Knutis

S&S: Hyundai Santa Fe 2006 - familiebil-edition

Denne ble booket en stund før påske av en gammel venn som jobber offshore.

Siste året har han også bygd hus, så bilpleie har blitt nedprioritert av hele familien.

Ved ankomst vil jeg også betegne denne som normalt skitten.

DSC00864.jpg

DSC00863.jpg

DSC00862.jpg

DSC00861.jpg

En god del værre innvendig enn jeg er vant til:

DSC00865.jpg

DSC00866.jpg

DSC00867.jpg

DSC00869.jpg

Samme resepten på denne som på de fleste biler jeg tar for tiden: Prickbort på bilpaneler og Espuma felgrens på hjul.

Avspyles, dynkes så i Surfex HD 1:10 og skumlegges med CG Greenclean. Måtte ha 3-4 runder på felgene samt mye jobb med Ez-brush.

DSC00874.jpg

DSC00873.jpg

DSC00872.jpg

DSC00871.jpg

DSC00870.jpg

DSC00876.jpg

DSC00875.jpg

Bruskassen er helt nødvendig på SUV'er :)

DSC00880.jpg

DSC00879.jpg

DSC00878.jpg

DSC00877.jpg

Måtte her også ta en skikkelig motorvask. Teit plassering av intercooler gjør at den fylles rimelig greit med insekter og sand.

DSC00881.jpg

Dette er det værste tilfellet av inngrodd lakk jeg har vært borti. Minnet litt om den svarte Saab 9-3'en jeg tok for to år siden, bare værre.

Optimum No Rinse som lube med X-clay levert av Nanolex.

DSC00882.jpg

DSC00883.jpg

Hele bilen fra vinduene og ned måtte clayes godt.

Lakktykkelsen på denne lå jevnt på ca 80my, med unntak av panser og høyre forskjerm som lå på ca 200my i snitt.

Vanskelig å få gode bilder av defekter og 50/50's på denne pga fargen. Lakken opplevdes som veldig myk og nesten klistrete å jobbe på.

Prøvde først med roterende, men den ble etterhvert lagt til sides til fordel for DA og bare brukt der det trengtes knallhard korrigering.

Kjørte orange Hex Logic på DA med s17+ etterfulgt av s40 på roterende og svart LC finishing pad.

På panser ble det kjørt roterende med gul scholl og s3gold etterfulgt av DA og s30+, og også avsluttet med s40 på roterende.

DSC00887.jpg

DSC00896.jpg

DSC00897.jpg

Og så har der vært skrapet is av skitne frontlykter. Burde kanskje vært våtslipt, men jeg sa meg fornøyd med resultatet, før-bildet ferskt i minne.

DSC00902.jpg

DSC00903.jpg

Flere defekter på panseret, dårlig lakkjobb. Men lakken var hardere her enn på resten av bilen. Masse dype riper pga unger som har klatret på panseret, ble ca 90% korrigering av de dypeste.

DSC00908.jpg

DSC00910.jpg

DSC00911.jpg

DSC00912.jpg

Tapet så opp for å lage en fin 50/50 av speil på førersiden, og så skjedde selvfølgelig det jeg bare har hatt mareritt om.

DSC00917.jpg

Tynn koreansk lakk i kombinasjon med dårlig heft og steinsprut gjorde at det løsnet flak.

DSC00918.jpg

Avtale ble gjort med eier som likevel skulle lakke opp støtfanger bak pga skade, at jeg betaler jobben på speilkåpen, så var den saken ute av verden.

Etter korrigering ble bilen sprayet med 3m kontrollspray og spylt av utvendig. Så ble det vokset før jeg begynte på interiøret.

Før:

DSC00924.jpg

Etter:

DSC00926.jpg

Ble brukt mye Greenclean, vann, Razeglaze detail-børster og diverse microfiber. I tillegg til våtstøvsuger.

DSC00936.jpg

DSC00935.jpg

LSP ble Collinite 845 også på denne; billig og utrolig holdbar. På bildene har jeg akkurat lagt på Pnau matt på dekksidene, felgene fikk Autobahn, Griots Undercarriage-spray i hjulbuer og Nanolotus på vinduene.

Pga det brygget opp til regn/storm/massivt-dritvær ute ble det bare ferdigbilder innomhus.

DSC00928.jpg

En liten detalj her er at jeg lakkerte den rustne hengerkulen med mattsvart så den matchet plasten. Neppe holdbart, men ser mye bedre ut :)

DSC00930.jpg

DSC00931.jpg

DSC00933.jpg

Et lite perlebilde også:

DSC00922.jpg

Takk for titten.

Endret av Knutis
13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

80my?! Jøssenam, ikke mye spillerom da nei...

Fin jobb på stor bil, meget bra løft av standarden der ja. Kjipt med "lakk-avskalingen".........

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barn i bilen er ikke bra for interiør tenker denne familie har gutter :D

Veldig bra løft av standarden på denne bilen. Greds igjen :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat her også. Synd med det speilet, men hvilken maskeringstape bruker du?

Regner med det var hengerfeste og ikke girkulen som ble sprayet sort matt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble pen denne :)

Sykt at lakken slapp. Var tapen sterk, og/eller hadde du hardt press når du polerte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

80my?! Jøssenam, ikke mye spillerom da nei...

Fin jobb på stor bil, meget bra løft av standarden der ja. Kjipt med "lakk-avskalingen".........

Takktakk. :)

Nei, utrolig tynn lakk. Jeg tror dette er nøyaktig samme lakk som Daihatsu bruker på sine biler. Like tynn, like klebrig.

Kjipt med avskaling, men shit happens.

Barn i bilen er ikke bra for interiør tenker denne familie har gutter :D

Veldig bra løft av standarden på denne bilen. Greds igjen :thumbup:

Takktakk :) Og ja: de har to gutter i beste alder.

Flott resultat her også. Synd med det speilet, men hvilken maskeringstape bruker du?

Regner med det var hengerfeste og ikke girkulen som ble sprayet sort matt :)

Takktakk. :) Det er en 3m-tape som jeg fikk som erstatning for min blå 3434 som de da var tomme for.

Blir tilbake til den snarest mulig da denne også legger igjen limrester, veldig misfornøyd med denne.

Og ja, det var hengerfestet hoho!

Ble pen denne :)

Sykt at lakken slapp. Var tapen sterk, og/eller hadde du hardt press når du polerte?

Takktakk. :)

Pga tykkelsen på lakken og fordi speilkåpene er i plast brukte jeg omtrent ikke press. Kjørte heller ikke over maskeringstapen, så jeg tror nok lakken allerede var løs pga steinsprut.

Likte dog ikke denne maskeringstapen, så jeg går umiddelbart tilbake til den gamle blå som jeg trives best med.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reell turnover igjen.

Mycket Nice.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unnskyld meg, men fy søren å ille bilen var invending! Jeg hadde ALRDI klart å kjørt i sånn bil....

Men veldig bra jobba da! Det skal du ha :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pent stykke arbeid. At lakken henger igjen på maskeringstapen er det vanskelig gardere seg mot. +1 cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reell turnover igjen.

Mycket Nice.. :)

Takktakk :)

Unnskyld meg, men fy søren å ille bilen var invending! Jeg hadde ALRDI klart å kjørt i sånn bil....

Men veldig bra jobba da! Det skal du ha :D

Takktakk. :) Utrolig hva noen viltre småunger kan få til over et års tid, og har man ikke tid til shining så har man ikke tid til shining.

Så jeg skjønner godt tidsklemma for å si det slik.

Meget pent stykke arbeid. At lakken henger igjen på maskeringstapen er det vanskelig gardere seg mot. +1 cred

Takktakk! Første gang på ca 30 biler, så jeg hadde egentlig regnet med at det ville skje før eller siden. :)

Enten at lakk ville henge fast på maskeringstapen eller at jeg brant lakken eller boblet lakk.

Hadde jo nesten gått så lang tid nå at jeg trodde jeg var berget. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive