Gå til innhold

Voks og støvproblemer


kalevipalo

Recommended Posts

kalevipalo

Har noen spørsmål angående voks og støvproblematikk.

Har hatt bilen bilen min inne til detailing. Der fikk jeg lagt et lag med svisswax shield som lsp. Har etter dette hatt problemer med at støv fester seg veldig godt på bilen.

Bilen det er snakk om er er svart Audi A4.

Tidligere har jeg brukt å legge Pete`s 53 voks på bilen og det virket som om den ikke trakk til seg støv like lett.

Anyway lurte på om det er noen som vet om en voks som "frastøter" støv bedre enn noen annen voks, eventuelt en Quick Detailer som gjør samme nytten

Har blitt så kresen på å holde bilen nyshina nå, så har mest lyst å vaske bilen hver dag pga støv. (Kona har sett seg lei av dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål angående voks og støvproblematikk.

Har hatt bilen bilen min inne til detailing. Der fikk jeg lagt et lag med svisswax shield som lsp. Har etter dette hatt problemer med at støv fester seg veldig godt på bilen.

Bilen det er snakk om er er svart Audi A4.

Tidligere har jeg brukt å legge Pete`s 53 voks på bilen og det virket som om den ikke trakk til seg støv like lett.

Anyway lurte på om det er noen som vet om en voks som "frastøter" støv bedre enn noen annen voks, eventuelt en Quick Detailer som gjør samme nytten

Har blitt så kresen på å holde bilen nyshina nå, så har mest lyst å vaske bilen hver dag pga støv. (Kona har sett seg lei av dette)

Støv og ikke minst pollen, er et problem på våren. Jeg har god erfaring med bruk av QD som antistatisk middel, jeg er veldig glad i Meguiars sin Ultimate QD. Chemical Guys sin Hybrid v7 samt P40 detailer ser også ut til å funke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tharshan

Er i samme problem som trådstarter. Jeg la på to lag med insignis v2. Det er rett og slett ikke mulig å spyle av støven. Riktignok har jeg ikke gått over med qd etter voksing. Kan det løse problemet mitt?

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xanderion

Jeg brukte Dodo Juice Tropical Red Mist her om dagen. Ser ut til å legge seg mindre støv på bilen nå etter et lag med tropical mist. Men litt er det jo etter 3 dager uten vask.

Voksen jeg brukte var Meguiars cleaner wax, bruker den som en midlertidig voks til etter lakk korrigeringen jeg skal utføre i nærmeste tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

Nå har jeg ikke brukt SV selv, men er ikke disse voksene kjent for å svette litt i etterkant? At det anbefales å gå over med SV Quick Finish for å ta denne svettingen?

Endret av Bjørgvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kalevipalo

Har vasket den etter at den ble vokset ja.

Brukte maxi suds II i skumkanonen, samt ved håndvasken.

Brukte ikke noen for for QD ved tørking eller etterbehandling.

Synes ikke det har blitt etter vask i forhold til før vask.

Bilen virker som en støvmagnet.

Ved neste vask skal jeg prøve Meguiars sin Ultimate Quick Detailer for å se om det gjør bilen mindre statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Er nok mange som er uenige, men jeg mener at det ikke er noen tvil om at vokset overflate tiltrekker seg støv raskere enn en "bar" overflate. Kanskje ikke tiltrekker seg, men det fester seg lettere. Den voksen jeg synes det fester seg minst støv på er collinite 845/476. Opplever faktisk at mesteparten av støvet fra grusveien forsvinner når jeg får litt fart igjen.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo en del Quick Detailer's som skal inneholde noen antisataiske greier, har ikke testet dette selv. Bla har CG Extreme Slick Synthetic -Acrylic Polymer Detailer dette.

"The anti static formula will reduce static charge and will help get rid of those annoying fingerprints and smudges."

Er flere av CG sine QD som har dette.

Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg dog ikke.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blir det ikke litt feil å legge på meguiars ultimate quick detailer opp en swissvax voks? vil ikke det dempe glans effekten av voksen når man smører på polymer qd oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kkromcke

Jeg burde nesten filmet når jeg stod å så på bilen tidlig på dagen i dag, det "regnet" pollen flekker. Jeg så dem landet , det var vilt å mye pollen det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde nesten filmet når jeg stod å så på bilen tidlig på dagen i dag, det "regnet" pollen flekker. Jeg så dem landet , det var vilt å mye pollen det var.

Sånn var det hos meg i dag også :) helt spesielt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...

Jeg vasker bilen vanligvis i børsteløs maskin. Sist lå det liksom et snølag på bilen etterpå. Jeg snakket med de som driver maskinen, og fikk beskjed om å håndvasken den en gang. Nå har jeg gjort det, og tørket den, men når jeg kommer hjem, er «støvlaget” der igjen. Bilen er lakkforseglet, men er over 10 år. Siste lakkforseglingskontroll nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om hvite prikker som ikke går bort, eller er det snakk om faktisk støv i ordets rette forstand. Sistnevnte er temmelig uunngåelig. Er det hvite prikker som sitter godt kan det være at du har vært nærme et sted hvor noen har malt, gjerne med malingssprøyte, sprayboks e.l.. I så måte burde det også være slik på glassflatene på bilen. Kanskje naboen har malt huset sitt?

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer man langt med et bilde Annemor :)

22 timer siden, Annemor57 skrev:

Jeg vasker bilen vanligvis i børsteløs maskin. Sist lå det liksom et snølag på bilen etterpå. Jeg snakket med de som driver maskinen, og fikk beskjed om å håndvasken den en gang. Nå har jeg gjort det, og tørket den, men når jeg kommer hjem, er «støvlaget” der igjen. Bilen er lakkforseglet, men er over 10 år. Siste lakkforseglingskontroll nå i sommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...