Gå til innhold

Forskjell på "billigdrill" og "proffdrill" (Video)


Bjerknez

Recommended Posts

Protool drillene så jo skikkelig robuste ut og det at de har 3-4 gir er jo en stor pluss. Til gjengjeld virker dem tunge og batteriladeren ser ikke ut til å være fullt på høyde med Bosch/Makita/Hitachi sin. Men jeg ser så absolutt argumentet for å velge Protool. Festool derimot og spesielt drillene er jeg meget skeptisk til. Specsene på disse er mildt sagt ikke imponerende, men har hørt at dem er en drøm og jobbe med og at de bråker vesentlig mindre enn andre driller(?)

Når det kommer til vekt så er ikke Protool av det verste slaget, de er godt balansert og kjennes lettere å jobbe med kontra de store modellene til Makita og ikke minst Milwuakee som er helt håpløse. Bytter man ut chucken men hurtigkoblingen som Festool/Protool har så senkes vekten ytterligere. Batteriladeren er av nøyaktig samme type som Festool og man kan av og til bli noe frustrert over at batteriet ikke går i spor med èn gang når man har det litt travelt og skal bytte. En annen fordel er at batteriet og drillen har støtdempere av gummi rundt om. Hele batteriet har en ring rundt bunnen og dette gjør drillen svært støtsikker dersom man skulle miste den i gulvet. Har mistet den fra toppen av et tak (4-5 meter) og rett på hardpakket grus uten at den tok noe som helst skade av dette.

Festool og Protool har børsteløse motorer og går derfor noe stillere under bruk enn de som ikke har det.

Endret av redline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skramstad

For de som er int. i en Bosh drill så var Bosch drill PSR 14,4 LI-2 på tilbud hos Byggmakker i helga som var mener jeg. Til 1100,- om jeg ikke husker helt feil. Så kan hende tilbudet varer ennå. Denne -> http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=623414

Har den selv og borer gjennom betong, metall og tre som fy. Batteriet varer "evig" som ikke er å forakte. Men jeg har hørt fra "bransjen" at Milwaukee er kjempemerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er int. i en Bosh drill så var Bosch drill PSR 14,4 LI-2 på tilbud hos Byggmakker i helga som var mener jeg. Til 1100,- om jeg ikke husker helt feil. Så kan hende tilbudet varer ennå. Denne -> http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=623414

Har den selv og borer gjennom betong, metall og tre som fy. Batteriet varer "evig" som ikke er å forakte. Men jeg har hørt fra "bransjen" at Milwaukee er kjempemerke.

Dette tilbudet er utgått dessverre, da Kampanjen med denne drillen var over på mandag 16. mai. Kan hende at noen byggmakkere fortsatt kan gi dette tilbudet, men kampanjen er hovedsakelig over.

(jobber selv hos en byggmakker butikk i trønderlag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Bjerknez

Min far har en slik grønn 14.4V Bosch som er ganske ny.

Til innformasjon så er en blå 10.8V Bosch like sterk eller sterkere og LITT raskere (høyere RPM)

batteriet holder også litt lenger på en blå 10.8V kontra en grønn 14.4.

Skramstad:

Den linken (forhandlerguiden.no) i signaturen din var jo bare helt genial!

Du burde kanskje vurdere å legge ut denne i en egen tråd?

Synes denne kunne hatt en plass på forsiden også jeg, for der skjer det jaggu fint lite ellers :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skramstad

Skramstad:

Den linken (forhandlerguiden.no) i signaturen din var jo bare helt genial!

Du burde kanskje vurdere å legge ut denne i en egen tråd?

Synes denne kunne hatt en plass på forsiden også jeg, for der skjer det jaggu fint lite ellers :)

Takk for det :) Det finnes en egen tråd, men ikke så synlig i mengden. hehe...

Jeg er bare glad for at den blir brukt jeg B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...