Gå til innhold

Tømme høytrykkspyler for vann


spruddel

Recommended Posts

Hei, har kjøpt meg en høytrykkspyler, men når jeg er ferdig med den vil jeg gjerne få tømt den best mulig for vann før jeg bærer den inn. Bæres gjennom huset, så er dumt at det renner vann på parketten osv. Nå har jeg drevet og tømt vannet ut av den med å løfte den og slangen har jeg holdt høyt og sprutet ut av, men tar lang tid. Men går det å bruke høytrykkspyleren uten vann tilkoblet for å spyle ut det som er igjen eller er det farlig for den?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve maskinen bør stå høyere enn slangen ved tømming. Å kjøre motoren uten vann er nok ikke så lurt. Sjekk evt. bruksanvisningen. I boka til min BOSCH står det skrevet en advarsel med teksten "DO NOT ENGAGE MOTOR WHEN WATER IS TURNED OFF".

Endret av Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nilfisk (Alto/KEW, har skiftet navn i løpet av årene ;) ). Den tømmes alltid for vann ved å la pumpen gå uten vanntilførsel. Den fyller snart 14 år. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swissman

Det funker å kjøre bilen i vaskemaskin også.

Skal du ha høytrykksspyleren i bagasjerommet eller på passasjersetet for å få tømt den for vann da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører min Karcher 1sec uten vann før jeg skrur av. Tømt og fortsatt fin. Mener jeg leste at motoren brennes ut etter 40sec med vannløsthet, so 1sec burde gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke noe problem å kjøre den noen sek uten vann for å få tømt det værste. Så lenge man bruker sunt vett og ikke lar den dure på til det begynner å ryke.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar fra de fleste :) Har Kärscher, men da har jeg gjort som de fleste andre hittil, latt den gå et par sekunder bare også tømmer jeg resten manuelt da. Var nettopp dette med brent pumpe jeg ikke var så keen på. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har kjøpt meg en ny Kärcher K5, og i bruksanvisningen (anbefales å lese forresten :P) så står det at for å sikre den mot frost, kjør den uten vann til den er tom (ca. 1 minutt). Men advarselen sier også at du ikke må kjøre i mer enn 2 minutter, så den tåler nok litt kjør uten vann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...