Dette er et populært innlegg Tommy 6 673 Skrevet 1 Mai, 2011 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 (endret) 2003 FERRARI 360 SPIDER Fikk en forespørsel for noen måneder siden , om jeg kunne gjøre en jobb på en 2003 Ferrari 360 spider, med 35000km på telleren. Eieren hadde importert denne i løpet av vinteren, å ville ha en komplett jobb på den. Jeg var ute tidligere i vår, å gjorde en inspeksjon av bilen, og avtalte tidspunkt for jobben Produkter som ble brukt : CG leather sent CG C+WG CG Bare bones Valet pro OPW SV Car bath SV Gul paint rubber SV Autobahn SV Lotos SV Pneu SV Wheel SV Leather healer SV Leather milk SV Leather cleaner SV Alcantara cleaner SV Opaqe SV Metal polish SV Seal feed SV Crystal Rock SV CFP MG wheel brightener MG APC MG Last touch MG Speed glace MG Diamond cut MG Final inspection MG Glass cleaner Kemi a/s microavfetting Autosol Prickbort Zippo lighter fluid RainX Black Wow Utstyr : 3M Blå tabe MG unigrit 1500/3000 Makita drill Metabo Roterendes Festool roterendes Flex DA Paint Detective Foam canon Karcher varmtvanns steamer Karcher HT til foam canon Karcher støvsuger Foma Combivac Defa 2000w varmevifte MG cutting pad 4"/6,5" MG polishing pad 4"/6,5" MG finishing pad Div børster 40 microfiber kluter Tidsforbruk på denne var ca 70 timer Her er noen bilder ved ankomst Bilen ble først gitt en runde med prickbort, fra dørene og ned Prickbort virker i ca 3 min Så fikk motor og resten av bilen en runde med microavfetting, som ble dekket med et skumlag av en blanding med CG C+WG OG OPW Renner litt møkk Passe temperatur på vannet Felgene fikk en kjapp runde med MG wheel brightener, men ble ikke gitt så mye oppmerksomhet, ettersom eier hadde lever med et sett med nye Ferrari F430 felger med michelin dekk. Avspyling Vask av tak med MG apc 1:5 Får bort litt skitt fra motoren. Spyler rent motor og tak Vask med 2 bøtter, SV carbath, SV washpudel, MG apc (1:5) og detail brush En runde med SV paint rubber Var ikke mye igjen, her er etter hele bilen Så ble den tørket med Miracle dryer Da var bilen på plass i garasjen, å jeg begynte med hjulhusene, som jeg bare hadde spylt rent der jeg kom til med HT. Hjul ble avmontert, og en "bedroller" kasse fra europris er perfekt til oppsamling. Hjulhus foran før detailing Hjulhus og kalipper vaskes med MG apc 1:5 Kalipper poleres med MG Speedglaze Det så ut som det trengdes Ble ferdig polert, og påført SV autobahn CG bare bones i hjulhuset Ferdig foran Bak før behandling Ferdig Ingen flere bilder, men samme prosedyre på høyre side. Nye dekk/felger ble levert noen dager før bilen kom Overfløsig gummirester fjernes Det eneste av møkk på disse, var etter pålegging av dekk, så se fikk en runde med SV wheel, og diverse børster. Spyles rene og tørkes Så blir det en runde med SV autobahn, og SV pneu SV wheel kit er genialt til slike jobber Hjulbolter får også et lag med SV autobahn Felgene monteres, og med riktig moment Måtte bruke senterkoppene fra original felgene, så de fikk en runde med maskinen Ferdig montert Så var det tid for taket. Combivac'en suger opp det meste av vann, så blir taket luft tørket Så blir resten av bilen dekket til, slik at ikke impregneringen kommer i kontakt med lakken. Produkt til taket er SV lotos Lotos "forvask" jobbes inn Suger opp rester/fuktighet SV lotos sprayes i et gjevnt lag fra ca 30 cm avstand Godkjent resultat Så et før og etter bilde av oppbevaringsrommet til taket. Dette ble støvsugd og vasket med MG apc. Ble ikke brukt noe på plasten, i frykt for at det skulle smitte over på cab'en Så var det tid for en runde i motor rommet. Eksosen fikk noen runder med autosol på roterendes maskin, ca 6-800rpm Så en runde me SV metal polish for hånd 50/50 Eksos ferdig Sidepanelene fikk en runde med MG speedglaze på MG polishing pad, på 600-1000rpm, etterfulgt av et lag med SV Opaqe Innside av motordeksel ble også behandlet med SV opaqe Luftfilterbokser polert, og gitt et lag med SV autobahn Lokket til peilepinnen fikk en runde SV metal polish Så et før og etterbilde av motoren Neste steg var å ta fatt på interiøret, å her var det en del kyr å ta seg av. Å ettersom jeg skulle ta ut stolene, så måtte jeg koble fra strømmen, for ikke å få noen feilmeldinger på airbag'en. Å da er det ganske greit at bilen er utstyrt med hovedstrøm bryter under panseret. Så ble stolene plukket ut Ganske møkkete, og rester av plast fra da bilen var ny (dårlig klargjøring) Oppbevaringsnett i bakveggen ble også demontert Bilen hadde også en gammel mobiltelefon, som han ville ha bort. Før/etter Combivacen fikk en liten skvet CG leather sent i rensevannet. MG apc 1:5 og interiørbørste til jobben APC jobbes inn, og blir skylt og sugd opp Høyre side renset Her er rensevannet etter hele gulvteppet All tekstil fikk en runde med CG fabric guard (gulvmattene var nye, å ble bare støvsugd) Pedaler fikk en runde med detailbrush, MG apc, og SV metal polish Interiør vasket med apc og mf, støvsugd, og blåst rent med trykkluft Girspak og deksel fikk SV metalpolish behandling Fjerner rester Shiny Skinn renset med SV leather cleaner, og behandlet med SV leather milk Den ene siden av solskyggene var alcantara/ruskinn, og fikk en runde med SV alcantara rens og detail brush. Nedre del av dørsidene i alu, fikk en omgang med MG speedglaze, og et lag autobahn. Vinduene ble vasket på innsiden med MG glass cleaner Så var det klart for en runde på stolene. Passasjerstolen var bare skitten og tørr i skinnet, mens førerstolen hadde en del slitasje på sidestøtten, så denne måtte farges opp. En stor takk til Kim på Swissvax for å finne frem til riktig farge, bare utfra noen bilder, ettersom jeg ikke hadde skinnprøve til han. Her er utstyr for behandling av stolene. Skrubber med SV skinnbørste og SV leather cleaner. 50/50 av førerstolen Her er bilde ab området som skal friskes opp. Etter rens, så blir det mattet ned med SV leather healer pad Så blir området grundig vasket med Zippo lighter fluid Custom skinnfarge til Ferrari Tan interiør Påføring av farge. Dette ble gjentatt flere ganger, til ønsket resultat var oppnådd. Fargen tørker Ferdig behandlet. Tid på den ene stolen var ca 5 timer. Bagasjerom foran ble støvsugd, og impregnert med CG fabric guard Fant så frem verktøy settet, som også måtte få en runde. SV leather cleaner Verktøyet får SV autobahn Smøres inn med SV leather milk Bagasjerom ferdig Instegslistene behandles med SV metal polish 50/50 Ferdig Å noen av resten av interiøret Så var det på tide å ta en inspeksjon av lakkens tilstand. å den var ganske slitt etter bare 35000km Etter en runde med lakkmåleren, så viste det at den hadde en grei tykkelse på lakken, å at førerdøren hadde vært omlakkert. Så ble bilen maskert opp, inkl motor rom, og kupe (siden taket måtte pakkes ned, ettersom dette dekker over noen av de lakkerte flatene.) Så var det til for å teste litt komboer. Fant fort ut at det var rimelig hard lakk på denne, så etter å ha testet MG speedglaze på MG polishing pad, MG diamond cut på samme pad, MG speedglace på MG rød ullpute, så endte jeg opp med MG Diamond cut på MG rød cuttingpad, å viste at her blir det hologrammer så set holder. In action. spredde ut på 600rpm, kjørte opp til 1500-1800rpm, å kjørte 3-4 pass, å avsluttet på 600rpm fuktet underveis med MG last touch. Gjentok denne prosedyren mellom 5-6 ganger pr panel, før jeg var fornøyd. (fangere og deksel over cab, var ikke metall, så dær ble det bare kjørt på 6-800rpm, og litt flere pass. Sjekker med lykt, og det ser bra ut, å kan konstantere at jeg har masseprodusert hologrammer. Her er noen 50/50 bilder, å som vi nå sikkert vet, så er ikke (rosso) rød den letteste fargen å ta bilder av. Bilen hadde også en del småsår i lakken, som den hadde vært inne hos et såkalt proffesjonelt veksted, for å få det utbedret, å da jeg så at det så slik ut, så tenkte jeg at dette kunne jeg fått til bedre hjemme i garasjen, med mørke solbriller på. Så da var det bare å finne frem våtslipe papiret, å gå i gang Etter noen runder med først 1500, så 3000 grit, så så det slik ut. Ferdig polert Noen "work in progress" bilder Ferrari emblemet på motordekselet, viste seg vanskelig å demontere uten å ødelegge det, så det ble en del pirkete håndarbeid her. Blåser rent for rester. Er ikke alle biler som har originalmontert MF holder Så var det hologram tid. Store deler av bilen så slik ut etter korrigeringen. Vanligvis så pleier MG speedglaze på MG polishing pad fikse dette, så jeg gikk over hele bilen, spredde ut på 600rpm, gikk opp til 1200rpm, å kjørte 2-3 pass, å avsluttet på 600rpm. Fant frem lykta å sjekket. Dette så jo greit ut, men for å være helt sikker, så utnyttet jeg været, som bestod av +20gr og skyfri himmel. Å da jeg fikk den ut i sola, så fikk jeg mine mistanker bekreftet. Det var enda en del små holos langs sidene på bilen. Så da var det bare inn i garasjen å krype til korset å plukke frem Flex DA maskinen, montere på en MG finishing pad, å mate den med SV CFP. Kjørte denne på lav hastighet med lite press, buffet av, tok en wipedovn med MG final inspection, å kjørte bilen ut i sola. Resultat, fremdeles holos. Inn igjen, for ny strafferunde, kjørte nå med litt mere hastighet, og litt mere press, og noen flere pass. Buffet av, å tok ikke wipedown, ettersom jeg ville ha denne til grunnlag for LSP. Ut i sola å sjekker, å er rett å slett meget fornøyd. Så ble alle gummilister behandlet med SV pneu Plast ble behandlet med Black Wow Glass ble forseglet med RainX Så var det klart for litt LSP, å en slik bil fortjener selvsagt SV CrystalRock Ble litt rikelig på panseret Etter en liten time ble den buffet av, med de fantastiske SV microfluffy. Eksosen fikk en runde autosol, og SV metalshine, etterfulgt av SV autobahn. Den hadde desverre noen skader i metalle som ikke lot seg polere bort Var noen småting, som jeg ville rette på, for å heve helhetsintrykket på bilen. Det var en skrapelyd fra stereoanlegget, å etter litt ettersyn/høring, så fant jeg ut at høyttalerdekselet på høyre side var løst, å kom bort i membranen på høyttaleren. Demontert, og plukket bort gammel sprø smeltelim, og byttet denne ut med Tec7, somnok er mere holdbar. Ferdig tørket og montert. (på bilde viser også vedlikeholdsladeren jeg hadde koblet til bilen, ettersom den skulle tilbringe en del tid i garasjen) Listene på A stolpene hadde også sett bedre dager, så de ble omhyggelig demontert, og plassert i min custom lakkboks. Her ble de pusset, vasket rene, å gitt 3 lag med sort silkematt lakk. Ferdig montert på bilen. Så til en av de første tingene jeg oppdaget da jeg fikk bilen, nemlig nøkkelen. Den var lakkert sølv, men hadde stygge hakk og riper. Den ble pusset ned, og maskert (ca 20 min med skalpell, for å maskere hesten) Ferdig lakkert. Ble brukt sølvfarget felglakk, som skal være litt strekere en vanlig lakk. Så må vi ikke glemme originalfelgene som ble avmontert etter vask. Slik så de ut på innsiden. De får en runde med MG wheel brightener, som får virke ca 1 minutt. Blir så spylt av, med HT Etter avspyling Så var det å blande opp en bøtte med CG C+WG, og finne div egnede redskaper. Var fremdeles litt igjen etter denne runden Så da var det bare å finne frem litt sterkere saker, nemlig Ferrobet rustvask Å etter dette hadde fått virket i ca 5 min, og en runde med washmitt, så ble resultatet akseptabelt. Så etter tørking, så fikk de en runde med MG speedglaze på MG polishing pad 4" Så en runde med SV Autobahn Ferdig (mangler senterkopper, ettersom disse måtte brukes på de andre felgene.) Så kommer det en serie med ferdigbilder. Jeg må rette en stor takk til Stig J her på forumet, for å stille opp med fotoutstyr i flere timer/sene kvelder. Og til Kim på Swissvax for utmerket service med anskaffelse av skinnfarge. Håper dere setter pris på tråden. **BILDER FRA DENNE SIDEN TILLATES IKKE BRUKT ANDRE STEDER UTEN FORFATTERS SAMTYKKE** Endret 13 September, 2017 av Dennis 1 259 Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 HOF! HOF! HOF! HOF! HOF! HOF! HOF! 5 Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TomRabb 1 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 (endret) Outstanding!!! Brilliant!! God damn it, og WOW :D Bare til å ta av seg hatten for dette stykke arbeidet. ingenting å utsette på dette. Her lukter the "Hall of fame" lang vei!!! er rett og slett litt målløs her jeg sitter. Setene ble som nye. fantastisk bra jobbet. Kan jeg trykke på cred 2 ganger? detaljer som at du skrur av dekselet til høytaleren og fikser dette også. Skulle gjerne sett ansiktet til eier, når han kom for å hente bilen. BTW? hvordan kan en bil som er kjørt "bare 35k få seter som ser slikt ut? Endret 1 Mai, 2011 av TomRabb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hue 340 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Til og med dama stod på siden av her og sa Hall of Fame, Tommy Og jeg må si meg helt enig, takk for en fantastisk detaljert jobb, bildedokumentasjon og ikke minst writeup. Jeg er imponert + 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamar 8 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Fantastisk jobb og fantastiske bilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
obimann 117 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 (endret) Noen ganger er det så mye gromt å se på at jeg blir sliten i øya, men her holdt øya på å ramle ut. Og det før du i det hele tatt hadde begynt på lakken! Sykt bra jobb, og veldig mange flotte bilder. Hjelper selvsagt at bilen er lekker også, men maken til innsats. Jeg gir meg ende over. Var det Z4'en til Stig som holdt vakt på utsida av garasjen en periode? Hadde vært kult å sett et bilde med de to bilene ved siden av hverandre. Hva gjør du med hvitbalansen på bildene? Ser ut som den varierer en del underveis. Kan det være det som gjør det vanskelig å ta bilder av den røde lakken? Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter litt med det selv, og lurer på om det hadde hjulpet med å kjøpe et kalibreringsverktøy (ark, kube e.l.) og kalibrere og låse hvitbalansen. "Verktøyet får SV autobahn". Klasse! Endret 1 Mai, 2011 av obimann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas_K 131 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 70 timer ja, lakkering og detailing av nøkkel... blir helt målløs jeg. Kred er seff. gitt og hadde det gått å levere flere grønneknapper hadde jeg sittet å trykket enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Hva skal man si her? Ord er overflødig Tommy... bildene taler for seg selv.. Denne tror jeg havner i HoF selvfølgelig cred for en fantastisk 70 timers jobb.. Kyrre Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 detta liker jeg! "it's all inn the details" kjempe bra jobb på en heftig bil. helt rått resultat Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Dette var en usedvanlig detailed detail. En av de bedre jeg har sett faktisk. Utrolig grundig jobb det her! Creds fortjener du i allefall masse av! Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heanwi 4 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 For et fantastisk stykke arbeid! Fine bilder også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 WOW Tommy.WOW Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 (endret) Dette lukter både "hall of fame" og "approved detailer" spør du meg Sinsyk bra jobb og også utrulig bra write-up +cred Endret 1 Mai, 2011 av jkart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig J 608 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Se der ja. Da var den laget. Ble jo en meget bra og detaljert liten tråd dette Mycket godt jobbet Tommy!!! Bare kjekt å få være fotograf på dette prosjektet. Jeg fikk jo lært litt om detailing og. Første jeg lærte; ...må...ha...garasje..... Fikk lært litt mer fotogreier og. Så derfor obimann, så er bildene ganske så forskjellige. Dette så jeg på som en kjempeanledning til å leke med instillinger i en litt krevende setting (lysforhold). Objektiver har jeg vel til de fleste anledninger men det mangler på kompetansen. Så det er jo ikke så rart at Z4en min har kommet med på noen av bildene siden jeg sikkert har over 20 timer totalt som klegg og leder i spørrehjørnet i denne garasjen og på dette prosjektet 5 Siter Mine BMWer Instagram: Privat: @stigj77 Bil: @bmwe86driver Gnikk: @unikbilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bivah 10 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Fantastisk jobb på en RÅ bil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 for en flott tråd dette var gratulerer med resultatet !! cred er selvfølge Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Newenergy 2 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Kjempejobb på en bil som gikk fra å være fin til å bli en skikkelig drøm!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Dette er bilpleie-porno på øverste hylle. Satan steike for en jobb! 1.mai 2011 kommer jeg til å huske ene og alene pga dette smykket av en S&S. Bøyer meg i MG DC-støvet her, Tommy. Dette setter en ny standard for meg ihvertfall (lakkere opp nøkkelen?!?!). Samt det er priceless uttrykket ditt når du kjører CFP og DA ("uff, må jeg kjøre noe annet enn MG?!") :thumbs: :thumbs: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anfinn 0 Skrevet 1 Mai, 2011 Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 INSANE! Den er mye bedre enn når den kommer fra fabrikken vil jeg tro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 1 Mai, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 Mai, 2011 Takker så mye for positive tilbakemeldinger, å Stig J var ivrig med fotoaparatet, i tilegg til mine egne bilder, så de 260 bildene i threaden er sortert ut av ca 750 bilder som vi hadde totalt. Det var til tider en krevende jobb, med lite søvn ( var tross alt på min vanlige dagjobb noen av dagene) Men å se resultatet, å få dette sitatet av eieren : "det er bare å kjøre en tur med den, å hvis du skal kjøre litt kvasst, så bare pass på at motoren er varm først" Å jeg kan love dere at Ferrari V8+tunnel+taket nede+8500rpm = magisk. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.