Gå til innhold

Clay - striper i lakken


Gry

Recommended Posts

Har to Toyotaer jeg skal forsøke å få solgt, og har gått til innkjøp av litt enkelt utstyr (MG 1-2-3, nanolotus vindusrens og forsegling, mf-pakke) jeg kan bruke uten maskin (maskin står høyt på handlelista! Gud bedre jeg er lei av å stå og gnukke med klut nå!!) så jeg kan pynte dem så godt jeg kan før salg.

Det er en Yaris 2001 med svart metallic lakk og en Avensis 2007 med blå metallic lakk.

Jeg brukte MG clay på Yarisen først uten noe særlig utfordringer, og nå i helga har jeg gått på Avensisen. Og på Avensisen fikk jeg masse striper av clayen?! Forsøkte å ha spraye mer såpe på men det gjorde ingenting annet enn at overskuddet rant ned armen... Det er riktignok to forskjellige lot'er på clayen, på Yarisen brukte jeg opp kjæresten sin og så kjøpte jeg ny til Avensisen.

Er det pga lakken? Er det mykere lakk på avensisen? Jamfør fugleskit-tråden, så har jeg aldri opplevd etsing i lakken på Yarisen mens på Avensisen koker det opp på no time, så det tilsier kanskje mykere lakk?

Siden jeg er helt nybegynner på dette myser jeg litt til Norsk Prol sitt bilpleie-kurs (MG)... Har noen erfaring fra det kurset?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay-marring eller "subbe-merker" kan man også få fordi det var kaldere når du tok Avensisen - men enkelt lakk-typer er mer sensitiv til mekanisk berøring ja. For å få bort dette må du polere det bort - og selv om slike merker sitter veldig høyt oppe i klarlakken så kan det være en vanskelig jobb for hånd. Du kan nok få skjult dette med MG nr 2 (deep crystal polish) - men siden den ikke inneholder slipemidler så vil det komme fram igjen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansynligvis vil du berre skjule merkene med step 1, 2 og 3

Ein skal nok være forsiktig med clay når ein ikkje skal maskinpolera etterpå.

Og det blir fort fleire med same problem når mange no får augene opp for clay!

Er nokre ting ein kan gjera for å minimera risken for å få merker i lakken etter clay:

- Bruke nok lube

- Temperaturen bør være iallefall 15 grader

_ Legg clayen i heitt vann før bruk. Da er den skikkelig mjuk før du clayer. Bruk 2 claybiter, so da er den eine alltid i bøtta. (bytt viss clayen du bruker begynner å bli hard)

Ikkje bruk krefter!! Clayen skal dras ganske lett over lakken.

Endret av todleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Og husk å flate den ut skikkelig før du bruker den, da har du større flate og ingen kanter som går på lakken...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto i oppvarmet garasje jeg tok Avensisen (tror noen glemte å skru av varmen, var gode noenogtjue grader), og den hadde stått over natta for å tørke etter vask. Har ikke sett noe mer til merkene ennå, mener det gikk bort da jeg tørket av luben?

Men så har heller ikke bilen sett vann ennå..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Tror jeg også så noe greier som ligna riper etter jeg clay'a, men når jeg skylte bort all lube'n så var det ikke der mer. Men jeg brukte så mye lube at jeg ikke fikk tatt hele bilen. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein skal nok være forsiktig med clay når ein ikkje skal maskinpolera etterpå.

Og det blir fort fleire med same problem når mange no får augene opp for clay!

Veldig glad jeg leste dette på forhånd, for jeg skal til med duragloss 101 og 111 på den nye avensisen senere i sesongen, og da tenkte jeg jo å prøve clay først.

Er nokre ting ein kan gjera for å minimera risken for å få merker i lakken etter clay:

- Bruke nok lube

- Temperaturen bør være iallefall 15 grader

_ Legg clayen i heitt vann før bruk. Da er den skikkelig mjuk før du clayer. Bruk 2 claybiter, so da er den eine alltid i bøtta. (bytt viss clayen du bruker begynner å bli hard)

Ikkje bruk krefter!! Clayen skal dras ganske lett over lakken.

Så godt med klare tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette med vask av bil kan utarte seg til en liten mani...

Sto i ti minutter i dag og bare kikket på beadingen på yarisen, og smilte av naboens bil som sto ved siden av og så ut som den var påkledd regnværet

(pokker, skulle tatt bilde!)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bare pass deg for at naboene ikke tar bilde av deg der du står i regnet glisende, søkk blaut mens du beundrer vannperler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...