GS/E -77

Har "ødelagt" lakken min og trenger litt hjelp...

Hei, er ny som medlem her, men har vert og tittet litt som gjest tidligere.

Problemet er det at jeg har vert så lur at jeg har påført lakkrens på en del av bilen uten og lese på flaska først og dermes skaffet meg en milliard små riper eller swirls i to dører og en skjerm.

Bilen det gjelder er en 2010 Bmw med sort metallic.

Var for noen uker siden innom et bilpleiefirma for og kjøpe poleringsmiddel og div annet og fikk der beskjed om at jeg måtte jo bruke lakkrens før polering.

Har ikke brukt og gjort det med tidligere biler da jeg bare har vasket godt og brukt polering, lakkforsegling og så voks. (For det meste Autoglymprodukter).

Snakket med noen som hadde "peiling" før jeg begynte med lakkrensen og fikk høre at den legger du på og tar av på samme måte som polering, det skulle jeg ikke ha gjort...

Så nå har jeg en halv bil full av swirls og lurer på og skaffe meg en maskin og litt kompetanse for og få fjernet ripene.

Her er bilde av en forskjerm som bare er vasket:

post-3021-0-11102600-1305856624_thumb.jp

Og her er bilde av bakdøra etter lakkrens...

post-3021-0-04807900-1305856562_thumb.jp

Spørsmål 1: Vil jeg klare og fjerne swirls'ene med en DA maskin? (eks denne:

http://www.blankbil.no/ds_product_info.php?cPath=22_100&products_id=477 )

Spørsmål 2: Angående pads og bakplater, hvorfor trenger man flere bakplater? Og hvordan vet man hvilken pad som er egnet til hvilket bruk?

Spørsmål 3: Kan noen anbefale meg et produkt som vil fjerne swirls'ene?

Spørsmål 4: Kan man bruke produkter beregnet for håndpåføring på en DA maskin, eller på jeg kaste det jeg har i dag og kjøpe alt nytt?

Mvh Jørn Erlend

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åssen lakkrens har du brukt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål 1: Vil jeg klare og fjerne swirls'ene med en DA maskin? (eks denne:

http://www.blankbil....products_id=477 )

Ja, en DA maskin vil klare å fjerne swirlsene.Men det tar lengre tid enn med roterende.Er også tryggere for en nybegynner med DA maskin.Skal en del til å brenne igjennom klarlakk.Ihvertfall på de fleste Harde BMW lakkene.Vær uansett forsiktig på kanter og kurver.Ikke hold maskina hardt mot lakken i 10 sek nesten uten å røre på den f.eks.

Spørsmål 2: Angående pads og bakplater, hvorfor trenger man flere bakplater? Og hvordan vet man hvilken pad som er egnet til hvilket bruk?

Du må ikke ha flere bakplater.På DA maskin klarer jeg meg godt med 1 ihvertfall. Pad til produkt kan selger anbefale for deg.

Spørsmål 3: Kan noen anbefale meg et produkt som vil fjerne swirls'ene?

F.eks Sholl S17.Sholl S30 til slutt.Orange Sholl pad er kanskje nok :) Kjøp isåfall 2 pads.

Spørsmål 4: Kan man bruke produkter beregnet for håndpåføring på en DA maskin, eller på jeg kaste det jeg har i dag og kjøpe alt nytt?

Er usikker på den.Produktet vil vel fungere minst like godt, men jeg anbefaler å starte med nye produkter.Regner med at du vil få bedre svar enn dette, men jeg har prøvd å tenke litt ihvertfall :) Jeg har nesten bare erfaring med sholl produkter, og har vansker for å tro at det er noe om slår dem ned i støvlene.Skal prøve andre produkter utpå høsten..

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takk for svar så langt.

Angående lakkrensen så var det Autoglym Paint Renovator.

Har bestemt meg for og kjøpe maskin i den prisklassen som på eksemplet, og tenker da og bruke maskinen til lakkrens og polering i første omgang, for så og fortsette og legge på sealer og voks for hånd. Har en voks fra Doodo Juice som jeg tenkte og åpne nå som jeg fikk meg svart bil. (Purple Haze).

Men har et spørsmål til når jeg er i gang, vil pads fra de fleste leverandører passe på de fleste bakplater? Det er vel ikke sånn at om jeg kjøper Maskin, pads og bakplater et sted så er jeg nødt til og fortsette og handle dær for og få pads som passer?

Mvh Jørn Erlend

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takk for svar så langt.

Angående lakkrensen så var det Autoglym Paint Renovator.

Har bestemt meg for og kjøpe maskin i den prisklassen som på eksemplet, og tenker da og bruke maskinen til lakkrens og polering i første omgang, for så og fortsette og legge på sealer og voks for hånd. Har en voks fra Doodo Juice som jeg tenkte og åpne nå som jeg fikk meg svart bil. (Purple Haze).

Men har et spørsmål til når jeg er i gang, vil pads fra de fleste leverandører passe på de fleste bakplater? Det er vel ikke sånn at om jeg kjøper Maskin, pads og bakplater et sted så er jeg nødt til og fortsette og handle dær for og få pads som passer?

Mvh Jørn Erlend

Paint Renovator kan gi bedre finish for hånd enn du har fått til på bildet. Den polishen inneholder små korn som gradvis blir mindre etterhvert som du gnir. Bruk en myk fin skumpad (viktig) og legg en "ert" med P. Renovator på padden. Gni på ett lite område med rolige lette bevegelser til du merker at slipekornene er borte. Du kan høre det er slipekorn der til å begynne med, etterhvert er det bare glatt, som å gni en fuktighetskrem over lakken. Da er Renovator ferdig brutt ned.

DA maskin og god polish, som andre foreslår over her, gir dog mye bedre resultatt enn du noen gang kan klare for hånd. :)

De fleste pads og polisher går om hverandre. De kan brukes på ulike maskiner, men sørg for at puten er større enn bakplaten, så puten treffer lakk for bakplate uansett vinkel.. Du kan handle og sette sammen ulike merker og produkter. Ofte vil du lettest få godt resultat hvis du bruker polish og puter som er laget til hverandre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive