Gå til innhold

GDS reparasjon av felger


obimann

Recommended Posts

obimann

Her er noen bilder fra mine forsøk på å fikse kantkjørte felger etter gjør det selv-metoden. Har gjort det mest for å se om det blir brukbart i det hele tatt, siden jeg har planer om å få noen proffer til å gå over felgene etter hvert.

Her er felgene. Det er tre som er kantkjørte, en er faktisk hel!

Hakkete her og der.

_DSC2230.jpg

Og enda verre!

_DSC2231.jpg

Den tredje er ikke så ille.

_DSC2232.jpg

Noen småsår

_DSC2233.jpg

En ripe

_DSC2234.jpg

Litt større sår.

_DSC2236.jpg

Mer.

_DSC2237.jpg

Og sånn går no dagan!

_DSC2239.jpg

Felger handler mye om helhetsinntrykk. Det viktigste er at det ikke er skarpe kanter i sårene. En reparasjon kan se så som så ut på nært hold, men hvis det bare er myke kanter, så ser det strøkent ut på litt avstand. Jeg startet derfor med å pusse ned de groveste hakkene, det vil si de partiene der aluminiumen stakk utenfor den normale overflata på felgene. Og siden det gikk litt på impuls, så grep jeg tak i det jeg hadde av sandpapir, og det var 80-papir. Dette funket forsåvidt greit, men siden jeg ikke passet godt nok på, så ble det riper av papiret på steder der papiret subbet nedpå mens jeg slipte.

80-papir (for de utålmodige).

_DSC2253.jpg

Hakkene.

_DSC2255.jpg

Så gjør vi så når vi sliper vår felg.

_DSC2256.jpg

Tar godt!

_DSC2257.jpg

Riper, gitt!

_DSC2258.jpg

Her måtte det slipes mye.

_DSC2259.jpg

Skal sies at det kanskje hadde funket like greit, eller bedre, med ei fil på noen av disse plassene. Uansett, jeg fikk slipt ned alle utstikkende kanter.

Så var det på tide å flekke. Og før det selvsagt rengjøring med isopropanol og maskering mot dekksidene.

Godsakene.

_DSC2261.jpg

Maskering.

_DSC2262.jpg

Litt nærmere.

_DSC2265.jpg

Lakkstiften fra Billakkspesialisten.

_DSC2266.jpg

Jeg la en liten dråpe fra lakkstiften på en papptallerken og påførte lakken forsiktig med en tannpirker. Det er vanskelig å få lagt på små mengder med penselen som er inne i lakkstiften. Penselen er bedre egnet for å legge på større dråper.

Papptallerken og tannpirker. Kona hadde tilfeldigvis holdt på med noe sølvfarge, det er ikke meg som har farget hele tallerkenen!

_DSC2267.jpg

Lakk påføres litt etter litt til det fyller godt i hakkene. Lakken reduseres mye i volum når den tørker, så det må stikke litt over resten av felgen mens du påfører.

_DSC2268.jpg

Lakken bygger litt høyere enn resten. (Unødvendig store riper fra 80-papiret. Slurv!)

_DSC2272.jpg

Det går an å kjøpe aluminiumssparkel. Innotec har det proffeste systemet. Biltema har epoksikitt. Andre har allroundsparkel, men jeg har blitt advart mot at allroundsparkel uten epoksi ikke sitter skikkelig, og vil løsne etterhvert. Siden dette er en gjør det selv-reparasjon, ville jeg gjøre det enkelt og bruke noe jeg hadde. Den briljante hjernen min klekket derfor ut den gode idéen at Araldit må være bra sparkel. Inneholder epoksi, og blir hard og fin når den tørker. En pakke Araldit Rapid ble derfor hentet frem fra hobbyskuffen.

Araldit Rapid. Rask sparkel?

_DSC2278.jpg

Her er ett hull fylt.

_DSC2279.jpg

Og her er det andre fylt.

_DSC2280.jpg

Aralditen brukte lenger tid på å herde enn jeg trodde. Var faktisk redd for at jeg hadde gjort noe feil, siden den var ganske myk fortsatt etter ett døgn. Etter to døgn (i romtemperatur) ble den imidlertid hard og fin. Men ikke f... om det var mulig å slipe den med sandpapir. Eller, det var mulig, men da tok det like mye på felgen rundt limet som det gjorde på selve limklumpen. Ei trekantfil ble derfor hentet frem, og den fungerte utmerket.

Trekantfila.

_DSC2284.jpg

Så var det å gå på med våtslipepapir og slipe ned flekklakken. Jeg valgte 400-papir fra Biltema. Slipingen viste at det var veldig ujevn fordeling av metallicpartiklene der jeg hadde flekklakkert, så jeg bestemte meg for å prøve spraylakk oppå. Etter slipingen ble det også tydelig at det ikke var fylt nok lakk alle steder, så en ny runde var påkrevet. Den fineste felgen var imidlertid ganske ok, så jeg måtte bare prøve å spraylakke den. Først ble det maskert for klarlakken. Deretter maskerte jeg innenfor klarlakkområdet for å lage et mindre område for sølvlakken som skulle legges først.

Sølv- og klarlakk.

_DSC2309.jpg

Maskert for klarlakk.

_DSC2286.jpg

Nærbilde. Tydelig fargeforskjell i det flekkede området.

_DSC2287.jpg

Maskert for sølv.

_DSC2291.jpg

Så ble det sprayet på sølv. (Husk å riste boksen først!) Åtte til ti strøk, kanskje? Deretter fjernet jeg "sølvmaskeringen" så jeg fikk et større udekket område, og sprayet med klarlakk etter ca. 30 minutter. Felgen fikk tørke over natta, så ble maskeringen fjernet.

Sprayet med sølv.

_DSC2294.jpg

Ferdig lakkert.

_DSC2298.jpg

Den andre skaden ferdig lakkert

_DSC2299.jpg

Som bildene viser er det tydelig skille etter maskeringsteipen. Dette hadde jeg regnet med, så jeg var klar med våtslipepapir igjen. En runde med 1000-papir tok det meste av kanten. Finjusteringen gjorde jeg med Scholl S3 Gold for hånd på Megs påføringspad.

Ferdig med den ene skaden.

_DSC2302.jpg

Ferdig med den andre.

_DSC2306.jpg

Helhetsinntrykk av ferdig reparasjon på den felgen som hadde minst skader.

_DSC2307.jpg

Bildene viser at reparasjonen er langt fra perfekt. De viser også at på den reparasjonen som ligger helt ute i kanten, så er skillet i sølvfarge vanskelig å se, mens på den der skillet ligger inne på det flate området er skillet mer tydelig. Helhetsinntrykket er imidlertid bedre enn det kan se ut på nærbildene. Alt i alt er jeg fornøyd med den første felgen.

De to andre felgene trenger mere jobb, og vil sannsynligvis ikke bli så bra heller. Jeg har lagt på mer flekklakk for å fylle de største hakkene bedre, så blir det mer pussing en av de nærmeste dagene.

13.05.2011 Her kommer fortsettelsen!

De to styggeste felgene fikk en runde til med flekklakk og pussing. (Et døgn herdetid på flekklakk funket bra.) Det var fortsatt noen steder der det var behov for mer flekklakk, men jeg hadde ikke tålmodighet til flere runder. Så jeg mattet felgene forsiktig med 1000-våtslipepapir der det skulle sprayes sølv, pluss litt utover dette. I ettertid tror jeg at jeg burde mattet hele ytterringen på felgen, for å få klarlakken til å sitte bedre. Etter matting rengjorde jeg med isopropanol.

Så var det maskering. Denne gangen bestemte jeg meg for å maskere slik at klarlakken dekket et større område en sølvlakken, både innover og langs felgringen. Jeg maskerte derfor først for klarlakk, deretter la jeg på ekstra teip for å lage mindre åpne områder. Jeg lagde "ører" i hver ende av teipbitene ved å brette litt dobbelt i endene. Dette for å kunne dra av denne delen av maskeringen mens sølvlakken enda er fuktig. Da er det viktig å slippe å fikle for å få tak i teipen.

Klart for sølv.

_DSC2312.jpg

Legg merke til teipen som er klar til å tas av for spraying av klarlakk.

_DSC2319.jpg

Engangshansker fra Biltema er forresten kjekke å ha når man lakkerer og fjerner teip mens lakken er våt.

_DSC2322.jpg

Her er det sprayet sølv og fjernet teip så det er klart for klarlakk.

_DSC2323.jpg

Samme på andre hjulet.

_DSC2323.jpg

Nærbilde. Tydelige matte områder der det har vært jobbet mye.

_DSC2325.jpg

Og når klarlakken var på, begynte det selvfølgelig å regne!

_DSC2338.jpg

Klarlakken er overflatetørr på en halvtimes tid. Maskeringen ble fjernet og lakken fikk tørke i to døgn. Slik så det ut:

_DSC2341.jpg

Tydelige kanter på klarlakken.

_DSC2342.jpg

Flere kanter.

_DSC2343.jpg

Kantene på klarlakken er forsåvidt ikke noe problem, men de er jo forholdsvis synlige, og kan derfor trekke ned helhetsinntrykket. Og siden våtsliping bare er gøy, så gikk jeg over kantene med 1000-papir.

Matt etter våtslip.

_DSC2344.jpg

Ser litt skummelt ut?

_DSC2345.jpg

Ser nesten litt herja ut, faktisk!

_DSC2346.jpg

Det som er gøy når man våtsliper, er at det er så lite som skal til for å fjerne kantene og gjøre det pent. Og så vet man at de matte områdene enkelt korrigeres med noen få strøk for hånd med S3 Gold og en påføringspad. Så da våtslipingen var ferdig, gikk jeg på med en runde med S3 Gold.

Godsaker!

_DSC2353.jpg

Slik ble det etter S3 Gold. Kanten som synes er etter sølvsprayen.

_DSC2348.jpg

Ikke så verst?

_DSC2349.jpg

Jeg er i alle fall fornøyd. :)

_DSC2351.jpg

Sånn er helhetsinntrykket. Felg 1:

_DSC2356.jpg

Felg 2.

_DSC2359.jpg

Husk at det så sånn ut før jeg begynte!

_DSC2231.jpg

Alt i alt et helt greit resultat. Hadde jeg tatt meg mer tid til fylling, sparkling og pussing, kunne det blitt enda litt bedre, selv om det vil være vanskelig å få det perfekt. Jeg vil tippe det nesten er umulig å få tak i en sølvfarge som er helt riktig nyanse og flakstørrelse på metallic'en.

En ting som kunne hevet resultat, var å bruke en annen klarlakk. Min klarlakk skulle påføres 30 min etter spraying med sølv. Det finnes tokomponent klarlakk som skal påføres et døgn etter at fargen er sprayet. Da kunne jeg latt sølvfargen tørke, og fjernet det markerte kantene med våtsliping før jeg sprayet på klarlakk.

Siden resultatet ble såpass bra, måtte jeg jo kose litt mer med felgene. Et lag med SV Autobahn ble påført for hånd, innvendig og utvendig. (Har dere sett at hendene beader når dere vasker dem etter å ha brukt Autobahn? :D ) Nye senterkopper ble tatt fram for anledningen. Disse fikk selvsagt også et lag med Autobahn. Og så måtte jo selvfølgelig dekksidene få litt kos, så SV Pneu Matt ble påført med svamp.

Ligger og godgjør seg før buffing.

_DSC2363.jpg

Nesten så man kan kjenne godlukta, ikke sant!

_DSC2364.jpg

Og så endelig ferdig buffet!

Den peneste.

_DSC2378.jpg

Den ene stygge felgen.

_DSC2380.jpg

Den andre stygge felgen.

_DSC2381.jpg

Takk for at dere leste tråden, og lykke til hvis dere prøver selv!

Endret av obimann
  • DCN Poeng 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skramstad

Spennende :)

Jeg tok mine BMW felger tidligere i vår og endte opp med en svak 4 på terningen. Brukte originallakk fra BMW (som er identisk med Würth) og plastik padding kjemisk metall + 180, 600 og 800g slipepapir. Det som irriterte meg var at lakken ble mørkere på paddingen enn resten av felgen. Men håper du har en vakker løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael

Kult. DIY for felgoppretting :) Alltid noe nytt å lese om her på forumet. Resultatet ble jo faktisk bra også. Tar du mine gamle vinterfelger i samme slengen?

Hva hadde det kostet dersom en proff felgoppretter skulle fikset det?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Proffene koster nok 700-1000 kroner per felg, vil jeg tro. Men da kan du ikke se at de er reparert heller.

I ettertid tror jeg at jeg kunne fått det ganske strøkent selv også, hvis jeg hadde fått blandet en lakk som var eksakt match, og ved å sparkle og grunne skikkelig. Hvis jeg skulle gjort det en gang til, ville jeg derfor kjøpt felgsparkel fra Innotec og sparklet med, i stedet for å fylle hakkene med flekklakk. Og så ville jeg sprayet på grunning og pusset slik at det ikke ble noen synlige kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Artig post og en flott writeup...

Ser jo lett bedre ut en det var :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Gjenstår å se hvor vellykket det blir på de to styggeste felgene, men så langt synes jeg det er forholdsvis lite jobb som gir et brukbart løft på helhetsinntrykket av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_K

Bra dokumentert!!! Cred for det. Du må sikkelig ned på kne for å se at det er forskjell etter at du har satt de på bilen igjen..... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Da har jeg fått lakkert de to styggeste felgene også. Rakk akkurat å få av maskeringen og flyttet dem innendørs før regnet kom. Kunne ha flekket og pusset litt mer før jeg sprayet på lakk, men jeg begynte å bli så sugen på å få på sommerhjula, så det ble som det ble. Er som du sier, Thomas, må nok nesten ned på kne for å se det når hjula kommer på bilen. Ble overraskende bra på avstand. Nesten litt rart, siden det er ganske lett å se på nært hold. En liten flekk som jeg prøvde å spraye "utflytende", d.v.s. uten maskering ble litt teit, men noe tullball må man regne med når man prøver seg litt fram.

Blir våtsliping og polering av kantene på klarlakken i morgen. Et lag Autobahn hører vel også til, tenker jeg. Flere bilder kommer sannsynligvis i morgen.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Da er første post oppdatert med videre behandling av de to styggeste felgene, og sluttresultatet for alle tre.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Flott DIY dette.

Et lite tips : Du får original BMW felglakk hos din BMW forhandler, den heter Felgen silber (1,2,3) De finner ut hvilken nyanse du har, ved hjelp av chassisnr på bilen.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stussa over fargen på silber sprayen. Fikk feil nyanse jeg da. Men hvordan finner man riktig nyanse når de ble kjøpt etterpå. Da har vel ikke chassienr noe poeng lenger. Jeg har BMW Style 195. Tar gjerne mot tips på farge og nyanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott DIY dette.

Et lite tips : Du får original BMW felglakk hos din BMW forhandler, den heter Felgen silber (1,2,3) De finner ut hvilken nyanse du har, ved hjelp av chassisnr på bilen.

Takk!

Etter surfing på forskjellige forum konkluderte jeg med at man skal ha flaks hvis man skal få BMW-forhandleren til å finne riktig lakk. Jeg tror også at fargen varierer med produksjonsår eller lignende. På vinterhjula har jeg en type originalfelg som er veldig vanlig på 1-serien (Style 141, 7x17) og jeg har derfor sammenlignet mine med andres, og på noen biler har disse felgene en annen kornstørrelse i metallic'en, selv om de har samme delenummer.

Det samme gjelder forsåvidt annen lakk også. Baklukespoileren min er kjøpt ferdig lakkert fra BMW basert på mitt chassisnummer, og der er det også en liten forskjell i lakken. Ikke noe som plager meg, men du ser det lett hvis du ser etter.

Så for å oppsummere, så tror jeg den beste måten å få riktig farge er å få en fargehandler til å blande lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde hvertfall A44 sprayen, men skal nok ha A45, den virker en nyanse lysere og er for M -felger. Får satse på det, men skal også høre med en lokal her for blanding. Koster vel 250,- for en sprayboks med farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bra resultat.

Svarte og da, lakkerte nettopp et sett med felger pga. lakken var stygg, og en av de hadde noe slagskade på midten. Jeg visste ikke at man kunne bruke sparkel på felg. Der får jeg for å ikke undersøke først :P Skaden sees godt gjennom lakken så klart da den kun er pusset ned for å gjøre mindre skarp og få lakken til å feste seg bedre. Får ta de på nytt neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...