Gå til innhold

Ruteforsegling, Oppskrytt??


Hans Olav

Recommended Posts

Hans Olav

Har nå testet både Nanolotus ruteforsegling og Rain-X ruteforsegling. Jeg syns ikke noen av disse har gitt noe resultat jeg kan si meg fornøyd med.

Ruta blir jo mer vannavstøtende selvfølgelig, men den vannavvisende effekten man skal få allerede i lave hastigheter, får jeg rett og slett ikke.

Jeg må opp i hastigheter rundt 100 km/t for at vannet skal prelle av bra. Og da må dråpene være store.

Ved småregn blir hele ruta grå.

Jeg har fulgt alle bruksanvisninger. Har nå kjøpt Chemical Guys sin, for å gjøre et siste forsøk. Hvis ikke dette fungerer noe særlig heller, blir dette siste krone jeg bruker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg brukte nanoloutus sin forsegling oppstod den vannavstøtende effekten ved 50-55 km/t. Varte ca 10000km før det var behov for å legge på nytt lag. Lag nr. 2 virket noenlunde tilsvarende men jeg følte at jeg måtte opp i liiitt mer fart før effekten var der. Nå har jeg lagt på for tredje gang og nå må opp i mye mer fart (ca 80) før den virker tilfredstillende. Har brukt samme flaske. Går de kansje ut på dato disse flaskene? :unsure:

Har dog kke opplevd at ruta blir grå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rain-X har funket bra for min del.

Eneste jeg merker, er at om ruta blir møkkete og det ikke regner, så blir det "belegg" på ruta om jeg bruker spylervæske.

Går bort ganske raskt dog.

Ruta mi er slitt, og har en del steinsprut + sprekk, så mistenker at det har litt å si også.

Er også utrolig viktig at ruta er 110% ren før man legger på forsegling.

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må opp i ca. 60km/t med rain x før det skjer noe. 80 fungere meget godt. Kjørte ganske lenge i 80 før det var nødvendig med viskere. Ved småregn og lav fart blir det masse små beads. Men føler at vannet blir visket bedre vekk.

Syns det er kjekke produkter jeg, og siderutene blåses fritt for regn er også bare pluss. Er jo ikke produkter ment for erstatte viskere tenker jeg,men gjør det lille ekstra. Love it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med Nanolex sin glass premium, fungerer fint:-) Viktig å jobbe litt med glassrensen før man legger forseglingen. Best resultat får man hvis man ikke har brukt noe annen først da det kan sitte igjen rester fra den gamle slik at forseglingen ikke biter seg skikkelig fast. Har ikke prøvd noen andre sin så jeg kan ikke utale meg om de desverre, men tenkte å dele at jeg er fornøyd med nanolex hvertfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg bruker Nanolex urban.Den holder det den lover :) Det gjør også nanolotus sin.Skal vare minimum 3 måneder.Min ble lagt i november, og virker fra 60kmt enda ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg har testet Rain-X her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5482-test-rainx/page__view__findpost__p__119782

På videoen hadde jeg mellom 50 og 80km/t.

Det skal sies at effekten virker bedre hvis det hadde regnet litt mer.

Jeg vil vel tro det er noe du gjør galt, siden du sier du må opp i 100km/t før du ser effekten.. men kan ikke se helt hva det kan være, da du jo sier at du har fulgt bruksannvisningen til punkt å prikke...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Jeg tror at virkningen av disse produktene er delvis avhengig av designet på bilen din. Jeg ser på min 1-serie at vindhastigheten over frontruta, særlig nedre del, er mye lavere enn på f.eks. en Subaru Legacy. Derfor må jeg opp i 80-100 km/t før jeg får skikkelig effekt. Bortsett fra når det regner mye, da kommer effekten på lavere fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fordelen jeg ser med ruteforsegling er at det er mye lettere å skrape is vinterstid. Liker ikke den hinna som ruteforseglniga lager når viskerne sveiper over, men hvis det regner kraftig fungerer det noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både Nanolex og Nanolotus på flere biler, og fra 55-60km/t preller dråpene bra av. Bruker nesten aldri spylervæske lenger.

Hadde litt trøbbel med hinne på nanolex'en på en bil, men det tror jeg kan skyldes bruk av spylervæske-additiver og slitte viskere.

Har ikke hinne på verken min bil eller konebilen som nå begge har Nanolotus.

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker CG Streak free glass rens hver gang jeg vasker bilen. Regnet preller av fortere enn det kommer på, har aldri brukt ruteforsegling av noe slag. Brukte tidligere ipa til vask av vinduene for å fjerne hinne fra såpe, men da måtte viskerne brukes mye. Etter at jeg begynte å bruke CG Streak free, blåser vannet av.

Det har sikkert ikke samme holdbarhet som forsegling, men jeg legger den tross alt på 1-2 ganger i uken så det blir aldri slitt på en måte.

Har som sagt ikke prøvd NL sin forsegling, men jeg er meget godt fornøyd med effekten av glass rensen og mener derfor det ikke har mye for seg å bruke forsegling. Kanskje vinterstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Mange momenter som spiller inn, som det helt riktig påpekes.

Når det gjelder denne type produkter så er det stor forskjell i holdbarhet/ effektperiode og i opplevelser for sjåføren.

Disse forskjellene kan oppstå produkter/ produsenter seg i mellom, brukere seg i mellom, for en og samme kunde med samme eller forskjellige produkter etc.

Husk på at det er en rekke momenter som spiller inn;

Er ruta ny?

Er den slitt?

Mye steinsprut?

Hva brukte du til rengjøring før forsegling?

Sitter det rester av såpe/ avfetting før forsegling?

Er den behandlet tidligere med samme eller lignende produkt?

Er viskerne nye eller fulle av møkk?

Hvor mye nedbør kommer det?

Hva slags nedbør kommer ned?

Hvor stor er frontruten?

Er den rett eller bueformet og hvor mye?

Hva er vinkelen mellom ruta og fartsretningen?

Måler du farten med GPS?

osv...

Personlig er jeg blitt fullstendig hekta på denne type produkter og føler meg handikappet med en ubehandlet frontrute.

Men det skulle vel bare mangle...

Håvard

Endret av Nanolex

Er du VIP? Da gir vi deg hele 25% rabatt på alle bestillinger.

Sjekk ut vår nye nettside og ikke minst vår splitter nye nettbutikk.


Web: http://www.nanolex.no
Butikk: http://www.nanolexbutikken.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olav

Tja

Jeg vasket ruta skikkelig med blåsprit, som jeg ble anbefalt her.

Har behandlet ruta til punkt og prikke etter bruksanvisning og etter mye lesning her.

Men jeg får altså ikke noe særlig effekt av dette før hastigheter rundt 100 km/t

Når det kommer skikkelig plaskregn fungerer det i ca 80 km/t men det plaskregner jo ikke så mye...

Det sies at vindusviskere blir nesten overflødig, men det stemmer desverre ikke i mitt tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Jeg vasket ruta skikkelig med blåsprit, som jeg ble anbefalt her.

Har behandlet ruta til punkt og prikke etter bruksanvisning og etter mye lesning her.

Men jeg får altså ikke noe særlig effekt av dette før hastigheter rundt 100 km/t

Når det kommer skikkelig plaskregn fungerer det i ca 80 km/t men det plaskregner jo ikke så mye...

Det sies at vindusviskere blir nesten overflødig, men det stemmer desverre ikke i mitt tilfelle!

Mulig du kan få et bedre resultat hvis du bruker den rensen som hører til nanolotus eller nanolex forseglinga, den er det slipemidler i, å vil etter min mening klargjøre/rengjøre ruta langt bedre enn bare blåsprit/IPA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Alltid positivt overasket av nanolotus på frontruta, la det på min far sin volvo 940 forrige uke. Og rundt 60kmt begynner vannskrekken og sette inn :) 70 så er det kaos på ruta :P

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...