Gå til innhold

Trenger noen tips til polering osv..


Basil

Recommended Posts

hei har en mercedes e-klasse 2006mod. med svart nanolakk. har tenkt til å investere ca 1500maks til polering, voks osv.. altså shine opp bilen ;) har lest mye rundt dette men blir ikke klok på hvilken produkter jeg skal velge. vil ha ordentlige produkter. så spørsmålet er om noen her kunne gi meg noen tips til produkter jeg kan bruke. tenker da på clay, lakkrens, voks, polering og alt annet jeg trenger:)

bilens lakk er ganske fin men vil ha det lille eksta shine i den. bilen kommer foresten som sportspakke, så det er noen kromdeler. kanskje det er noen produkter til dette også??:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

vil ha ordentlige produkter. bilens lakk er ganske fin men vil ha det lille eksta shine i den.

Det første som slår meg er at du har tastet en null for lite i estimatet for hvor mye du har lyst til å legge i dette :P

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norfoc76

Tok en 2010 eklasse og den hadde HARD lakk :) måtte kjøre med scholl s03+ lenge for å ta mye.

Så tror nok du må satse på å legge ut mere enn 1500 i stash :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell, nå dreit jeg meg ut :blink: mente ikke akkurat at jg ville bruke de aller dyreste, men ble kanskje litt overdrevet :lol: srry.

tenker egentlig på noe som ikke trenger maskiner og sånnt( er ikke klok på sånnt) men etter det jeg leser er det mye å velge mellom noe dyrt og noe billig. de billige får ikke så mye tommel opp som jeg har lest. så tenker egentlig bare produkter som er gode nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Skal du inn i budsjett 1.500,- så vil jeg tro:

Biltema DA maskin

Sonax pads

Meguiars Ultimate Compound

En budsjettvoks eller sealer

Mikrofiberkluter

Så kommer eventuelt bøtter, såper, vaskehanske og tørkehåndkler i tilegg for å holde bilen i stand etter at du har korrigert den

(så får du si ifra når du har svidd av 15.000,- etterhvert ;) fort gjort)

Velkommen hit også :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en 2010 eklasse og den hadde HARD lakk :) måtte kjøre med scholl s03+ lenge for å ta mye.

Så tror nok du må satse på å legge ut mere enn 1500 i stash :)

så jeg må bruke maskin :o ?

Skal du inn i budsjett 1.500,- så vil jeg tro:

Biltema DA maskin

Sonax pads

Meguiars Ultimate Compound

En budsjettvoks eller sealer

Mikrofiberkluter

Så kommer eventuelt bøtter, såper, vaskehanske og tørkehåndkler i tilegg for å holde bilen i stand etter at du har korrigert den

(så får du si ifra når du har svidd av 15.000,- etterhvert ;) fort gjort)

Velkommen hit også :)

tnx:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du inn i budsjett 1.500,- så vil jeg tro:

Biltema DA maskin

Sonax pads

Meguiars Ultimate Compound

En budsjettvoks eller sealer

Mikrofiberkluter

Så kommer eventuelt bøtter, såper, vaskehanske og tørkehåndkler i tilegg for å holde bilen i stand etter at du har korrigert den

(så får du si ifra når du har svidd av 15.000,- etterhvert ;) fort gjort)

Velkommen hit også :)

15.000,- fort gjort? Det er vell ingen som bruker så mye :(

Roterende

DA

Lakkmåler

lykt

Div. såper / bøtte og en billig svamp.. ja..

Div. polerings produkter fra en leverandør

Div. polerings produkter fra en annen leverandør

en tredje og en fjerde..!!

ett par pads må til... eller 20

ett par microfiberkluter er kjekt og ha... eller 20

en boks med voks må man ha.....

en smule tålmodighet også..

Blir ikke så dyrt!!!

Div ting etter hvert.. billig..

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norfoc76

Må bruke maskin for å bli kvitt striper ja :) var hard lakk på 2010mod iallefall.

Velkommen her ja, man blir fort bitt av basillen(hmmm klikk legg til handlevogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.000,- fort gjort? Det er vell ingen som bruker så mye :(

Roterende

DA

Lakkmåler

lykt

Div. såper / bøtte og en billig svamp.. ja..

Div. polerings produkter fra en leverandør

Div. polerings produkter fra en annen leverandør

en tredje og en fjerde..!!

ett par pads må til... eller 20

ett par microfiberkluter er kjekt og ha... eller 20

en boks med voks må man ha.....

en smule tålmodighet også..

Blir ikke så dyrt!!!

Div ting etter hvert.. billig..

det var sånn jeg egentlig tenkte. tenkte jeg bare trengte en god clay, lakkrens, polering, voks eller sealer(tenkte å spøre dere om anbefalinger)

Endret av basil-1106
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalevipalo

Er vel strengt tatt ikke nødvendig å investere 15 laken for å shine opp en bil så den blir blank?

Ser mange svar her på forumet om at man må ha det dyreste for å få til et ok resultat.

Jeg for min del synes noen ganger at det enkle kan ofte være like greit.

Ikke alle biler trenger å ha lakk korrigering for å bli bra.

Her er en liste som jeg synes er ok for å få blank bil:

• Prickbort avfetting (flere runder med dette så slipper man clay?)

• Meguiar's NXT såpe

• Swissvax Cleaner Fluid, med pute for påføring

• Chemical Guy's Pete's 53 eller en annen voks.

Dette synes jeg er en grei liste for å få blank bil.

Mulig jeg er på bærtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15.000 kr siden (minst :P ) gikk jeg for en tilsvarende pakke som den truhaa lister opp. Da med scratch-x istedet for ultimate compound. Er en veldig fin inngangsbilett til bilpleieverden det. Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt tatt ikke nødvendig å investere 15 laken for å shine opp en bil så den blir blank?

Ser mange svar her på forumet om at man må ha det dyreste for å få til et ok resultat.

Jeg for min del synes noen ganger at det enkle kan ofte være like greit.

Ikke alle biler trenger å ha lakk korrigering for å bli bra.

Her er en liste som jeg synes er ok for å få blank bil:

• Prickbort avfetting (flere runder med dette så slipper man clay?)

• Meguiar's NXT såpe

• Swissvax Cleaner Fluid, med pute for påføring

• Chemical Guy's Pete's 53 eller en annen voks.

Dette synes jeg er en grei liste for å få blank bil.

Mulig jeg er på bærtur :)

Man trenger ikke det dyreste for å få blank bil, men når man først starter med dette vil det alltid bli nokså høy innkjøpspris den første gangen. Det kommer også an på hvor langt man skal dra det. Man kan få en blank og fin bil med det du viser til, men man vil fremdeles ha alle defektene i lakken, så vil man ha blank bil så er det lurt å investere i en maskin, enten DA maskin eller roterende.

Tar man steget opp på maskin så blir det også litt dyrere, da man trenger litt mer, men uansett så kan aldri resultatet sammenlignes med det man klarer med håndprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med Meguiars

Flere som selger det.. bl.a Bilxtra

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12727

Vannavstøtende håndkle 249,-

Turtle wax clay bar kit 199,-

3 steg for 477,-

Ruterens bilextra 69,-

Plast / gummifornyet 69,-

Supreme shine wipe 129,- eller 3 pk..

4 pk påføringspad ca 50,-

såpe og bøtte

man kan få det man trenger på under 1500,- kr

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

hvis du ser helt nederst på sida her:

http://www.detailersclub.no/forum/

så ser du forumets samarbeidspartnere. de fleste handler derfra og de har det meste. et annet alternativ er å kjøpe fra england. f. eks www.shinearama.co.uk

hvis du vil ha en "startpakkke" så setter nok en eller flere av samarbeidspartnerene her opp en pakke for deg. det er bare å sende en (eller fler) av de en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Hvis du vil ha blank bil- sånne blanke biler som du ser bilder av her inne så kan jeg si det med en gang: Overse Meguiars sin "polish 1 2 3 for hånd woho" serie. Ikke vurdèr tulleprodukter som Scratch-X, Plast-X etc. heller. Bortkasta penger, og du vil med 90% sannsynlighet bli bitt av blankhetsbasillen snart uansett. Da oppgraderer du og disse nybegynnerproduktene til 2500,- står egentlig bare å samler støv etter å ha blitt brukt 2-3 ganger. Jeg snakker av bitter erfaring, og flere her inne har samme erfaringen.

Du kan få en veldig fin maskin for de 2500,- med produkter inkl. fra www.shinearama.co.uk istedetfor ;) DAS6 Pro er en super nybegynnermaskin og i "Guider" seksjonen her på forumet ligger det en særdeles bra skrevet guide for hvordan du kjører maskin. Det er null stress å lære seg å kjøre DA maskin. Det eneste problemet er at etter det første panelet på bilen blir du nok hekta og ender opp som produktjunkies, slik som resten av oss.... :P

DAS6 Pro med produkter koster vel 1600-1800,- inkl. frakt til Norge (tar jeg feil nå?) og da er Megs #80 og #83 (helt kurante polishprodukter) inkl. i prisen. Du kan også velge andre produkttyper som f.eks. Menzerna tror jeg (konkurrent, noe av det samme) også trenger du litt småstasj utenom som mikrofiberkluter til å tørke med (Eurow er helt ok kluter), vaskebøtter, Meguiars NXT tech wash såpa er god og lukter godt, washmitt (den nye trenden her nå er natursvamp), og først som sist, kjøp en pakke med detailerbrushes og en tekstilbørste. Da kommer du inn i krinker og kroker, og du får renset mattene mye bedre. Det gjør det lille ekstra når du betrakter verket etterpå :-)

Av voks kan en "billig" voks som Raceglaze 55 være nesten vel så god som de ekslusive Swissvaxvoksene f.eks., og den er på tilbud her i denne tråden: http://www.detailersclub.no/forum/topic/8891-garasjesalg-paa-diverse-varer/

Utrolig lett å påføre og buffe, svinaktig lang holdbarhet (6mnd +) og meget god beading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ser helt nederst på sida her:

http://www.detailersclub.no/forum/

så ser du forumets samarbeidspartnere. de fleste handler derfra og de har det meste. et annet alternativ er å kjøpe fra england. f. eks www.shinearama.co.uk

hvis du vil ha en "startpakkke" så setter nok en eller flere av samarbeidspartnerene her opp en pakke for deg. det er bare å sende en (eller fler) av de en PM :)

ok,:) hmm tror jeg bare skal starte med en startpakke jeg :D er det noen her som kunne skrevet ned en startpakke som det er produkter dere anbefaler, siden det er så hard lakk på merca:P tenkte å begynne først med autoglym eller meguiars:/ så får jeg etter hvert bli bitt av basillen og "oppgradere" settet.

men kunne tenkt meg noen tips til produkter dere ville ha brukt:) (altså fra autoglym og meguiars)

Endret av basil-1106
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...