Geir Tore Simonsen

Avfetting, slangeløs vask, lakkering

Hei, ny bruker her. Har prøvd meg litt på maskinpolering tidligere, men har lest mye jeg ikke visste etter at jeg dumpet borti dette forumet. Føler nå for å gi bilen min et løft i sommer, og har noen spørsmål om diverse.

Avfetting. Her ser jeg Prickbort og Surfex HD går igjen. Har aldri prøvd disse selv, men har konsekvent blitt skuffet av diverse andre avfettinger kjøpt på bensinstasjoner/Biltema som jeg ikke synes biter i det hele tatt. Det eneste jeg har prøvd som virkelig biter på asfaltnuppene er ren parafin, men kun når jeg har tenkt å polere etterpå ettersom jeg regner med det er fint lite voks igjen da. Er parafin fy-fy, eller et kurant alternativ til f.eks. Prickbort som jo inneholder masse parafin?

Clay har jeg aldri brukt, men har bestilt nå. Er clay et alternativ til å fjerne asfalt dersom man bruker avfetting som ikke biter tilstrekkelig?

Glad jeg dumpet innom her og leste om gritguard og to-bøtte-metoden. Har brukt både svamp og selvvaskens børster tidligere, men alltid med hjertet i halsen ettersom det ikke føltes riktig uansett hvor forsiktig jeg prøvde å være. Bøtter med lokk og gritguard er bestilt, men jeg er fremdeles i tvil om beste prosedyre rett før polering. Jeg har ikke tilgang på vannslange i Oslo utenom selvvaskeanleggene, og der kan jeg jo ikke stå for å polere. Pleier å stå i parkeringskjelleren på jobben, og da er nærmeste selvvask Statoil på Skøyen et par hundre meter unna. Men selv den korte biten er nok til at det kommer litt møkk på de nedre panelene. Tidligere har jeg bare prøvd å tørke av dette så forsiktig som mulig før polering, men alltid med skrekk for å lage flere riper. Nå leste jeg nettopp om Optimum No Rinse, dette eller tilsvarende produkter er kanskje hva jeg har savnet? Har en forsendelse fra Cleanyourcar i vente, men ONR er dessverre ikke i bestillingen. Har bestilt CG - Synthetic Quick Detailer, vil den gjøre samme nytte eller blir det noe helt annet? Kan jeg evt. bruke vanlig bilsåpe og bare tørke uten å skylle, når jeg uansett skal polere og vokse etterpå?

Nede på førerdøra har jeg noen flekker på noen cm hvor lakken rett og slett har løsnet og flakket av, så jeg regner med å lakkere i løpet av våren/sommeren. Har prøvd meg på lakkering tidligere i foreldrenes garasje nordpå med tildels brukbart resultat, men spørs vel om jeg ikke setter bort dette siden bilen er veldig fin ellers, alderen tatt i betraktning. Men nå har jeg lest at Audi har hard lakk originalt, da ønsker jeg jo at ny lakk også skal være hard. Hva bestemmer om lakken blir hard eller ikke? Produktvalg, blandingsforhold, herdetemperatur, herdetid.....?? Eventuelt noen tips til hvor man bør få det gjort?

Ettersom døra må lakkeres uansett har jeg tenkt å bruke den som øvelsespanel på litt forskjellig av våtsliping og polering. Har forøvrig en Hitachi SP18 VA roterende som jeg ikke har brukt noe særlig, men jeg tror maskinen skal være bra. Bakplaten som fulgte med er derimot skjev, så jeg har bestilt 3M bakplate og pads. Har også en Bosch PEX400 AE eksentersliper som jeg har brukt som DA maskin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er parafin fy-fy, eller et kurant alternativ til f.eks. Prickbort som jo inneholder masse parafin?

Vil tro parafin fungerer greit men er jo ikke mange kronene for en 10l dunk med prickbort uansett. Jeg ville i hvertfall brukt vanlig avfetting.

Clay har jeg aldri brukt, men har bestilt nå. Er clay et alternativ til å fjerne asfalt dersom man bruker avfetting som ikke biter tilstrekkelig?

Jeg ville ikke brukt clay som en erstatning til avfetting, selv bruker jeg bare clay før jeg skal polere, siden man kan få noen småriper / merker i lakken etter en runde med clay.

Nå leste jeg nettopp om Optimum No Rinse, dette eller tilsvarende produkter er kanskje hva jeg har savnet? Har en forsendelse fra Cleanyourcar i vente, men ONR er dessverre ikke i bestillingen. Har bestilt CG - Synthetic Quick Detailer, vil den gjøre samme nytte eller blir det noe helt annet? Kan jeg evt. bruke vanlig bilsåpe og bare tørke uten å skylle, når jeg uansett skal polere og vokse etterpå?

Tror ikke CG - Synthetic Quick Detailer eller en vanlig såpe vil gjøre samme nytten som ONR da ONR inneholder noen spesielle stoffer for å inkapsulere skitt og dermed minimalisere sjansen for å lage riper som jeg har forstått.

Men nå har jeg lest at Audi har hard lakk originalt, da ønsker jeg jo at ny lakk også skal være hard. Hva bestemmer om lakken blir hard eller ikke? Produktvalg, blandingsforhold, herdetemperatur, herdetid.....?? Eventuelt noen tips til hvor man bør få det gjort?

Av personlig erfaring så er det like så greit å unngå å opplakkere (del for del) noe som helst på en bil da det er veldig vanskelig å få det 100%

De delene jeg fikk opplakkert i fjor på min bil ble ganske lik originalen i fargen, men de originale delene har en helt annen "dybde" i lakken. Dette er sikkert fordi antall lag klarlakk på original lakk og ny lakk er forskjellig.

Å bare oppgi fargekoden på lakken din gir deg ingen forsikring om at det blir kliss lik den gamle. På min lakk feks var det 8 forskjellige nyanser innenfor min lakk kode og det var ett helvette å se hvilken av dem som passet best. Var selv nede på lakk/karoseri verkstedet å prøvde å se, og jeg skifta mening om hvilken nyanse som var mest lik hver gang jeg så det fra en annen vinkel / skifta lys.

Når fatter'n lakkerte en spoiler til 940'n ble også fargen så å si kliss lik, men mengden "metallic flakes" i lakken på spoileren var mye høyere enn på original lakken og dette var så synlig at til og med en med 0 peiling på bil og lakk kunne se det.

Mye å passe på om man vil at opplakkerte deler skal bli så lik originalt som mulig <_<

For min del skal jeg holde meg langt unna opplakkering av deler på bilen så godt det lar seg gjøre. Skulle jeg ha lakkert opp noe den dag i dag hadde jeg prøvd å skaffet til veie så mye info som mulig om original lakken. Nyanse, antall lag klarlakk, mengde metallic flakes (om det er metallic lakk) osv...

Mitt tips blir: om du vil at det skal bli så bra som mulig så legg litt penger i det, ikke prøv å få det billigst mulig hos ett lakkerings firma som er litt ymse.

Ang hardhet på opplakkerte paneler kontra original lakken så tilsier min erfaring at lakken på nyopplakkerte deler er myk som smør. Om det er fordi typen klarlakk som blir brukt er en annen eller om det er fordi lakken herder / blir hardere over tid vet jeg ikke.

Lykke til :)

Ettersom døra må lakkeres uansett har jeg tenkt å bruke den som øvelsespanel på litt forskjellig av våtsliping og polering. Har forøvrig en Hitachi SP18 VA roterende som jeg ikke har brukt noe særlig, men jeg tror maskinen skal være bra. Bakplaten som fulgte med er derimot skjev, så jeg har bestilt 3M bakplate og pads. Har også en Bosch PEX400 AE eksentersliper som jeg har brukt som DA maskin.

Om det er samme Hitachi som Truhaa her inne har/hadde så skal den fungere ganske bra som jeg har forstått.

Endret av Bilpleie gærning
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er en god avfetting på asfalt og den er snill mot voks/lakkforsegling i forhold til hvor mye nupper den fjerner. Viktig å bruke den på tørr lakk for best rengjøringseffekt

Jeg har i mange år brukt Whitesprite som avfetting uten at det har skadet godt herdet originallakk. Folk her inne bruker Tardis og det er også Whitesprit blandet med Xylene.

Parafin funker nok også bra. Det handler om å bruke hode når man påfører slike produkter. Viktig å skylle godt og vokse bilen etterpå. Uansett mye bedre enn å gni møkka av med en lakkrens. Da må man garantert frem med poleringsmaskin for å fjerne ripene.

Jeg holder avfetting unna nylakkerte flater de første 2-3 månedene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bestemmer om lakken blir hard eller ikke? Produktvalg, blandingsforhold, herdetemperatur, herdetid.....?? Eventuelt noen tips til hvor man bør få det gjort?

Har akkurat lakkert opp sidene på bilen min med ny klarlakk fra PPG. Denne heter "CeramiClear".

Er en mye hardere klarlakk enn den "vanlige" som ofte blir brukt ved reparasjons lakkering.

Brukes blant annet av Mercedes.

Så hvis den lakkereren du skal bruke fører PPG lakk, ville jeg lagt ut de få kronene ekstra det koster for å få CeramiClear.

http://www.ehom.co.rs/files/PPG%20Ceramiclear.pdf

TeGe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Ble positivt overrasket over at pakken min rakk frem i går, så da blir det vask og polering i påsken likevel :)

Fikk tak i Prickbort på Bilxtra så da prøver jeg den. Er den skånsom nok til å bruke uten at man har på voks etterpå?

ONR eller andre waterless produkter får jeg vel bestille etter påske.

Jeg er klar over at det ikke alltid er så enkelt å få ny lakk til å matche eksisterende lakk, men når deler av panelet ikke har lakk i det hele tatt så har man ikke så mye valg. Skal passe på å forhøre meg om den ceramiclear-lakken.

Hitachien kostet litt over 2000 for noen år siden, så den ligger i et mellomsjikt mellom de billigste og dyreste maskinene. Men den har regulering fra 600-3400 rpm samt mykstart på bryteren. Fulgte med bakplate og grov+fin skumpad + ullpad, med sentreringshull. Problemet med bakplata er at den blir stående litt på skakke i forhold til spindelen, noe som gir kast i putene. Tror maskinen blir enklere å bruke med 3M bakplata, selv om den ikke har sentreringshull.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste lsp pleier å tåle Prickbort, men all avfetting vil jo slite litt på beskyttelsen over tid. Har du voks på bilen din nå? Dersom bilen ikke er beskyttet, så har det jo ingenting å si uansett. For da er man jo like langt :)

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nettopp på selvvasken og tok utvendig vask. Virket som det enda var litt voks igjen, det var i hvert fall lite skitt igjen etter avfetting og høytrykkspyling selv om det har vært lenge mellom hver vask i vinter. Skal uansett legge ny voks nå, tenkte mer på om vinteren når det er litt mer tiltak å gjøre slikt.

Vask med ullmitt var noe helt annet ja, den gled lett over lakken i motsetning til svamp som jeg har brukt tidligere. Ble litt usikker på blandingsforhold på såpa (CG Maxi Suds II), brukte omtrent en kork pr. gallon som det står, men blandingen kjentes ikke spesielt glatt ut når jeg gned fingrene mot hverandre. Det er kanskje ikke nødvendig?

Prøvde clay for første gang, men ble egentlig overrasket over hvor lite skitt som var igjen etter avfetting og vask. Den gled veldig lett, de gangene det lugget var det stort sett fordi det var litt for tørt. Men nå hadde jeg på Prickbort i to omganger og svak blanding av Meguiar's Super Degreaser påført med skumsprayhode over der igjen, og lot det stå ganske lenge mens jeg holdt på med felgene.

Oppdaget et par småbulker i førerdøra som jeg ikke så da den var skitten, men det virker som det generelt er veldig lite vaskeriper. Vet at bilen ble delvis lakkert for å utbedre slikt før jeg kjøpte den, så det er ikke sikkert jeg trenger å korrigere noe særlig. Nesten litt skuffet, selv om det er en bra ting :) Får se når jeg går over med inspeksjonslys.

Plenty av små hakk etter steinsprang, men de må vente til jeg får tak i utbedringslakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive