Gå til innhold

Fjerning av diverse riper ?


Anders_Aa

Recommended Posts

Anders_Aa

Driver å vasker bilen vår ofte. Er nemlig ikke gammel nok til å kjøre bil selv, så derfor liker jeg å holde på med bilen vår.

Det verste jeg vet ved å vaske er å se riper. Alt fra små solriper eller Swirls, til litt større riper som går nesten ned/ned til metallet.

Derfor vil jeg nå prøve å få gjort noe med det. Jeg ønsker å få hele bilen så blank som mulig(helst helt strøken :)).

Så derfor lurer jeg på hvordan det er mulig å fjerne steinsprut som går ned til metallet, riper som kan kjennes med neglen, som ikke går ned til metallet

men ser hvite ut. Og til slutt solriper/swirls som er irriterende når sola skinner mot bilen.

Er nybegynner, så vil gjerne lære mest mulig. Framgangsmåter og produkter hadde vært fint å fått vite :)

Bilen er svart, som gjør at riper synes bedre.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Steinsprangskader må flekkes for å få pent igjen... Rense såret, slipe litt i hullet, legge i grunning og fylle opp til det er topp der. Så vente noen traller før du enten benytter en lakkhøvell eller våtslipepapir får å jevne den ut. Så må du polere det opp igjen..

Riper du kjenner med neglen kan du dempe, men du får ikke fjernet de 100%, du må slipe deg ned til bunnen av ripa for å få det plant og da fjerner du for mye lakk/klarlakk på bilen, det anbefales ikke. Dypere riper ellers som er ned til metallet kan du også fylle med lakk, men ikke like lett om ripene er lange å få lakken ned i ripe, men alt er vel mulig bare en har tid og litt fingernem...

Brynjar har en tråd her inne der han fikser steinsprang på en Ford mener jeg, finner den ikke akkurat nå..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Steinsprangskader må flekkes for å få pent igjen... Rense såret, slipe litt i hullet, legge i grunning og fylle opp til det er topp der. Så vente noen traller før du enten benytter en lakkhøvell eller våtslipepapir får å jevne den ut. Så må du polere det opp igjen..

Riper du kjenner med neglen kan du dempe, men du får ikke fjernet de 100%, du må slipe deg ned til bunnen av ripa for å få det plant og da fjerner du for mye lakk/klarlakk på bilen, det anbefales ikke. Dypere riper ellers som er ned til metallet kan du også fylle med lakk, men ikke like lett om ripene er lange å få lakken ned i ripe, men alt er vel mulig bare en har tid og litt fingernem...

Brynjar har en tråd her inne der han fikser steinsprang på en Ford mener jeg, finner den ikke akkurat nå..

Takk for respons!

Lurer fremdeles på hvilke produkter og hjelpmidler man kan bruke ved å fjerne swirls og slikt.

Fant også dette produktet : Turtle Wax Scratch Repair Kit

Hvordan fungerer det på små riper som ikke kan kjennes med neglen ?

Er det andre produkter eller metoder som fungerer bra til å gå over hele bilen, for å fjerne små riper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons!

Lurer fremdeles på hvilke produkter og hjelpmidler man kan bruke ved å fjerne swirls og slikt.

Fant også dette produktet : Turtle Wax Scratch Repair Kit

Hvordan fungerer det på små riper som ikke kan kjennes med neglen ?

Er det andre produkter eller metoder som fungerer bra til å gå over hele bilen, for å fjerne små riper ?

De fleste "nybegynner" får anbefalt å kjøpe seg en DA maskin. Den billigste er en to-hodet maskin fra Clas Ohlson eller Biltema. Denne bruker du med Megiuars Ultimate Compound og f. eks Sonax pads fra Clas Ohlson. Hvor mye dette fjerner avhenger av hardhet på lakk, men har man tolmodighet vil man klare å fjerne mye av swirls uavhengig av lakk.

Alternativ er å gå for proff produkter sammen med en roterende maskin. Her går det fort ett par tusen i utstyr, og i tillegg krever det litt mer kunnskap enn en DA maskin og Ultimate Compound. Anbefaler en DA maskin først,da du uansett kan få bruk for denne når du bruker roterende.

Har aldri prøvd Turtle Wax Scratch Repair Kit, men de fleste jeg har hørt brukt den har ikke fått fjernet noe særlig. Du kan jo prøve for gøy å se hva du får gjort, men er uansett ikke noe du går over en hel bil med.

Ta forøvrig et søk rundt på forumet, der vil du finne masse nyttig. Bruk Google: nybegynner site:detailersclub.no

Endret av johnsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt sted å starte er Meguiars Ultimate Compound, noen forskjellige Über-pads og en DA-maskin. I tillegg trenger du vaskeutstyr (god såpe + håndvask-utstyr som en god vaskehanske, evt. en Zymöl-lignende svamp), avfetting (SurfexHD, Prickbort), muligens IronX for å ta asfalt/piggdekk-spot-rust, og clay (med clay-lube). Til slutt en voks/sealer for å beskytte resultatet av mange timers jobb med UC og DA-maskin.

Så du bør ha et start-budsjett på ca 2.500,- ihvertfall. Og deretter (etter å ha blitt bitt av detailer-basillen) flagrer tusenlappene. Welcome to the dark-side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Takker for mange gode svar! :)

Tenker jeg begynner med Meguiars Ultimate Compound med en DA-maskin. Så kan jeg heller bruke andre metoder til å fjerne litt dypere riper.

Uansett, er det da viktig å bruke clay først, eller polere ? Eller blir det en slags polering ved å bruke Ultimate Compound?

Jeg har aldri skjønt hva clayen gjør ? Er det en slags "siste" rengjøring, for å få bort alt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Jeg har aldri skjønt hva clayen gjør ? Er det en slags "siste" rengjøring, for å få bort alt ?

Ja, det er det. :) En siste rengjøring for å sikre at ingenting havner i poleringspadden og lager ugang på lakken.

  • DCN Poeng 1

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Ja, det er det. :) En siste rengjøring for å sikre at ingenting havner i poleringspadden og lager ugang på lakken.

Åjaa :) Da skjønner jeg litt mer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Clay hjelper deg å fjerne det som sitter lakken, så greit med en runde med den også... Huks at den kan lage noen merker også, så clay gjerne kun når du skal polere/korrigere lakken etterpå..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultimate compound blir lakkrens og poleringen din ja. Du kan om du vil, gå over etterpå med en glaze/finish polish for å prøve å få mer glans. Men dette tror jeg ikke du trenger. Ultimate compound skal etterlate overflaten klar til voks eller sealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Veldig bra forum må jeg si!

Men hvis jeg skal bruke noe som Scratchx 2.0 (eller andre bra produkter?)på enkelte riper. Er det da lurt å gjøre det FØR jeg går over med Meguiars Ultimate Compound ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra forum må jeg si!

Men hvis jeg skal bruke noe som Scratchx 2.0 (eller andre bra produkter?)på enkelte riper. Er det da lurt å gjøre det FØR jeg går over med Meguiars Ultimate Compound ?

Ifølge denne oversikten, så skal Ultimate Compound ha mer cut enn ScratchX:

post-1538-0-76382000-1303464866_thumb.jp

Går ut ifra denne er rett, så du får ikke fjernet noe mer med ScratchX. Men du kan jo kjøre over med Ultimate Compound for å få fjernet det meste av swirls. Da ser du RDS lettere, så da kan du jobbe mer intenst rundt disse for å gjøre dem mindre synlig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Ifølge denne oversikten, så skal Ultimate Compound ha mer cut enn ScratchX:

post-1538-0-76382000-1303464866_thumb.jp

Går ut ifra denne er rett, så du får ikke fjernet noe mer med ScratchX. Men du kan jo kjøre over med Ultimate Compound for å få fjernet det meste av swirls. Da ser du RDS lettere, så da kan du jobbe mer intenst rundt disse for å gjøre dem mindre synlig,

Da gjør jeg som du sa. Begynner med Ultimate Compound, også får jeg se hva mer som må gjøres ;)

Da har jeg litt jeg skal handle på nærmeste bilpleie forhandler :D Men nå er det jo påske, så må vente til de åpner :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Et siste spørsmål.....

Som nevnt tidligere i et annet innlegg så krever en roterende maskin litt mer kunnskap enn med en DA-maskin.

I kjelleren har jeg nemlig en ubrukt poleringsmaskin som ser noe slik ut:

post-2787-0-68780700-1303478509_thumb.jp

Spørsmålet er om denne funker til polering og bruk av Meguiars Ultimate Compound ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Anders_Aa

Den maskina der er det nok bare å kaste ;) Klarer ikke noe mer enn å vibrere bittelitt...

Altså burde jeg kjøpe en DA-maskin. Den for vel gjort sitt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

DA maskin + Ultimate Compound er veien å gå for de som ikke ønsker en herskare av produkter hjemme. Da har en til egen bil om det er det en skal ha..

Gode DA maskiner koster noen kroner, skal du ha budsjet maskin som er ok så funker Biltema sin 2 hoder, sammen med Sonax, Uber, Cyclo pads så får du gjort mye. Alternativt så er det DoDojuice maskinen, Das6 mfl, de er de samme mener jeg.. Meguiars G220 er også fin fin, men koster fort 3000,-

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

DA maskin + Ultimate Compound er veien å gå for de som ikke ønsker en herskare av produkter hjemme. Da har en til egen bil om det er det en skal ha..

Gode DA maskiner koster noen kroner, skal du ha budsjet maskin som er ok så funker Biltema sin 2 hoder, sammen med Sonax, Uber, Cyclo pads så får du gjort mye. Alternativt så er det DoDojuice maskinen, Das6 mfl, de er de samme mener jeg.. Meguiars G220 er også fin fin, men koster fort 3000,-

Hadde jo vært ålreit med Meguiars sin DA maskin da :D, men får se hvor mye penger jeg legger ut får dette i starten. Regner jo med at man kan ha en slik maskin

ganske lenge. Så hvis den blir brukt mye og er vært pengene, så kan man jo kjøpe en god og dyr en :P Men får som sagt se hva jeg gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja det er mye en tenker "hvorfor har jeg ikke kjøpt denne her før" om mht bilpleie, ikke alt som koster penger er bra, men en god DA maskin er verdt kronene det, og holder i mange år. Det er dyrere å kjøpe billig, så en litt dyrere, så dyrt og så dyrest, så det er ofte "økonomisk" å handle bra maskinen med en gang, ikke ikke handle alle, som flere av oss her inne har gjort.. :D

Så får en se hvor ofte en trenger den, til egen bil holder det ofte med en budsjett type, men skal en rote litt med andre sine biler så er det verdt å legge noen kr i den også,

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...