obimann 117 Skrevet 10 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2011 (endret) Her er noen bilder fra mine forsøk på å fikse kantkjørte felger etter gjør det selv-metoden. Har gjort det mest for å se om det blir brukbart i det hele tatt, siden jeg har planer om å få noen proffer til å gå over felgene etter hvert. Her er felgene. Det er tre som er kantkjørte, en er faktisk hel! Hakkete her og der. Og enda verre! Den tredje er ikke så ille. Noen småsår En ripe Litt større sår. Mer. Og sånn går no dagan! Felger handler mye om helhetsinntrykk. Det viktigste er at det ikke er skarpe kanter i sårene. En reparasjon kan se så som så ut på nært hold, men hvis det bare er myke kanter, så ser det strøkent ut på litt avstand. Jeg startet derfor med å pusse ned de groveste hakkene, det vil si de partiene der aluminiumen stakk utenfor den normale overflata på felgene. Og siden det gikk litt på impuls, så grep jeg tak i det jeg hadde av sandpapir, og det var 80-papir. Dette funket forsåvidt greit, men siden jeg ikke passet godt nok på, så ble det riper av papiret på steder der papiret subbet nedpå mens jeg slipte. 80-papir (for de utålmodige). Hakkene. Så gjør vi så når vi sliper vår felg. Tar godt! Riper, gitt! Her måtte det slipes mye. Skal sies at det kanskje hadde funket like greit, eller bedre, med ei fil på noen av disse plassene. Uansett, jeg fikk slipt ned alle utstikkende kanter. Så var det på tide å flekke. Og før det selvsagt rengjøring med isopropanol og maskering mot dekksidene. Godsakene. Maskering. Litt nærmere. Lakkstiften fra Billakkspesialisten. Jeg la en liten dråpe fra lakkstiften på en papptallerken og påførte lakken forsiktig med en tannpirker. Det er vanskelig å få lagt på små mengder med penselen som er inne i lakkstiften. Penselen er bedre egnet for å legge på større dråper. Papptallerken og tannpirker. Kona hadde tilfeldigvis holdt på med noe sølvfarge, det er ikke meg som har farget hele tallerkenen! Lakk påføres litt etter litt til det fyller godt i hakkene. Lakken reduseres mye i volum når den tørker, så det må stikke litt over resten av felgen mens du påfører. Lakken bygger litt høyere enn resten. (Unødvendig store riper fra 80-papiret. Slurv!) Det går an å kjøpe aluminiumssparkel. Innotec har det proffeste systemet. Biltema har epoksikitt. Andre har allroundsparkel, men jeg har blitt advart mot at allroundsparkel uten epoksi ikke sitter skikkelig, og vil løsne etterhvert. Siden dette er en gjør det selv-reparasjon, ville jeg gjøre det enkelt og bruke noe jeg hadde. Den briljante hjernen min klekket derfor ut den gode idéen at Araldit må være bra sparkel. Inneholder epoksi, og blir hard og fin når den tørker. En pakke Araldit Rapid ble derfor hentet frem fra hobbyskuffen. Araldit Rapid. Rask sparkel? Her er ett hull fylt. Og her er det andre fylt. Aralditen brukte lenger tid på å herde enn jeg trodde. Var faktisk redd for at jeg hadde gjort noe feil, siden den var ganske myk fortsatt etter ett døgn. Etter to døgn (i romtemperatur) ble den imidlertid hard og fin. Men ikke f... om det var mulig å slipe den med sandpapir. Eller, det var mulig, men da tok det like mye på felgen rundt limet som det gjorde på selve limklumpen. Ei trekantfil ble derfor hentet frem, og den fungerte utmerket. Trekantfila. Så var det å gå på med våtslipepapir og slipe ned flekklakken. Jeg valgte 400-papir fra Biltema. Slipingen viste at det var veldig ujevn fordeling av metallicpartiklene der jeg hadde flekklakkert, så jeg bestemte meg for å prøve spraylakk oppå. Etter slipingen ble det også tydelig at det ikke var fylt nok lakk alle steder, så en ny runde var påkrevet. Den fineste felgen var imidlertid ganske ok, så jeg måtte bare prøve å spraylakke den. Først ble det maskert for klarlakken. Deretter maskerte jeg innenfor klarlakkområdet for å lage et mindre område for sølvlakken som skulle legges først. Sølv- og klarlakk. Maskert for klarlakk. Nærbilde. Tydelig fargeforskjell i det flekkede området. Maskert for sølv. Så ble det sprayet på sølv. (Husk å riste boksen først!) Åtte til ti strøk, kanskje? Deretter fjernet jeg "sølvmaskeringen" så jeg fikk et større udekket område, og sprayet med klarlakk etter ca. 30 minutter. Felgen fikk tørke over natta, så ble maskeringen fjernet. Sprayet med sølv. Ferdig lakkert. Den andre skaden ferdig lakkert Som bildene viser er det tydelig skille etter maskeringsteipen. Dette hadde jeg regnet med, så jeg var klar med våtslipepapir igjen. En runde med 1000-papir tok det meste av kanten. Finjusteringen gjorde jeg med Scholl S3 Gold for hånd på Megs påføringspad. Ferdig med den ene skaden. Ferdig med den andre. Helhetsinntrykk av ferdig reparasjon på den felgen som hadde minst skader. Bildene viser at reparasjonen er langt fra perfekt. De viser også at på den reparasjonen som ligger helt ute i kanten, så er skillet i sølvfarge vanskelig å se, mens på den der skillet ligger inne på det flate området er skillet mer tydelig. Helhetsinntrykket er imidlertid bedre enn det kan se ut på nærbildene. Alt i alt er jeg fornøyd med den første felgen. De to andre felgene trenger mere jobb, og vil sannsynligvis ikke bli så bra heller. Jeg har lagt på mer flekklakk for å fylle de største hakkene bedre, så blir det mer pussing en av de nærmeste dagene. 13.05.2011 Her kommer fortsettelsen! De to styggeste felgene fikk en runde til med flekklakk og pussing. (Et døgn herdetid på flekklakk funket bra.) Det var fortsatt noen steder der det var behov for mer flekklakk, men jeg hadde ikke tålmodighet til flere runder. Så jeg mattet felgene forsiktig med 1000-våtslipepapir der det skulle sprayes sølv, pluss litt utover dette. I ettertid tror jeg at jeg burde mattet hele ytterringen på felgen, for å få klarlakken til å sitte bedre. Etter matting rengjorde jeg med isopropanol. Så var det maskering. Denne gangen bestemte jeg meg for å maskere slik at klarlakken dekket et større område en sølvlakken, både innover og langs felgringen. Jeg maskerte derfor først for klarlakk, deretter la jeg på ekstra teip for å lage mindre åpne områder. Jeg lagde "ører" i hver ende av teipbitene ved å brette litt dobbelt i endene. Dette for å kunne dra av denne delen av maskeringen mens sølvlakken enda er fuktig. Da er det viktig å slippe å fikle for å få tak i teipen. Klart for sølv. Legg merke til teipen som er klar til å tas av for spraying av klarlakk. Engangshansker fra Biltema er forresten kjekke å ha når man lakkerer og fjerner teip mens lakken er våt. Her er det sprayet sølv og fjernet teip så det er klart for klarlakk. Samme på andre hjulet. Nærbilde. Tydelige matte områder der det har vært jobbet mye. Og når klarlakken var på, begynte det selvfølgelig å regne! Klarlakken er overflatetørr på en halvtimes tid. Maskeringen ble fjernet og lakken fikk tørke i to døgn. Slik så det ut: Tydelige kanter på klarlakken. Flere kanter. Kantene på klarlakken er forsåvidt ikke noe problem, men de er jo forholdsvis synlige, og kan derfor trekke ned helhetsinntrykket. Og siden våtsliping bare er gøy, så gikk jeg over kantene med 1000-papir. Matt etter våtslip. Ser litt skummelt ut? Ser nesten litt herja ut, faktisk! Det som er gøy når man våtsliper, er at det er så lite som skal til for å fjerne kantene og gjøre det pent. Og så vet man at de matte områdene enkelt korrigeres med noen få strøk for hånd med S3 Gold og en påføringspad. Så da våtslipingen var ferdig, gikk jeg på med en runde med S3 Gold. Godsaker! Slik ble det etter S3 Gold. Kanten som synes er etter sølvsprayen. Ikke så verst? Jeg er i alle fall fornøyd. Sånn er helhetsinntrykket. Felg 1: Felg 2. Husk at det så sånn ut før jeg begynte! Alt i alt et helt greit resultat. Hadde jeg tatt meg mer tid til fylling, sparkling og pussing, kunne det blitt enda litt bedre, selv om det vil være vanskelig å få det perfekt. Jeg vil tippe det nesten er umulig å få tak i en sølvfarge som er helt riktig nyanse og flakstørrelse på metallic'en. En ting som kunne hevet resultat, var å bruke en annen klarlakk. Min klarlakk skulle påføres 30 min etter spraying med sølv. Det finnes tokomponent klarlakk som skal påføres et døgn etter at fargen er sprayet. Da kunne jeg latt sølvfargen tørke, og fjernet det markerte kantene med våtsliping før jeg sprayet på klarlakk. Siden resultatet ble såpass bra, måtte jeg jo kose litt mer med felgene. Et lag med SV Autobahn ble påført for hånd, innvendig og utvendig. (Har dere sett at hendene beader når dere vasker dem etter å ha brukt Autobahn? ) Nye senterkopper ble tatt fram for anledningen. Disse fikk selvsagt også et lag med Autobahn. Og så måtte jo selvfølgelig dekksidene få litt kos, så SV Pneu Matt ble påført med svamp. Ligger og godgjør seg før buffing. Nesten så man kan kjenne godlukta, ikke sant! Og så endelig ferdig buffet! Den peneste. Den ene stygge felgen. Den andre stygge felgen. Takk for at dere leste tråden, og lykke til hvis dere prøver selv! Endret 13 Mai, 2011 av obimann 40 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skramstad 6 Skrevet 10 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2011 Spennende Jeg tok mine BMW felger tidligere i vår og endte opp med en svak 4 på terningen. Brukte originallakk fra BMW (som er identisk med Würth) og plastik padding kjemisk metall + 180, 600 og 800g slipepapir. Det som irriterte meg var at lakken ble mørkere på paddingen enn resten av felgen. Men håper du har en vakker løsning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael 420 Skrevet 10 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2011 Kult. DIY for felgoppretting Alltid noe nytt å lese om her på forumet. Resultatet ble jo faktisk bra også. Tar du mine gamle vinterfelger i samme slengen? Hva hadde det kostet dersom en proff felgoppretter skulle fikset det? Siter Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 10 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2011 Proffene koster nok 700-1000 kroner per felg, vil jeg tro. Men da kan du ikke se at de er reparert heller. I ettertid tror jeg at jeg kunne fått det ganske strøkent selv også, hvis jeg hadde fått blandet en lakk som var eksakt match, og ved å sparkle og grunne skikkelig. Hvis jeg skulle gjort det en gang til, ville jeg derfor kjøpt felgsparkel fra Innotec og sparklet med, i stedet for å fylle hakkene med flekklakk. Og så ville jeg sprayet på grunning og pusset slik at det ikke ble noen synlige kanter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SurreSnurre 350 Skrevet 10 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2011 Syntes det bra jeg Flott jobb obimann. Siter Facebook Auto AS S&S logg:Ferrari Modena 360 Modesta BC-05, Audi A5 Modesta PD coating Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 10 Mai, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2011 Artig post og en flott writeup... Ser jo lett bedre ut en det var Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 11 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2011 Gjenstår å se hvor vellykket det blir på de to styggeste felgene, men så langt synes jeg det er forholdsvis lite jobb som gir et brukbart løft på helhetsinntrykket av bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas_K 131 Skrevet 11 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2011 Bra dokumentert!!! Cred for det. Du må sikkelig ned på kne for å se at det er forskjell etter at du har satt de på bilen igjen..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 11 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2011 (endret) Da har jeg fått lakkert de to styggeste felgene også. Rakk akkurat å få av maskeringen og flyttet dem innendørs før regnet kom. Kunne ha flekket og pusset litt mer før jeg sprayet på lakk, men jeg begynte å bli så sugen på å få på sommerhjula, så det ble som det ble. Er som du sier, Thomas, må nok nesten ned på kne for å se det når hjula kommer på bilen. Ble overraskende bra på avstand. Nesten litt rart, siden det er ganske lett å se på nært hold. En liten flekk som jeg prøvde å spraye "utflytende", d.v.s. uten maskering ble litt teit, men noe tullball må man regne med når man prøver seg litt fram. Blir våtsliping og polering av kantene på klarlakken i morgen. Et lag Autobahn hører vel også til, tenker jeg. Flere bilder kommer sannsynligvis i morgen. Endret 11 Mai, 2011 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 11 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2011 Se her ja, ble ett godt løft dette ja. Vanskelig å se det om man ikke vet de er flekklakkert på bildene i hvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 13 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13 Mai, 2011 (endret) Da er første post oppdatert med videre behandling av de to styggeste felgene, og sluttresultatet for alle tre. Endret 13 Mai, 2011 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats 16 Skrevet 13 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 13 Mai, 2011 Oi, det der ble jo overraskende bra! Du skal ha cred for den! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 15 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 15 Desember, 2011 Har AKKURAT samme felgene selv, og de er jo litt kantkjørt mine også. Veit du om noe lakkode til fargen på felgene? Dette blir nok prosjekt til sommeren Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 15 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 15 Desember, 2011 Flott DIY dette. Et lite tips : Du får original BMW felglakk hos din BMW forhandler, den heter Felgen silber (1,2,3) De finner ut hvilken nyanse du har, ved hjelp av chassisnr på bilen. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skramstad 6 Skrevet 15 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 15 Desember, 2011 Jeg stussa over fargen på silber sprayen. Fikk feil nyanse jeg da. Men hvordan finner man riktig nyanse når de ble kjøpt etterpå. Da har vel ikke chassienr noe poeng lenger. Jeg har BMW Style 195. Tar gjerne mot tips på farge og nyanse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 16 Desember, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Desember, 2011 Flott DIY dette. Et lite tips : Du får original BMW felglakk hos din BMW forhandler, den heter Felgen silber (1,2,3) De finner ut hvilken nyanse du har, ved hjelp av chassisnr på bilen. Takk! Etter surfing på forskjellige forum konkluderte jeg med at man skal ha flaks hvis man skal få BMW-forhandleren til å finne riktig lakk. Jeg tror også at fargen varierer med produksjonsår eller lignende. På vinterhjula har jeg en type originalfelg som er veldig vanlig på 1-serien (Style 141, 7x17) og jeg har derfor sammenlignet mine med andres, og på noen biler har disse felgene en annen kornstørrelse i metallic'en, selv om de har samme delenummer. Det samme gjelder forsåvidt annen lakk også. Baklukespoileren min er kjøpt ferdig lakkert fra BMW basert på mitt chassisnummer, og der er det også en liten forskjell i lakken. Ikke noe som plager meg, men du ser det lett hvis du ser etter. Så for å oppsummere, så tror jeg den beste måten å få riktig farge er å få en fargehandler til å blande lakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skramstad 6 Skrevet 16 Desember, 2011 Rapporter Share Skrevet 16 Desember, 2011 Jeg prøvde hvertfall A44 sprayen, men skal nok ha A45, den virker en nyanse lysere og er for M -felger. Får satse på det, men skal også høre med en lokal her for blanding. Koster vel 250,- for en sprayboks med farge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
netrex 0 Skrevet 22 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 22 Mai, 2012 Bra resultat. Svarte og da, lakkerte nettopp et sett med felger pga. lakken var stygg, og en av de hadde noe slagskade på midten. Jeg visste ikke at man kunne bruke sparkel på felg. Der får jeg for å ikke undersøke først Skaden sees godt gjennom lakken så klart da den kun er pusset ned for å gjøre mindre skarp og få lakken til å feste seg bedre. Får ta de på nytt neste år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 11 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 September, 2012 Fikk med noen 16" Alutec hjul til BMW'n da jeg kjøpte den. Må si dette var en solid jobb Hvordan får jeg tak i lakk som matcher Alutecfelgene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 11 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 September, 2012 Ingen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.