Gå til innhold

Mimring av sommeren


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Kom med dine sommerminner!

Min sommer består av båt og sjøliv for det meste (jada... bilpleie også :) ) og derfor så slenger jeg inn noen mimrebilder samt ett par videosnutter av sommeren som var, bare sån for å gi litt forsmak av sommeren :)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

bot.jpg

Spillinn.jpg

Så ett par videosnutter:

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Rofstad

Utepils! Den gleder jeg meg veldig til!

Det, og selvfølgelig bilpleie. (Da spesielt klargjøring før utstillinger og treff! )

Heldigvis ikke lenge igjen nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Christian

Flotte bilder! Gleder meg til sommer sol og båtliv :)

Ser du kjører ballistic propell, fikk du noe effekt over standard? Vurderer en slik en selv ;)

Svarer deg jeg også da jeg også kjører med Ballistic propell på vår Yamarin 5910 med Yamaha 150F.

Vår går en knop eller to mer, men det jeg merket mest var at båten "sitter" bedre i vannet. Kan ha mye mer sving på båten uten at propellen "slipper".

Nå har jeg prøvd veldig mange forskjellige stignings og størrelse på propellen for å finne den som båten liker best.

Mange ganger så har gjerne forhandlerene prøvepropeller liggene.

Mvh

Christian

Endret av titanus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Svarer deg jeg også da jeg også kjører med Ballistic propell på vår Yamarin 5910 med Yamaha 150F.

Vår går en knop eller to mer, men det jeg merket mest var at båten "sitter" bedre i vannet. Kan ha mye mer sving på båten uten at propellen "slipper".

Nå har jeg prøvd veldig mange forskjellige stignings og størrelse på propellen for å finne den som båten liker best.

Mange ganger så har gjerne forhandlerene prøvepropeller liggene.

Mvh

Christian

Stemmer det ja.

En ballistic propell med riktig stigning "sitter" bedre i vannet og øker ofte toppfarten med en knop eller to.

Propellen i seg selv gir deg ikke mer fart. Det er det at den "sitter" godt i vannet som gjør at farten blir større, da du kan tilte litt mer for å få båten opp av sjøen.

Kunsten er å finne en propell med riktig stigning, slik at maks turtall for motoren oppnås ved full gass. En større propell blir tyngre for motoren og dra rundt og dermed så vil du få litt svakere aksellerasjon og mindre effekt med tanke på og dra båten opp i plan med fler mennesker i. Til gjengjeld så kan man få større toppfart (hvis motoren orker og dra den rundt). En liten propell gir deg god aksellerasjon med fler i båten og får båten fort opp i plan, men siden propellen er mindre, så når du toppturtallet fortere, og dermed så synker topphastigheten.

Har testet litt på dette, og jeg ser at en 19" Ballistic blir brukt av de fleste på slike type båter.

Jeg bruker en 19" ballistic og den er helt perfekt til min båt. Jeg får tiltet maksimalt (like før propellen kaviterer, som vil si at den glipper taket i vannet) og da har jeg LITT i overkant av 40knop (GPS) med meg og en kammerat i båten, samt full tank på 90 liter.

Normalt så kjører jeg aldri i toppfart, men legger meg rundt 30-35 knop når jeg skal kjøre på litt. Da slipper man å tyne båt/motor til det ytterste, samt at bensinforbruket går drastisk ned.

På full guffe med maks tilt så bruker min motor 47 liter pr.time. Men drar man av litt fart og legger seg rundt 30-35 knop så bruker den kun 25-27 liter pr.time.

Ved økonimisk kjøring i rundt 20 knop så bruker den rundt 15 liter pr.time. Noe som ikke er så galt.

Når det gjelder ØL og båt, så gjelder vel de samme reglene her som eller i samfunnet. Alt med måte altså :)

Promillegrensen på sjøen er 0,8 og man kan faktisk drikke to tre halvlitere før man oppnår dette. Dette kommer jo ann på hva man tåler også, men jeg har alltid med meg en promillemåler, så jeg har en viss oversikt over dette. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Med så mange idioter med alt for store båter og alt for lite sjøvett rundt i norske fjorder vil jeg helst holde meg edru så jeg kan vike unna "skipper-Hansen" når han kommer durende rett i mot meg! Men jeg tilhører vel den døende rase som også bruker vest og dødmannsknapp..

Ha en strålende vår/sommer langs kysten :)

  • DCN Poeng 3

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Med så mange idioter med alt for store båter og alt for lite sjøvett rundt i norske fjorder vil jeg helst holde meg edru så jeg kan vike unna "skipper-Hansen" når han kommer durende rett i mot meg! Men jeg tilhører vel den døende rase som også bruker vest og dødmannsknapp..

Ha en strålende vår/sommer langs kysten :)

Finnes noen av det slaget desverre ja...

Nå er jo ikke akkurat balja mi fryktet av andre der ute, men jeg klarer nå fint og styre unna skipper-Hansen selv om jeg har tatt meg ett par ØL jeg da :)

Mulig du har hatt dårlige erfaringer med fulle sjømenn, men det finnes fortsatt mange som drikker med måte og som klarer og kose seg :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Med så mange idioter med alt for store båter og alt for lite sjøvett rundt i norske fjorder vil jeg helst holde meg edru så jeg kan vike unna "skipper-Hansen" når han kommer durende rett i mot meg! Men jeg tilhører vel den døende rase som også bruker vest og dødmannsknapp..

Ha en strålende vår/sommer langs kysten :)

Vest og dødmannsknapp her også, så da er vi ihvertfall 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg har nærmest vokst opp på sjøen så vest og dødmannsknapp er en selfølge. (selv om jeg har glemt det ved noen annledninger)

Men det finnes nok en del av uvante sjøfolk med mye penger som racer rundt utpå fjorden.

I fjord sommer så møtte jeg en gjeng "kjekkaser" i en såkalt hjemmesnekret speedbåt med 225HK'er motor på. Stereoen på full guffe og partyfaktoren var høy. Ingen vester og de fleste satt der i bar overkropp og solbriller.

Dem ruset forbi meg i rundt 60 knop. (jeg haddevel rundt 25-30knop) og heiset ØLflaskene mot meg for å skåle. Ifg. min GPS samt lokalt kjennskap på stedet så så jeg at dem var på vei rett mot en grunne. Dette er en grunne man ikke ser når det er høyvann, og den er ganske stor. Dem synntes det sikkert var veldig festlig med motoren tiltet alt for langt opp, slik at sjøspruten sto flere meter bak båten.

Helt til jeg hørte motoren miste turtall og ett ekund senere hørte jeg ett lite smell. Møte med grunnen var ett faktum. Jeg så jo at det ikke var noe liv om å gjøre, så jeg heiset ØLburken og skålet tilbake mens jeg kruiset forbi dem der dem lå, rett utenfor grunnen :lol:

En time senere så jeg politibåten og redningsskjøyta dukke opp, da jeg og en kompis la til en holme ett stykke unna. Jeg tipper sommeren var over når det gjaldt båtliv for den gjengen, og må si at jeg synes det var litt festlig.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

I morgen er den O'store dagen!

Da skal båten settes ut, og den skal brukes flittig i påsken B)

Snadder er innkjøpt, og tanken er full, så nå er det snart bare tut å kjør :)

Viser også til denne tråden med bilder etter vårklargjøringen:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/510-hva-har-du-gjort-med-bilen-i-dag/page__view__findpost__p__186886

Endret av truhaa
Fjernet litt tekst, noen "ting" bør ikke komme i samme settning/linje..

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh....elsker sommer. Fotball med gutta for moro, grilling på kvelden med venner og familie, vask og kos av bil, festivaler, bading....++

Av en eller annen grunn føler jeg alt kommer til livs når det er sommer. Det som eventuelt har vært i dvale kommer frem, og det gjelder også oss mennesker. På vinteren går jo folk flest bare ut for å handle. På sommeren er folk ute for å være ute. Vi blir mer sosiale!

Denne sommeren blir noe handikappet for min del siden samboeren og jeg må leie et sted midlertidig frem til vi overtar hus, og fordi jeg ikke får nybilen før langt ute i september. Allikevel skal jeg nok klare å kose meg grønn. Har allerede bestilt en Webergrill til en pris som er noe i overkant fordi jeg syntes jeg fortjente det, og den skal jeg fyre opp når vi har overtatt huset. Det blir fantastisk!

Først skal jeg til Peru neste fredag, og der tror jeg at jeg får tjuvstartet sommeren litt, selv om de fleste av oss sikkert har fått tjuvstartet allerede i den fantastiske påsken som har vært :D

Edit: Takk for stemningsbilder, Bjerknez!

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...