Gå til innhold

Hvorfor bruke PTG?


Michael

Recommended Posts

Michael

Siterer først Essiek fra en annen tråd:

Stort sett har man lakkdybde på 100-140 my (generelt sett, noen biler har mer og noen har mindre). Dette er da total lakkdybde (grunning, farge, klarlakk) og man har da (igjen helt generelt) 1/3 å "leke" seg med før man går gjennom klarlakken. Ved normal polering tar man max noen få my av klarlakken, ved hard rubbing tar man mer. Jeg har kjørt veldig hardt på panseret på min Saab 9-3 hvor det var mye å ta av (opplakkert) og jeg har hittil fjernet ca 15 my. Har vel ca 30-40 my igjen tenker jeg før jeg er gjennom klarlakken.

På en Passat 3BG tok jeg rundt 6-8 my selv nå jeg gikk på meget hardt, så det er forskjell på lakktypene.

Som Essiek sier, og som jeg har skjønt til nå, så er det minimalt hvor mye man fjerner av klarlakken selv ved ganske hard polering/rubbing.

Allikevel vet jeg at mange av dere her på forumet benytter dere av lakkdybdemåler før dere går i gang med poleringsarbeidet. I alle SS'er der jeg har sett bruk av PTG har lakkdybden vært på mellom 100 og 250my rundt omkring på bilen. Sistenevnte tall som oftest dersom bilen er omlakkert.

Hvis man, som Essiek igjen nevner, deler dette på tre for å finne cirka dybde på bare klarlakken, så står man igjen med kanskje rundt 30-80my klarlakk (pluss minus sånn cirka... :huh: ).

Nå er det mulig jeg fortsatt er helt grønn på akkurat dette området (jeg er jo det ettersom jeg lurer så fææælt), men er det virkelig noen grunn til å benytte seg av lakkdybdemåler? Har det noen gang hendt for noen her at dere har bommet og "kjørt gjennom" klarlakken? Jeg lurer veldig på dette ettersom jeg vet en slik PTG er en ganske så kostbar liten dings :)

Er det kanskje slik at man med PTG og litt kunnskap om bruken av den, kan "lese av" informasjon om lakken utover selve dybden? Jeg tenker meg at man i hvert fall kan se om paneler er omlakkert og om de i så fall har mykere/hardere lakk en resten av bilen. Men utover det, får dere noen annen informasjon om lakken som har noe å si for poleringen?

Skyt i vei! B)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt for å se hvor mye klarlakk du har fjerna og hvor mye du har å gå på.

Dersom det er lite ett sted i forhold til resten av bilen må man passe mer på det området. Det er også greit å ha med PTG når man skal kjøpe ny bil for å se om den tidligere har vært skadet.

Jeg har ikke PGT, men det skal skaffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi finner ut ved bruk av PTG er som du sier totalt mengde grunning + farge + klarlakk det er på bilen. Selv om det måler 450 my og er omlakkert betyr ikke nødvendigvis at man har ca 150 my med klarlakk å jobbe med. Sannsynligvis ligger det grunning - farge - farge - klarlakk hvis det ikke er pusset helt ned til metallet først . Men omlakkerte flater har tendens til å være tykkere enn fabrikk-lakkerte flater da "håndjobber" nødvendigvis sprayer tykkere enn super-justerte roboter.

Det vi først og fremst er ute etter er grunnleggende tykkelse - får man målinger på 60-80 my så er det et varsko om at her må man gå varsomt til verks. Dessuten brukes PTG underveis for å sjekke hvor mye man tar av klarlakken. Mykhet kan man ikke lese ut fra målinger gjort med PTG - erfaring og kombo-testing må til.

Er nok flere her inne som har brent seg gjennom på tynnlakkerte overflater (buer / kanter) - men vi utbasunerer det ikke. Det er ihvertfall mange som har opplevd at lakken slipper mye fortere på plastikk. Men det skal faktisk en del til for å brenne seg gjennom på f.eks et panser. Man skal stå stille ganske lenge, og gjerne kante pad'n litt, før det går galt. Men når det først går galt så er det også kostbart å rette opp i det.

Jeg har selv ingen PTG, men har lånt ved noen anledninger. Det står dog høyt på "må ha"-listen min. Et utrolig kjekt verktøy når man skal shoppe bruktbil er det også (skal vi se her... 120, 130, 127, 589!!, 98, 439!! - og den er ikke omlakkert sier du??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Haha, tenkte ikke på det med bruktbiler. Da er PTG'en vel spart inn ganske kjapt dersom man holdt på å kjøpe en skadet bil el.l. :D

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

PTG er for å finne generelle tilstanden på lakken.. har bilen feks oksidert kan det fort være at det er mindre en feks 70my og da bør en som Essie sier trå litt varsmomt på de panelene.. Bruker en feks ull på oksidert lakk kutter du fort lakk. Da er det ok å vite at en har feks 120 my å jobbe med..

PTG er et verktøy for de som bruker roterende og korigerer en del, for de med DA maskinen er den nok ikke like viktig, men uansett er fint verktøy å ha..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Men har dere som bruker en slik PTG noen gang sagt til dere selv: "Oi, her var det bra jeg målte lakken, for her var det ikke mye igjen..."? :) Noen SS'er jeg har misset?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Som jeg har forstått det, så vil man jo "fjerne" så så mange my (?) av klarlakken etter en korrigering, litt avhengig av hvor mye press man bruker. Men hvis man da seinere skal korrigere samme bilen/lakken igjen, vil det ikke være mindre klarlakk igjen da ? Slik at man etterhvert brenner (?) seg igjennom klarlakken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Sant det, men så ofte er det ikke en korrigerer såpass hardt på bilen.

En får PTG som også måler sjikt i lakken, men de er enda dyrere ;) ha ha

Om jeg har sagt det til meg selv, nja, men har vel blitt obs på at bla bilen jeg har her varierer fra 70 til 100 my, noe som er forholdsvis tynt.. den er dog uten klarlakk.. Har en ikke PTG og måler så vet en jo ikke hva en har å jobbe med uansett.. så greit å ikke gå i mellom lakken og SÅ kjøpe den da ;)

PTG som måler sjikt + plast er ønsket her, men de koster, samme gjør gloss meter, fulstendig tullete å måle glansen, men moro lell :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Nei, som sagt det kommer litt ann på hvor hardt en jobber.

Holder man tunga rett i munnen og er obs på knekker i karoseriet og kanter så er mye gjort, samme gjelder å holde øynene på siden av paden og hvor den er, der trenger en ikke mye kontakt med karroseriet før en svir litt (i know ;) )

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere som bruker en slik PTG noen gang sagt til dere selv: "Oi, her var det bra jeg målte lakken, for her var det ikke mye igjen..."? :) Noen SS'er jeg har misset?

Tok en Hyundai Santa Fe i påsken, sitat:

Lakktykkelsen på denne lå jevnt på ca 80my, med unntak av panser og høyre forskjerm som lå på ca 200my i snitt.

Det var egentlig ikke noe sjokk at det var så tynn lakk på den, da alle målinger jeg har av koreanske biler er like lave. (Daihatsu også)

Men veldig greit å vite om det. Panseret var veldig skadet pga unger hadde klatret på det, så fint å ha litt mer klarlakk å korrigere på akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Når du har behov for å fylle i lakk i riper, for så å våtslipe, så er det veldig viktig å ha full kontroll på hvor mye klarlakk du har å jobbe med.

Eller enda værre, hvis du våtsliper uten å ha tilgang på ny lakk, hvordan skal du da vite hvor mye du kan slipe før du har fjernet all klarlakk? Jeg synes PTG er ett must når du jobber på andres biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Når du har behov for å fylle i lakk i riper, for så å våtslipe, så er det veldig viktig å ha full kontroll på hvor mye klarlakk du har å jobbe med.

Eller enda værre, hvis du våtsliper uten å ha tilgang på ny lakk, hvordan skal du da vite hvor mye du kan slipe før du har fjernet all klarlakk? Jeg synes PTG er ett must når du jobber på andres biler.

Enda et godt poeng! Begynner nesten å bli overbevist her :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Drar opp denne igjen jeg, da dette ble aktuellt for meg nå. Har jo fått lakkdybdemåler nå, og det gikk rykter om at bilen min hadde tynn og myk lakk. Vel, myk lakk virker det ikke som at det er da jeg ikke har fått clay-merker, noe jeg alltid har gjort på myke biler før. Men tynn? Oh yes...

53830F57-orig.jpg?t=1321993303

Heldigvis kjøpte jeg meg lakkdybdemåler nå, er jo veldig greit å være obs på hvor det er så tynn lakk som dette. Når det er sagt så var hele panseret gjennomsnittlig langt over 200, og utenom tre små områder på taket som lå mellom 75 og 80, så var det stort sett greie verdier opp mot 100. Jeg har vært heldig med ripene jeg fikk med bilen da, på de områdene med tynnest lakk er det bare litt swirls, feldig fine riper. :) Og jeg målte oppå en av de dypeste ripene på panseret, der var det cirka 300! :thumbs: Det samme gjelder RDS på taket, på alle var det rundt hundre, så har vært heldig som sagt. Tydelig at hele panseret er omlakkert da..

Det vi først og fremst er ute etter er grunnleggende tykkelse - får man målinger på 60-80 my så er det et varsko om at her må man gå varsomt til verks. Dessuten brukes PTG underveis for å sjekke hvor mye man tar av klarlakken. Mykhet kan man ikke lese ut fra målinger gjort med PTG - erfaring og kombo-testing må til.

Så hva er best å gjøre på disse områdene mine? Skal ikke gjøre noen grov korrigering før til våren, men skal kjøre over med Flex DA og Ultrafina tenker jeg, og da sliper jeg jo en smule - men det er vel ikke noe problem, selvom jeg har målt helt ned til 75 my? Er det cirka 60 som er 0 klarlakk? Isåfall kan jeg jo hvertfall ta en grovkorrigering om jeg skulle være uheldig å f.eks. få katteklør på taket mitt i vinter? :angry:

Alle svar mottas med stor takk :)

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 75 my så har du vel kanskje rundt 1/4 å "leke" med før du går igjennom klarlakken (mellom 15 og 18 my). Så du skal kjøre ganske mange ganger med f.eks S30+ før det begynner å "bli farlig". Med S30+ korrigering 2-3 ganger i året så går det noen år før du har kjørt deg ned gjennom klarlakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for enkelt og bra svar Essiek. S30+ har vel cirka samme cutt som UFSE også (?) :) Har bare målt tak og panser hittil, håper ikke jeg finner lavere verdier ellers på bilen.

Var litt "stilig", den tynne lakken som var i det hjørnet på bildet var nesten identisk på andre siden, og møttes på rundt 100 my i midten, tydelig at lakkererne har gjort en jevn lakkering. :D (men de kunne gjerne gitt meg litt mer lakk!)

Noen fremgangsmåte på å ta enkeltriper på tynn lakk? Ripa er jo ikke akkurat bred, og man sliper jo på et ganske stort område rundt. Noen som bruker maskeringsteip på et stort område rundt den aktuelle ripa, for å ikke korrigere unødvendige store arealer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en liten pad som er 2 mm. bred og 5 cm lang? ;) Kan jo korrigere nærmest bare ripa, eller hvertfall et veldig begrensa område, om man har en teip som tåler litt press. Har ikke prøvd det ennå, men det kan jo bli aktuelt på min tynne lakk for å begrense det til enda mindre flater. :)

Men får komme meg ut i garasjen og sjekke resten av panelene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...