Gå til innhold

Biltema poleringsmaskin


JustinCase

Recommended Posts

JustinCase

Hei.

Helt fersk på dette med bilpleie og på dette forumet, og er derfor ikke helt med på alle begreper og forkortelser som brukes så dere får unnskylde mitt "inn med teskje" innlegg

Da jeg skulle polere båten gikk jeg til innkjøp av en biltema poleringsmaskin med to hoder for å gjøre jobben litt lettere. Etter å ha polert en stund gikk den ene påføringputen istykker og jeg klarte å rive av borrelåsen som den nye påføringsputen skulle festes på så nå har jeg en poleringsmaskin hvor bare ett hode har borrelås.

Har søkt på biltema sine sider for å se om det finnes en ny sak med borrelås som jeg kan sette på maskinen for å få fikset det, men har ikke funnet noe.

Er det noen som vet man kan kjøpe nytt hode til denne maskinen, eller er det bare å kaste den? Var jo ikke store investeringen uansett....

Ellers kan jeg si at etter å ha funnet dette forumet har fått et helt nytt syn på bilpleie og har gått til innkjøp av diverse produkter jeg ikke visste jeg trengte (Mitt, masse MF, foamcannon og endel produkter :D ) Takk for at jeg nå har fått tvangstanker om å holde bilen ren til enhver tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Ta den med tilbake og få en ny en. Ikke akkurat et ukjent problem. Jeg har byttet ut to ganger og har min 3. to-hodede fra Biltema nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

eller så kan du lime på borelåsen med f.eks tec7 hvis du fortsatt har borelåsen. det gjorde jeg med den jeg hadde tidligere.

eller så vil du kansje bytte ut maskinen din etter at du har finni detta forumet?

jeg føler det er bedre med en pute/hode vs2 hvertfall

btw. velkommen til DCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Og bytt ut putene som følger med maskinen med noe annet, de sitter noe inni h####e godt fast og er ikke av de bedre pads til maskinen..

Sonax sine pads er bedre, de er lavere og har bedre skum... lettere å få av er de også, men husk å lirke den litt opp i kanten og dra den av med litt omhu, river du i padsen generelt kan enten borrelås på pad eller maskin ryke..

Velkomme også ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg hijacker litt her siden jeg har et relatert spørsmål til denne maskinen...

Jeg kjøpte en slik tohodet maskin fra Biltema i forfjor og tenkte jeg skulle polere bilen, men var generelt misfornøyd med de medfølgende padsene og resultatet generelt, så etter en runde med maskin gikk jeg over hele bilen for hånd.

Etter å ha lest en del her på forumet sitter jeg igjen uten å egentlig ha skjønt om denne maskinen er noe å satse på eller om jeg skal dumpe den og kjøpe en annen. Maskinen i seg selv virker jo grei for newbies, og siden jeg kan ca 0 om polering antar jeg den passer for meg også.

Så kommer jo alt dette med forskjellige bakplater og pads og sånt noe... kan/bør/må jeg bytte bakplater for å bruke pads fra Scholl/Sonax/3M/etc med "tilhørende" bakplater fra respektive pads-produsenter, eller vil Biltema-bakplatene gjøre susen?

400 kroner for to nye bakplater er ikke den største investeringen med tanke på at jeg sitter og leker med tanken om å handle vaskegnikkerier for 4-5k, men jeg gidder ikke kjøpe dem hvis det er ikke er helt nødvendig eller om maskinen egentlig bør graves ned og erstattes med noe freshere... :)

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest en del her på forumet sitter jeg igjen uten å egentlig ha skjønt om denne maskinen er noe å satse på eller om jeg skal dumpe den og kjøpe en annen. Maskinen i seg selv virker jo grei for newbies, og siden jeg kan ca 0 om polering antar jeg den passer for meg også.

Har akkurat gitt min bil et forsøk med Cotech fra Claes med gule Sonax-pads og Megs Ultimate Compound. Resultatet kan du se her. Erfaringen jeg gjorde meg relativt tidlig var at jeg ikke er tolmodig nok, og kanskje ikke var så systematisk som jeg burde. men med denne maskinen tror jeg ikke man kan gjøre noe galt.

Så kommer jo alt dette med forskjellige bakplater og pads og sånt noe... kan/bør/må jeg bytte bakplater for å bruke pads fra Scholl/Sonax/3M/etc med "tilhørende" bakplater fra respektive pads-produsenter, eller vil Biltema-bakplatene gjøre susen?

Her kunne jeg også tenke meg noen innspill:

Sonax-pads funket vel greit nok, selv om jeg merket en viss smuldring etter å ha fullført 4 paneler pr pad-par.

Jeg ser at jeg vil ta noen dypere riper som ikke lot seg fjerne med nevnte combo. Bytter jeg da til grovere pads med Megs UC, eller kan jeg beholde gule Sonax pads (fra Claes) og en grovere polish - og evt. hvilken?

Endret av Playmoon

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bytte bakplate på den to-hodede fra Biltema. Jeg bruker Scholl, 3M (blå), Über og Meguiars pads (alle 4") på min to-hodede DA

Avhengig av lakktype så kan du variere med polish ja - men f.eks på sort Touran metallic fikk jeg "hazing" med Meguiars #105 på burgunder (cut-pad) fra Meguiars. Med gule (polish-pad) så gikk det bra. På panther black S-Max fikk jeg hazing og holos med #105 på både burgunder og gule med to-hodet DA fra Biltema.

På Touran gikk jeg over etterpå med #105 på gule MG pads etterpå - da ble det helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bytte bakplate på den to-hodede fra Biltema. Jeg bruker Scholl, 3M (blå), Über og Meguiars pads (alle 4") på min to-hodede DA

Avhengig av lakktype så kan du variere med polish ja - men f.eks på sort Touran metallic fikk jeg "hazing" med Meguiars #105 på burgunder (cut-pad) fra Meguiars. Med gule (polish-pad) så gikk det bra. På panther black S-Max fikk jeg hazing og holos med #105 på både burgunder og gule med to-hodet DA fra Biltema.

På Touran gikk jeg over etterpå med #105 på gule MG pads etterpå - da ble det helt klart.

Klar over at bakplatene ikke kan byttes på Cotech & co... hva venter man seg for 299,-... bare glad den søte lukten av svidd maskin ga seg. En billig overfres jeg kjøpte gikk i fullstendig oppløsning under bruk, ved 19000 rpm..! Av og til kjøper man dyrt med disse billig-maskinene... om man ser bort fra hvor latterlig enkelt det er å levere inn, rekker som oftest ikke forklare hva feilen var en gang...

Tilbake til saken:

Leste litt om UC på Meguiars-forumet nå, ser vel ut til at jeg har gått på med litt vel mye produkt på pad'en etter at den var mettet. I tillegg burde jeg nok renset padsene litt oftere, men neste gang har jeg vel hamstret noen flere pads også.

Ser at Meguiars selv ikke anbefaler cutting pads, som i ditt tilfelle er burgunder (og slik er kanskje fargene hos de andre ogås?). Dersom jeg går for noen orange pads får jeg kanskje bukt med problemet, uten å lage for mye arbeid til siste finish?

Endret av Playmoon

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye rart som Meguiars ikke anbefaler :) Men burgunder kan bli for grov kombo med UC på DA-maskin - dvs at maskinen i seg selv ikke klarer å korrigerer vekk den "ugangen" kombinasjonen pad og produkt steller i stand. #105 er på 12 av 10 på MG sin cut-skala - og UC er omtrent på samme nivå (men må aldri brukes på roterende). Gul MG pad / orange Über / orange Scholl vil være fin-fint å kjøre med UC tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul MG pad / orange Über / orange Scholl vil være fin-fint å kjøre med UC tenker jeg.

Da lukter det en liten shopping her, takk for tipset!

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...