Gå til innhold

Pads og levetid


Matti

Recommended Posts

Jeg mener jeg så en gang en tråd med "samme" tittel, men finner det ikke. Da lager jeg en ny en.

Hvor lang er leve tiden til en pad? Jeg har brukt den ene paden nå ca. 4-5 ganger, vasket enten samme dag eller dagen etter bruk

i varmt vann og Milo... Hvordan ser jeg at det er på tide å kaste den og kjøpe inn ny?

Har flere å bruke, men dette var en eksempel... Takker og bukker for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pad'n "frynser" seg opp så er det på tide å pensjonere den (jeg kutter opp og bruker til hånd-jobbing f.eks under dørhåndtak / eksos-stusser etc). Jeg har f.eks brukt en gul Meguiars SB 2.0 pad på omtrent 30 biler. Still going strong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når pad'n "frynser" seg opp så er det på tide å pensjonere den (jeg kutter opp og bruker til hånd-jobbing f.eks under dørhåndtak / eksos-stusser etc). Jeg har f.eks brukt en gul Meguiars SB 2.0 pad på omtrent 30 biler. Still going strong.

Frynser???

Jeg vasker mine forresten for hånd, ikke i maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter god og lang bruk så vil du se at pad'n "loer" / frynser / blir hullete / ser skambitt ut / deler seg i fjørten biter under bruk eller noe annet. Trust me - you'll know when you see it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge en pad varer kommer helt an på kvaliteten på pad`n og, hvordan/hvor mye den blir brukt.

Men som essie sier, når pad`n blir "frynsete" er det på tide å pensjonere den, dog kan det være store forskjeller i kvalitet, selv hos de store kjente produsentene. Men du sliter som regel fortere ut en grov pute enn en fin pute.

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Soft Buff pads fra Meguiars er noen av de padsa jeg har her som har holdt lengst.

Hardere korrigerende pads fra bla 3M (grønn) kan du flise fort om du kommer på en kant etc, da kan de ødelegges fort..

Sår og små skader er ikke farlig i pads i seg selv, men blir det moment i padden så kan den splitte seg om du er oppe på godt turtall og løfter maskinen opp fra lakken..

For meg så holder bløtere finishing og polerings pads her lenge, korrigerende pads fra de fleste holder generelt kortere.. de "bruker" du opp etterhvert.. Borrelås fester er også noe som kan ryke og da er padsen ødelagt uansett tilstand..

Noen pads har jeg ødelagt her med DA maskin da den rister i stykker "loops" på borrelåsen og den fester ikke lenger til bakplater.. dette gjelder noe 3M og eldre Schollpads..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
eplesjekk

Noen pads har jeg ødelagt her med DA maskin da den rister i stykker "loops" på borrelåsen og den fester ikke lenger til bakplater.. dette gjelder noe 3M og eldre Schollpads..

Jeg har DA-maskin og har åpenbart klart å riste i stykker min nye Scholl-pad (lilla) etter kun 2 poleringer. Dette synes jeg er litt kjipt, såå billige er de jo ikke. Bør jeg slutte å kjøre på full hastighet for å bevare de lenger? De er hovedsakelig borrelåsen som røk fra selve padden, og noen ganger skjønner jeg jo at det vibrerer litt mer enn man har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt plaga med tidvis ganske stort forbruk av Uber pads (gule). Selv om jeg rengjør med børste så må jeg ofte bruke 2-3 pads pr bil, og etter en runde med vask (vaskemaskin uten mykning og nedsatt hastighet) så holder de til ca en bil til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Jeg er også litt plaga med tidvis ganske stort forbruk av Uber pads (gule). Selv om jeg rengjør med børste så må jeg ofte bruke 2-3 pads pr bil, og etter en runde med vask (vaskemaskin uten mykning og nedsatt hastighet) så holder de til ca en bil til.

Merkelig, jeg har kjørt en gul Uberpad nå på 4. bilen med Scholl S03Gold. Riktignok er paden blitt litt flisete i kanten, men har ingen slitasje av betydning. Pass på å bytte pad med jevne mellomrom. når den er brukt en stund blir den varm, myk og mer sårbar for å gå i stykker. :)

Jeg har DA-maskin og har åpenbart klart å riste i stykker min nye Scholl-pad (lilla) etter kun 2 poleringer. Dette synes jeg er litt kjipt, såå billige er de jo ikke. Bør jeg slutte å kjøre på full hastighet for å bevare de lenger? De er hovedsakelig borrelåsen som røk fra selve padden, og noen ganger skjønner jeg jo at det vibrerer litt mer enn man har godt av.

Aller først forsikre deg om at du ikke løfter paden fra lakken før du trykker på av-knappen når du er ferdig med en runde. En pad på DA-maskin som løftes i friluft på fullt turtall, holder gjerne ikke lenge. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Godt tips! Vil hvor mye press jeg legger på maskinen også virke nevneverdig inn på disse festene? Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å feste padden "perfekt" midt på platen, slik at den snurrer mest mulig "perfekt", om man kan kalle det det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt sentrering er ikke like viktig på da som på roterende, etter min mening.. på roterende merker man fort risting i maskina om putene ikke står eksakt sentrert. DA både roterer og svinger (oscillerer) så jeg konsentrerer meg om at puta er godt festet (har en oransje scholl med temmelig frynsete borrelås, den tok seg en flytur en gang :blush: )

Forøvrig opprettet jeg en tråd som jeg tror het "slitasje på puter" og der står det kanskje litt mer kjekt å vite (sitter på mobilen så får ikke hentet opp link)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN
Forøvrig opprettet jeg en tråd som jeg tror het "slitasje på puter" og der står det kanskje litt mer kjekt å vite (sitter på mobilen så får ikke hentet opp link)

Her er tråden din :)Slitasje på puter KLIKK MEG

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...