• 0
torvoldsund

Bakrute og frontrute er UMULIG å få rene - tips?

Spørsmål

Bakrute og frontrute er UMULIG å få rene - tips?

hei.

har en golf 1 som er ferdig oppusset. men har støtt på et problem:

bakrute og frontrute er UMULIG å få rene,hørest teit ut,men det er sant!...har prøvd alt! til og med sliping/polering med maskin..virker som det er "rutepest" eller noe....har skrubbet med stålull pluss brukt nesten alle mulige slags vindusrens ol..

noen som har et tips eler to? kan rutene faktisk være ødelagde?? ser helst at jeg slipper å skifte de...

legger med bilder

post-2963-0-44389900-1304969305_thumb.jp

post-2963-0-29536900-1304969328_thumb.jp

post-2963-0-92692100-1304969349_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

• 0

Det er først og fremst polering vi driver med, og det har du prøvd forstår jeg. Skikkelig grov rubbing må til på glass. Kjenner du denne møkka i overflaten? Hvis det f. eks er i lamineringen, er vel eneste mulighet å bytte glass...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det er først og fremst polering vi driver med, og det har du prøvd forstår jeg. Skikkelig grov rubbing må til på glass. Kjenner du denne møkka i overflaten? Hvis det f. eks er i lamineringen, er vel eneste mulighet å bytte glass...

virker som det er på utsiden,lamineringen ligger vel inni ruta? siden dette er en gammel Golf 1 fra 83 (har restaurert den) men det er 80 % av ruten,og ikke der viskeren har stått...(bilen har stått still i garasje i ca 15 år)

frontruten og har litt av det,men ikke så mye som bakruten...

ja prøvde med poleringsmaskin og scratsh remover....men turte ikke slipe mere pga varmeutvikling

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kan prøve med filtpad på maskin og litt 3M glass polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

virker som det er på utsiden,lamineringen ligger vel inni ruta? siden dette er en gammel Golf 1 fra 83 (har restaurert den) men det er 80 % av ruten,og ikke der viskeren har stått...(bilen har stått still i garasje i ca 15 år)

frontruten og har litt av det,men ikke så mye som bakruten...

ja prøvde med poleringsmaskin og scratsh remover....men turte ikke slipe mere pga varmeutvikling

Da ville jeg prøvd med noe som er laget for glasspolering. Denne for eksempel: http://www.autobahn-bilpleie.no/index.php?nr=90&case=4&id=423&idkategori=41&kat_name=3M&prod_name=3M Glass Polish 1 liter&startrow=

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det smusset ligger ikke på innsiden da ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvor i landet holder du til da? Mulig noen lokale her fra forumet kan være greie å se på det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei

Det ligger enten på innsiden eller utsiden...

Bakruten er ikke laminert glass, så det er ikke i mellom glasslagene slik som på frontruten...

Frontruten er 2 lags glass med Polyvinyl butyral PVB eller plast for hvermansen i mellom lagene, får du for mye varme ved polering, kan frontruten sprekke og bakruten

eksplodere ved varmgang..

Har du prøvd å skrubbe rutene med stålull, kan du belage deg på å bytte glassene, ettersom det mest sannsynlig har satt seg striper og etc ned i glasset

riper og skader som du kjenner med negelen din, kan du ikke fjerne med polering, glasset må da byttes...

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

For meg så ser det ut som merker etter kalk etc som har satt seg i glasset.. Har det samme her på dusjkabinet i herdet glass, og har pdd ikke funnet noen måte å fjerne det på..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ser ut som det er på innsia på bildene i hvertfall. Du burde ikke bruke stålull som sagt her, da må du bytte uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Om det er kalk kan det fjernes med surt vaskemiddel. feks denne her: Unirens

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Nanolutos svamper er også knall til å ta kalk, du må bare jobbe skikkelig med de, og gjerne ta i meget hardt. Anbefales å prøve det ihvertfall, når det bare koster 10kr for en nanolotus svamp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ser for meg ut som typiske kalkflekker som går lett vekk fra lakk, men som sitter bom fast i takluker ol.

Vist det er surt vaskemiddel som må til så går det vell med sitrusrens?

Scratch remover er ikke store vidundermiddelet, kan teste her ute med ullpad og grov krem fra Scholl Concepts om bilen er kjørbar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Prøv med noe så simpelt som cola og avispapir? Eller del en sitron og prøv å gni.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

wow! takk for mange gode svar! men ruten tålte godt stålull .ed vann og såpe,laget ingen riper det..

så da får jeg gå ut og prøve noe av det dere har foreslått:-) men har troen på at det er kalk ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

wow! takk for mange gode svar! men ruten tålte godt stålull .ed vann og såpe,laget ingen riper det..

så da får jeg gå ut og prøve noe av det dere har foreslått:-) men har troen på at det er kalk ja.

Elsker en god utfordring :D . Send meg navn og adresse på pm så skal jeg sende deg en kombo som sikkert tager knekken på dette ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ser nesten ut som at glassene er anløpt, prøv og vaske belegget / polere bort med seriumoksyd eller poleringsmiddel for keramiske komfyrtopper som Sidol eller Brillo.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

har nå prøvd poleringsmiddel for keramiske toppet.....fungerte ikke litt engang..har og snakket og sendt bilde til en kar i ålesund (ålesund bilglass) og han sa at det mest sannsynlig blir dyrere å slipe ned rutene enn å kjøpe nye...så fikk pris på 1300 ca pr stk bak og framme..så det blir 2700 inkl moms...så mest sannsynlig kjører jeg til ålesund å henter nye ruter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

nye ruter er komne på plass:-)

av og til må en bare innse at noe ikke kan fikses.

men er fornøyd nå:-)

Goodbye!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

nye ruter er komne på plass:-)

av og til må en bare innse at noe ikke kan fikses.

men er fornøyd nå:-)

Goodbye!

Det var nok ikke så dumt :D

Lurt at legge en form for rute forsegling med en gang så slipprt slike problemer i fremtiden.

Da kan du teste produkterne jeg sendte deg en annen plass du har vanskeligt ved at fjerne skitt fra en glatt overflate ;)

Endret av Rasmus/Nanolotus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive