Frix

Lakkrens, cleanerfluid og swisswax.

41 innlegg i emnet

Hei!

Jeg er som nevnt ny på dette forumet, men har brukt søkefunksjonen flittig for å finne et svar. Siden det ikke dukket opp, velger jeg å stille spørsmålet her, selv om dere sikkert har hørt det 1000 ganger før ;)

Jeg har kjøpt litt swissvax produkter, og etter å ha lest en del på dette forumet, skjønner jeg at det er vanlig å bruke lakkrens før man legger voks.

Bilen jeg har er en 2009 skoda octavia, antrasittgrå. Jeg har brukt swissvax shield og cleanerfluid uten slipemidler. Jeg har eid bilen siden ny, og har tatt godt vare på den lakkmessig. Det jeg lurer på, er om man trenger å bruke lakkrens eller eventuelt cleanerfluid med slipemidler, før man legger voksen.

Det hender det dukker opp noen små riper, og jeg synes ikke cleanerfluiden uten slipemidler tar dette. Ellers så er lakken sunn, og jeg har clayet den.

Er det noen produkter dere anbefaler i bruk sammen med swissvax med tanke på lakkrens/polish? Eller mener dere dette ikke er nødvendig? Lakken har aldri vært uten voks.

På forhånd takk for svar:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Cleaner Fluid er en kjemisk lakkrens, som ikke korrigerer lakken på noen måte. Den fjerner litt oksidert lakk og dritt og lort som ligger i porene i lakken, og klargjør lakken for voks. På ubehandlet lakk vil du få mer glans ved bruk av Cleaner Fluid.

Dersom du har korrigert lakken med grov eller fin polish er det ingen vits å bruke Cleaner Fluid fordi lakken allerede har det beste utgangspunktet for voks.

Skal du fjerne riper må du nok over på grovere stoffer, og aller helst maskin. De fleste produkter beregnet på håndmakt inneholder fillere som forsøker å skjule ripene istedet for å fjerne de.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Cleaner Fluid er en kjemisk lakkrens, som ikke korrigerer lakken på noen måte. Den fjerner litt oksidert lakk og dritt og lort som ligger i porene i lakken, og klargjør lakken for voks. På ubehandlet lakk vil du få mer glans ved bruk av Cleaner Fluid.

Dersom du har korrigert lakken med grov eller fin polish er det ingen vits å bruke Cleaner Fluid fordi lakken allerede har det beste utgangspunktet for voks.

Skal du fjerne riper må du nok over på grovere stoffer, og aller helst maskin. De fleste produkter beregnet på håndmakt inneholder fillere som forsøker å skjule ripene istedet for å fjerne de.

Cleaner fluid er greit å bruke fordi om bilen er maskinpolert. Voksen holder ofte lengre da. Roterende maskin, en medium grov/fin pad og Sholl S40 er å anbefale :) Trenger ikke bli så dyrt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken teori som i praksis gir bedre holdbarhet da HM ;)

Er ujevnhetene slipt ned, og oksidert lakk fjernet, har jo ikke cf'en noen effekt. Må isåfall være cf pro da, som også sliper.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken teori som i praksis gir bedre holdbarhet da HM ;)

Er ujevnhetene slipt ned, og oksidert lakk fjernet, har jo ikke cf'en noen effekt. Må isåfall være cf pro da, som også sliper.

Cleaner fluid/prevoks har vel altid en god effekt uansett hvor bra lakken er? Ellers har jeg tulla bort en god del timer og penger på produkt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Cleaner Fluid er en kjemisk lakkrens, som ikke korrigerer lakken på noen måte. Den fjerner litt oksidert lakk og dritt og lort som ligger i porene i lakken, og klargjør lakken for voks. På ubehandlet lakk vil du få mer glans ved bruk av Cleaner Fluid.

Dersom du har korrigert lakken med grov eller fin polish er det ingen vits å bruke Cleaner Fluid fordi lakken allerede har det beste utgangspunktet for voks.

Skal du fjerne riper må du nok over på grovere stoffer, og aller helst maskin. De fleste produkter beregnet på håndmakt inneholder fillere som forsøker å skjule ripene istedet for å fjerne de.

Takk for svar! Det var det jeg var litt usikker på nemlig, om cleanerfluid var polish, eller lakkrens:) Resultatet ble veldig bra, så det var bare med tanke på noen små riper, at jeg spurte om polish:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt å gå til innkjøp av en DA maskin og medium pads, samt Swissvax Cleaner Fluid Medium til vårpussen :)

F.eks: Clas Ohlson # 30-9292 og 30-9477

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cleaner fluid/prevoks har vel altid en god effekt uansett hvor bra lakken er? Ellers har jeg tulla bort en god del timer og penger på produkt :)

Jeg har tolket produktpresentasjonen til Swissvax dithen at det siste du skriver er det rette. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tolket produktpresentasjonen til Swissvax dithen at det siste du skriver er det rette. :)

Den produktpresentasjonen har ikke jeg lest :) Nekter å følge den uansett, og står på mitt :)

Swissvax Cleaner Fluid

Bruk Cleaner Fluid før første behandling med voks. Denne lakk preserverende løsningen vil nære lakken ved bruk av ”tunge” polerende oljer.

Det står vel aldri noen plass at cf kan droppes om bilen er maskinpolert fra før av.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den produktpresentasjonen har ikke jeg lest :) Nekter å følge den uansett, og står på mitt :)

Jeg tenkte da på CF vs CF pro feks, der CF er kjemisk lakkrens for mannen i gata med sin ubehandlede bil, og CF pro er for den oversnittetinteresserte som bruker maskin, og dermed korrigerer lakken. Det står ikke at CF skal brukes etter feks CF pro, selv om de kjemisk sett er to helt forskjellige produkter. CF pro blir jo mer sammenlignet med S40 som også "nærer" tørr lakk, fjerner død lakk og sliper overflaten og gjør den klar til voksing.

CF etter CF-pro blir jo smør på flesk, da blir det vel også det etter S40?

Swissvax Cleaner Fluid

Bruk Cleaner Fluid før første behandling med voks. Denne lakk preserverende løsningen vil nære lakken ved bruk av tunge polerende oljer.

Det står vel aldri noen plass at cf kan droppes om bilen er maskinpolert fra før av.

Nei, men kanskje det burde stått? ;)

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CF ble sannsynligvis i likhet med alle andre "pre wax cleaners" utviklet for å rense/klargjøre/fylle kontaminert og tørr lakk før påføring av voks. Men for oss detailere som faktisk renser/sliper lakken og fyller den med oljer igjennom flere steg med polering likevel har jeg aldri sett noe poeng. Man må huske at 99% av folk som legger voks ikke gir den noe stell på forhånd i form av polering, og der kommer en pre-wax cleaner veldig til sin rett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nettopp det jeg mener og mighty.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CF ble sannsynligvis i likhet med alle andre "pre wax cleaners" utviklet for å rense/klargjøre/fylle kontaminert og tørr lakk før påføring av voks. Men for oss detailere som faktisk renser/sliper lakken og fyller den med oljer igjennom flere steg med polering likevel har jeg aldri sett noe poeng. Man må huske at 99% av folk som legger voks ikke gir den noe stell på forhånd i form av polering, og der kommer en pre-wax cleaner veldig til sin rett.

En god forklaring :) Jeg trodde oljene i cf nærer lakken bedre enn ett hvilket som helst polerings/rubbingprodukt.Derfor jeg ofte har brukt cf, eller Sholl S40 som er nesten det samme som cfp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god forklaring :) Jeg trodde oljene i cf nærer lakken bedre enn ett hvilket som helst polerings/rubbingprodukt.Derfor jeg ofte har brukt cf, eller Sholl S40 som er nesten det samme som cfp.

Lakkrens med eller uten slipemidler gir først og fremst ren lakk og blankt grunnlag mener nå jeg. "Oljer" som skal gi heft før voks, blir litt for mye krumelure for min del.

Hvis lakken trenger "næring" fra oljer eller noe sånt, kan vel det like gjerne puttes i voksen/LSP/sluttprodukt. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er DAG i denne tråden??'

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er DAG i denne tråden??'

Jeg har kontaktet han og får nok svar etterhvert ;) Ikke fordi jeg MÅ ha rett, men fordi jeg vil være 100% sikker på at cf etter maskinpolering er bortkastet før produktene eventuelt blir brukt på f.eks felger :)

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spiller jo forsåvidt ingen rolle hva NOEN sier før det er bevist i ene eller andre retningen :) Kan du ikke teste selv da? 50/50 med og uten CF etter S30/S40 og se om det holder bedre på ene siden?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spiller jo forsåvidt ingen rolle hva NOEN sier før det er bevist i ene eller andre retningen :) Kan du ikke teste selv da? 50/50 med og uten CF etter S30/S40 og se om det holder bedre på ene siden?

Da får jeg prøve på det i påska ;) Må finne meg ett "offer" først ;) Kan ta lang tid å finne ut da, så må bruke petes53 eller noe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ikke rart en nybegynner blir forvirret:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spiller jo forsåvidt ingen rolle hva NOEN sier før det er bevist i ene eller andre retningen :) Kan du ikke teste selv da? 50/50 med og uten CF etter S30/S40 og se om det holder bedre på ene siden?

Tenkt og planlagt for en stund tilbake ;)

S40->voks VS CF->voks VS CFP->voks

Og da tenkt kjøre alt med S40/S30 først, og samme voks over de tre variantene..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive