Gå til innhold
AcciDabbi

Hvilke produkter bruker dere på oksydert lakk?

Recommended Posts

AcciDabbi    43
AcciDabbi

Nå har jeg tatt etpar biler tidligere med godt oksydert lakk.. Har bare prøvd meg frem med flere produkter med mere eller mindre hell, men alt går til slutt.. :lol:

Men nå har jeg fått en ny bestilling på å ta en rød Vektra med kraftig oksydert lakk så lurte jeg bare på om dere vet om noen slager-produkter/comboer til å fjerne dette effektivt? Er en grov rubbing mest effektivt? Eller er det best med en god lakk-rens?

Takker for gode råd.. B)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Jeg prøvde Step-1 i MG's 3-Step serie en gang.. Denne virket greit bra sammen med gul SoftBuff 2.0 pute på DA-maskin..

Noen som vet om denne polishen er veldig grov?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Om den er oxydert er det om å gjøre å komme ett par tidels mm ned i lakken for å få ny og fin farge vil jeg tro. So3 på en medium grov pad på lavt turtall og hardt press synes jeg fungerer.Eneste gangen jeg har prøvd er igrunn her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5889-mellom-bakkar-og-vrak-oppi-dalen/page__p__128729__hl__%2Bmellom+%2Bbakkar__fromsearch__1#entry128729

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
gjohn    35
gjohn

Jeg prøvde Step-1 i MG's 3-Step serie en gang.. Denne virket greit bra sammen med gul SoftBuff 2.0 pute på DA-maskin..

Noen som vet om denne polishen er veldig grov?

Step 1 er kun en kjemisk rens. Ingen slipemidler i den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Meguiars #105 + ull evt S03G + ull først med roterende. Så jobbe deg oppover i finhets-grad (polish + pad) til ønsket resultat er oppnådd. Være beredt på å vaske ullpad / pads ofte

Oksydert lakk må fjernes. Hvis du bare metter den med en lakkrens så kommer oksideringen tilbake etter kort tid.

Ta en liten titt her på oksydert-lakk-fjerning: http://www.detailersclub.no/forum/topic/8329-1970-b20-blaa-volvo-amazon/

Endret av Essiek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Om den er oxydert er det om å gjøre å komme ett par tidels mm ned i lakken for å få ny og fin farge vil jeg tro. So3 på en medium grov pad på lavt turtall og hardt press synes jeg fungerer.Eneste gangen jeg har prøvd er igrunn her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/5889-mellom-bakkar-og-vrak-oppi-dalen/page__p__128729__hl__%2Bmellom+%2Bbakkar__fromsearch__1#entry128729

Jeg er også av samme oppfatning at man bør slipe vekk alt det verste men som nevnt nå så brukte jeg Step-1 I MG's serie og hvis denne ikke inneholder slipemidler så er jeg enda mere overrasket! For denne fjernet oksyderingen helt.. :huh: Var blank og fin etter maange vask og enda fin etter at bilen ble solgt.. Noen forklaring på dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Lakkrens metter lakken med oljer. Dermed fremstår oksydert lakk igjen som "frisk og fin" - helt til oljene gradvis forsvinner med vask, avfetting, uttørking etc. Oksydert lakk fjernes mekanisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Meguiars #105 + ull evt S03G + ull først med roterende. Så jobbe deg oppover i finhets-grad (polish + pad) til ønsket resultat er oppnådd. Være beredt på å vaske ullpad / pads ofte

Oksydert lakk må fjernes. Hvis du bare metter den med en lakkrens så kommer oksideringen tilbake etter kort tid.

Ta en liten titt her på oksydert-lakk-fjerning: http://www.detailersclub.no/forum/topic/8329-1970-b20-blaa-volvo-amazon/

Jeg hadde en oksydert hvit Berlingo hvor jeg prøvde ull og #105.. Men det ble bare tull.. Tok like mye med gul MG pad på DA-maskin med #105.. Forstår meg ikke så godt på den der oksyderingen.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sandmo    73
Sandmo

Jeg hadde en oksydert hvit Berlingo hvor jeg prøvde ull og #105.. Men det ble bare tull.. Tok like mye med gul MG pad på DA-maskin med #105.. Forstår meg ikke så godt på den der oksyderingen.. :P

Det bare ser ut som den tar like mye fordi oljene metter lakken ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Lakkrens metter lakken med oljer. Dermed fremstår oksydert lakk igjen som "frisk og fin" - helt til oljene gradvis forsvinner med vask, avfetting, uttørking etc. Oksydert lakk fjernes mekanisk.

Vil det si at MG's 3-step serie sjuler mye dritt i stede for å fjerne når det kommer til swirls også?

Det bare ser ut som den tar like mye fordi oljene metter lakken ;)

Det er vel godt mulig ja.. :D

Jeg får vel bare lære meg teknikken med å bruke den der ull-paden.. :P

Hva er den letteste måten å rense denne på underveis?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Kjører du foampads så metter de seg utrolig fort, og cutter dermed lite. Med ull så varer cut lenger - selv om man må rengjøre ullpad underveis ganske ofte også. Oksydert lakk er død lakk, og må fjernes.

Vil det si at MG's 3-step serie sjuler mye dritt i stede for å fjerne når det kommer til swirls også?

Ja

Rens av ullpad gjøres med padbrush det også. Beste er å ha 2-3 ullpads, som sirkuleres i bruk. 1 i rens (ligger i bløtt), 1 til tørk og 1 som man bruker.

Endret av Essiek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Da får jeg prøve meg litt frem med ull-pad på neste bil.. :P

Hvor mye produkt bruker dere på ull-pad? Bare sånn ca 4 erter som på vanlig pad?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Jups, sånn cirka som på vanlig pad ja. Ull utvikler ikke den samme varmen, men kutter i mange tilfeller hardere enn foam-pads (Scholl sin ull biter mindre enn Scholl Gul, mens Makita-ull er "kvass"). Ikke bruk for mye produkt på ull-pad'n, ellers må du tørke "splatter" fra tak og vegger i hele garasjen og du selv ser ut som om du har blitt pepret med "hvite hunder".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Jeg har 2 MG hvite ull-pads og en MG burgunder.. Vet ikke om disse er gode eller dårlige men får vel bare prøvd meg fram.. :P

Hva bruker du i rense-bøtta for ull-pads? En liten dert zalo på dem også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Milo for ull når de skal vaskes skikkelig. Ellers rent vann som rens mens jeg jobber. Zalo eller MF-såpe på foampads, rent vann underveis der også. Finnes "pad rejuvenator" pulver man kan ha i vannet, men jeg har ikke brukt noe slikt noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Da må jeg bare få takke for gode tips.. :D

Har handlet meg S03 Gold nå så kan prøvd den også i forbindelse med ull.. Skal vel være litt lengre kjøretid på denne enn #105..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

På Amazonen jeg tok så kjørte jeg #105 til den store gullmedaljen - greit å kun kjøre 3-4 pass for å harve seg gjennom oksydert lakk samt overspray. Måtte kjøre 4-5 runder uansett. Men S03G har en del lengre kjøretid ja - men inneholder mer oljer så du kan kanskje bli bittelitt lurt til å tro at du har fått fjernet all oksideringen. De her inne som har kjørt S03G på slike jobber får melde sin ankomst, og fortelle om sine erfaringer her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Jeg skal legge ut en gjennomgang av den bilen jeg skal ta nå neste lørdag.. Får jeg i alle fall prøvd S03 Gold..

Men bruker Final Inspection til wipe down etter polerings

.. Da fjernes vel de fleste oljene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Jups, kjør FI gjerne flere ganger. Noen polishes / compounds trenger flere runder for å være sikker på å få fjernet alle oljene. UFSE kjører jeg FI på 4-6 ganger. Ikke så mye oljer i S03G da, men kjør gjerne et par-tre ganger i starten for å være sikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AcciDabbi    43
AcciDabbi

Er det noe som tar oljer bedre enn FI da? At man bare trenger å gå over en gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig