Frix 0 Skrevet 11 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2011 Hei! Jeg er som nevnt ny på dette forumet, men har brukt søkefunksjonen flittig for å finne et svar. Siden det ikke dukket opp, velger jeg å stille spørsmålet her, selv om dere sikkert har hørt det 1000 ganger før Jeg har kjøpt litt swissvax produkter, og etter å ha lest en del på dette forumet, skjønner jeg at det er vanlig å bruke lakkrens før man legger voks. Bilen jeg har er en 2009 skoda octavia, antrasittgrå. Jeg har brukt swissvax shield og cleanerfluid uten slipemidler. Jeg har eid bilen siden ny, og har tatt godt vare på den lakkmessig. Det jeg lurer på, er om man trenger å bruke lakkrens eller eventuelt cleanerfluid med slipemidler, før man legger voksen. Det hender det dukker opp noen små riper, og jeg synes ikke cleanerfluiden uten slipemidler tar dette. Ellers så er lakken sunn, og jeg har clayet den. Er det noen produkter dere anbefaler i bruk sammen med swissvax med tanke på lakkrens/polish? Eller mener dere dette ikke er nødvendig? Lakken har aldri vært uten voks. På forhånd takk for svar:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 11 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2011 Hei og velkommen. Cleaner Fluid er en kjemisk lakkrens, som ikke korrigerer lakken på noen måte. Den fjerner litt oksidert lakk og dritt og lort som ligger i porene i lakken, og klargjør lakken for voks. På ubehandlet lakk vil du få mer glans ved bruk av Cleaner Fluid. Dersom du har korrigert lakken med grov eller fin polish er det ingen vits å bruke Cleaner Fluid fordi lakken allerede har det beste utgangspunktet for voks. Skal du fjerne riper må du nok over på grovere stoffer, og aller helst maskin. De fleste produkter beregnet på håndmakt inneholder fillere som forsøker å skjule ripene istedet for å fjerne de. 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 11 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2011 Hei og velkommen. Cleaner Fluid er en kjemisk lakkrens, som ikke korrigerer lakken på noen måte. Den fjerner litt oksidert lakk og dritt og lort som ligger i porene i lakken, og klargjør lakken for voks. På ubehandlet lakk vil du få mer glans ved bruk av Cleaner Fluid. Dersom du har korrigert lakken med grov eller fin polish er det ingen vits å bruke Cleaner Fluid fordi lakken allerede har det beste utgangspunktet for voks. Skal du fjerne riper må du nok over på grovere stoffer, og aller helst maskin. De fleste produkter beregnet på håndmakt inneholder fillere som forsøker å skjule ripene istedet for å fjerne de. Cleaner fluid er greit å bruke fordi om bilen er maskinpolert. Voksen holder ofte lengre da. Roterende maskin, en medium grov/fin pad og Sholl S40 er å anbefale Trenger ikke bli så dyrt. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 11 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2011 Jeg lurer på hvilken teori som i praksis gir bedre holdbarhet da HM Er ujevnhetene slipt ned, og oksidert lakk fjernet, har jo ikke cf'en noen effekt. Må isåfall være cf pro da, som også sliper. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 11 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2011 Jeg lurer på hvilken teori som i praksis gir bedre holdbarhet da HM Er ujevnhetene slipt ned, og oksidert lakk fjernet, har jo ikke cf'en noen effekt. Må isåfall være cf pro da, som også sliper. Cleaner fluid/prevoks har vel altid en god effekt uansett hvor bra lakken er? Ellers har jeg tulla bort en god del timer og penger på produkt Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frix 0 Skrevet 12 April, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 Hei og velkommen. Cleaner Fluid er en kjemisk lakkrens, som ikke korrigerer lakken på noen måte. Den fjerner litt oksidert lakk og dritt og lort som ligger i porene i lakken, og klargjør lakken for voks. På ubehandlet lakk vil du få mer glans ved bruk av Cleaner Fluid. Dersom du har korrigert lakken med grov eller fin polish er det ingen vits å bruke Cleaner Fluid fordi lakken allerede har det beste utgangspunktet for voks. Skal du fjerne riper må du nok over på grovere stoffer, og aller helst maskin. De fleste produkter beregnet på håndmakt inneholder fillere som forsøker å skjule ripene istedet for å fjerne de. Takk for svar! Det var det jeg var litt usikker på nemlig, om cleanerfluid var polish, eller lakkrens:) Resultatet ble veldig bra, så det var bare med tanke på noen små riper, at jeg spurte om polish:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad_K 20 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 Jeg ville anbefalt å gå til innkjøp av en DA maskin og medium pads, samt Swissvax Cleaner Fluid Medium til vårpussen F.eks: Clas Ohlson # 30-9292 og 30-9477 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 Cleaner fluid/prevoks har vel altid en god effekt uansett hvor bra lakken er? Ellers har jeg tulla bort en god del timer og penger på produkt Jeg har tolket produktpresentasjonen til Swissvax dithen at det siste du skriver er det rette. 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 (endret) Jeg har tolket produktpresentasjonen til Swissvax dithen at det siste du skriver er det rette. Den produktpresentasjonen har ikke jeg lest Nekter å følge den uansett, og står på mitt Swissvax Cleaner Fluid Bruk Cleaner Fluid før første behandling med voks. Denne lakk preserverende løsningen vil nære lakken ved bruk av ”tunge” polerende oljer. Det står vel aldri noen plass at cf kan droppes om bilen er maskinpolert fra før av. Endret 12 April, 2011 av hmsilset Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 (endret) Den produktpresentasjonen har ikke jeg lest Nekter å følge den uansett, og står på mitt Jeg tenkte da på CF vs CF pro feks, der CF er kjemisk lakkrens for mannen i gata med sin ubehandlede bil, og CF pro er for den oversnittetinteresserte som bruker maskin, og dermed korrigerer lakken. Det står ikke at CF skal brukes etter feks CF pro, selv om de kjemisk sett er to helt forskjellige produkter. CF pro blir jo mer sammenlignet med S40 som også "nærer" tørr lakk, fjerner død lakk og sliper overflaten og gjør den klar til voksing. CF etter CF-pro blir jo smør på flesk, da blir det vel også det etter S40? Swissvax Cleaner Fluid Bruk Cleaner Fluid før første behandling med voks. Denne lakk preserverende løsningen vil nære lakken ved bruk av tunge polerende oljer. Det står vel aldri noen plass at cf kan droppes om bilen er maskinpolert fra før av. Nei, men kanskje det burde stått? Endret 12 April, 2011 av Knutis Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 CF ble sannsynligvis i likhet med alle andre "pre wax cleaners" utviklet for å rense/klargjøre/fylle kontaminert og tørr lakk før påføring av voks. Men for oss detailere som faktisk renser/sliper lakken og fyller den med oljer igjennom flere steg med polering likevel har jeg aldri sett noe poeng. Man må huske at 99% av folk som legger voks ikke gir den noe stell på forhånd i form av polering, og der kommer en pre-wax cleaner veldig til sin rett. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 Det er nettopp det jeg mener og mighty. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 CF ble sannsynligvis i likhet med alle andre "pre wax cleaners" utviklet for å rense/klargjøre/fylle kontaminert og tørr lakk før påføring av voks. Men for oss detailere som faktisk renser/sliper lakken og fyller den med oljer igjennom flere steg med polering likevel har jeg aldri sett noe poeng. Man må huske at 99% av folk som legger voks ikke gir den noe stell på forhånd i form av polering, og der kommer en pre-wax cleaner veldig til sin rett. En god forklaring Jeg trodde oljene i cf nærer lakken bedre enn ett hvilket som helst polerings/rubbingprodukt.Derfor jeg ofte har brukt cf, eller Sholl S40 som er nesten det samme som cfp. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 12 April, 2011 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 En god forklaring Jeg trodde oljene i cf nærer lakken bedre enn ett hvilket som helst polerings/rubbingprodukt.Derfor jeg ofte har brukt cf, eller Sholl S40 som er nesten det samme som cfp. Lakkrens med eller uten slipemidler gir først og fremst ren lakk og blankt grunnlag mener nå jeg. "Oljer" som skal gi heft før voks, blir litt for mye krumelure for min del. Hvis lakken trenger "næring" fra oljer eller noe sånt, kan vel det like gjerne puttes i voksen/LSP/sluttprodukt. 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
offroad 20 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 Hvor er DAG i denne tråden??' Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 (endret) Hvor er DAG i denne tråden??' Jeg har kontaktet han og får nok svar etterhvert Ikke fordi jeg MÅ ha rett, men fordi jeg vil være 100% sikker på at cf etter maskinpolering er bortkastet før produktene eventuelt blir brukt på f.eks felger Endret 12 April, 2011 av hmsilset Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 Det spiller jo forsåvidt ingen rolle hva NOEN sier før det er bevist i ene eller andre retningen Kan du ikke teste selv da? 50/50 med og uten CF etter S30/S40 og se om det holder bedre på ene siden? Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 12 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2011 Det spiller jo forsåvidt ingen rolle hva NOEN sier før det er bevist i ene eller andre retningen Kan du ikke teste selv da? 50/50 med og uten CF etter S30/S40 og se om det holder bedre på ene siden? Da får jeg prøve på det i påska Må finne meg ett "offer" først Kan ta lang tid å finne ut da, så må bruke petes53 eller noe. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frix 0 Skrevet 13 April, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13 April, 2011 Hehe, ikke rart en nybegynner blir forvirret:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 13 April, 2011 Rapporter Share Skrevet 13 April, 2011 Det spiller jo forsåvidt ingen rolle hva NOEN sier før det er bevist i ene eller andre retningen Kan du ikke teste selv da? 50/50 med og uten CF etter S30/S40 og se om det holder bedre på ene siden? Tenkt og planlagt for en stund tilbake S40->voks VS CF->voks VS CFP->voks Og da tenkt kjøre alt med S40/S30 først, og samme voks over de tre variantene.. Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.