Gå til innhold

Hvordan fjerne poleringsrester fra lister?


Chris-520e39

Recommended Posts

Chris-520e39

Hei!

Har et par steder hvor poleringsmidelet har sneket seg ned på gummilister og vanlige lister, hva bør jeg bruke for å fjerne dette?

Tilleggspørsmål: Hvor får jeg kjøpt isopropanol? Hvis det er slik å forstå at 50/50 vann og isopropanol er en bra blanding for å fjerne rester av midelet etter polering og gjøre lakken klar for neste steg.

Chris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Chris-520e39

    11

  • BalleKnalle

    6

  • Øivind

    5

  • virtual

    4

Mest aktive i dette emnet

Jeg fant en veldig enkel måte å gjøre dette på etter Golfen var ferdig polert..

Fant en alkalisk basert avfetting som blandes ut.. Blanda den 1:5.

Spray på bilen når den er våt (gjerne med foaming sprayer), så er det bare å spyle med høytrykk!

Får også vekk oljehinna som blir liggende på lakk etter polering, og skaper et perfekt underlag for lakkforsegling eller voks.

Til plasser som er vanskelig å nå, bruker jeg ei isopropanolblanding 50/50 med vann, og sprayer på.

Bruker Meguiars Triple Duty Brush (helt genial), Swissvax Wheel Brush og en Microfiber for å fjerne restene..

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Takk for tipset! Tenkte at en Microfiber og isopropanol kanskje ville gjøre susen med poleringsrestene som er på plastikken, noen tanker rundt dette? Hvor kan jeg få kjøpt isoprop. forresten?

Takk for raskt svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har rester på plast, så ville jeg ha prøvd med en litt grov børste og isopropanol, etterfulgt av tørking med Microfiber.

En neglebørste er kanskje fin til slikt?

Isopropanol finnes faktisk i Kondensfjerner, fikk et tips av Bernhard her på forumet :)

Se på flaskene, det står gjerne 2-propanol 60-100%.

Bland det ut med destilert vann, f.eks Imsdal eller batterivann.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isopropanol er genialt for rengjøring. Har brukt det flere ganger tidligere, til å fjerne kjølepasta, og rengjøre CPU og lignende. Men vær forsiktig med hvor du gnir det hen, spesielt om ikke det er utblandet. Jeg sølte på bordet mitt, som er malt, og det er en flekk som ikke har maling her lengre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt det til rens av noe som helst datautstyr eller telefoner i allefall. Sølte samtidig litt på datamusen min. Den fikk overflaten ødelagt, farge forsvant osv. :P

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BalleKnalle

Brukes jo hele tiden til å rense prosessorer og vifter for å få en ren og fettfri overflate. Ikke noe problem det. Men en kan/bør ikke bruke kondensfjerner til den bruken, for det er som regel ikke 100% ren isopropanol i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BalleKnalle
INNÅNDING. Gass eller damp er helseskadelig ved høye konsentrasjoner eller

langvarig påvirkning. HUDKONTAKT. Avfetter huden. Kan gi sprekkdannelse og

eksem. ØYEKONTAKT. Irriterende på øyne og slimhinner. SVELGING: Irritasjon i

mage/tarmkanal, kvalme, oppkast, hodepine, akutt forgiftning med trøtthet, grøtet tale,

stamming og bevisstløshet.

Dødlig dose, 2-propanol (voksen): 165 ml (er anslått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus
Hei!

Har et par steder hvor poleringsmidelet har sneket seg ned på gummilister og vanlige lister, hva bør jeg bruke for å fjerne dette?

Tilleggspørsmål: Hvor får jeg kjøpt isopropanol? Hvis det er slik å forstå at 50/50 vann og isopropanol er en bra blanding for å fjerne rester av midelet etter polering og gjøre lakken klar for neste steg.

Chris :D

Vi har flere bilpleie sentre som bruker vores nanosvamp til at fjerne polish rester fra plast og gummi lister. Den er helt rå !!

Super enkelt, uten rengjørings midler. Bare vand og svamp og tør efter med en fugtig microfiberklut.

Husk den er med i rabat avtalen med detailers, se mere på rabatavtaler :-)

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vinyllister bruker jeg utelukkende våtservietter av typen som ikke fryser (=inneholder litt isopropanol)

Da er man sikker på at løsningen ikke blir for sterk slik at vinylen blir sprø og skjoldete i etterkant.

Ellers funker mange sminkefjerning-servietter av typen dama di har på badet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Oj! Særdeles clever løsning! Sminkefjerning og en god Microfiber må vel være en god combo! Da vet jeg hva jeg skal prøve først når jeg kommer hjem, takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BalleKnalle

Jeg har forøvrig denne liggende, men aldri prøvd den så kan ikke gå god for at den virkelig fungerer...

Duragloss WE (Wax Eraser)

DG_0481_Product.jpg

Formulated to easily remove wax and polish residue from textured and smooth surfaces. Erases the white, chalky residue and leaves the textured surface like new.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Den virket også smart, men hvorfor betale for produkter når man bare kan låne litt sminkefjerner av kjæresten? Vet jo selvfølgelig ikke om det fungerer like bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...