VW_Touran

Starthjelp vårpuss Touran

Som tittelen sier, er jeg vel i grunn i startgropa for å ta en skikkelig omgang på en 04 Touran som er litt (veldig) sliten i lakken.

Selv om jeg er på nivå 1,5 av 100, har jeg undersøkt noen timer på diverse forum mhp å få tips til oppfriskning av denne lakken. Touranen er svart metallic, og jeg skulle gjerne hatt noen tips på hvordan jeg går frem. Ettersom jeg ikke er helt steady på dette, har jeg startet (økonomisk) forsiktig innkjøpet med produkter fra Autoglym. Paint renovator, super resin polish og en sealer, x-antall microfiber handkler, pads, fornyere av alle slag, avfetting, mitt osv. Så sånn sett skulle jeg være i orden. Jeg har en to-pads DA maskin (som jeg ikke aner hvor kommer i fra) som jeg hadde tenkt å bruke på rens og polish, med mindre det er stor fare for at jeg kan drite meg loddrett ut.

Jeg leste ett sted på Volvo-forumet om at VW har "mjuk" lakk, og at jeg kanskje bør være foriktig?? :huh: men det er en del swirls (?) (vaskeriper) som jeg kanskje håpet på å få vekk.

Tar i mot alle tips for en nybegynner som liker å holde på litt. ;)

Er litt redd for at det skal bli sjolder siden det er mørk lakk (der har dere meg), tips?

Takker og bukker for alle tips som kan hjelpe en stakkars nybegynner i startgropa :P

Endret av VW_Touran
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første så tror jeg ikke VW akkurat er kjent for myk lakk. Skal du ha vekk en del riper tror jeg kanskje jeg ville gått for f.eks meguiars ultimate compound fremfor det du ramser opp. Det er viktig med noe med litt slipemidler hvis du permanent skal fjerne riper og swirls. Paint renovator har jo dette, men jeg er usikker på om denne er laget for å brukes med maskin. Det er også greit å få tak i noen gode pads til maskinen din hvis de du har ikke er av det slaget.

Men uansett, velkommet hit :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det! Skal bli spennende hvor bitt jeg blir av basillen alle snakker om ;)

Grunnen til autoglymkjøpet er egentlig begrunnet i; rykte om at produktene gir godt resultat for amatører, og at prisen ikke er så gæli om jeg skulle gi opp (noe jeg tviler på). :P Ett sted må en begynne.

Pads har jeg rikelig av etter en innsamlingsrunde hos noen kompiser, noe fra megs, 3M osv.

Har du noen tips ang. sort lakk? Sett en stygge å sjoldete mørke biler etter å fått seg ei runde, og DET er ikke aktuelt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilde av DA msakinen din?

DA + Autoglym fungerer bra det, Autoglym serien fjerner ikke riper, men den skjuler de istedet. Noe som for mange er helt ok. Lakken blir bra da også, men som sagt så ligger ripene under overflaten, og vil dukke opp igjen etterhvert som filler i bla SRP blir borte igjen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

truhaa, lest guiden din, så det blir mine tips i strid!

Jeg har ikke bilde av den, men den har to "hoder", av ukjent merke. Har du noen tips til "ripefjerner" med filler/evt noe annet. Tenker jeg starter med Autoglym, og ser hvordan det blir.

Er det noen fare for at jeg får sjoldete bil, er vel det er jeg mest redd for, med tanke på at det blir første bil med maskin.. :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym. Paint renovator, super resin polish kan du legge på med DA maskin, da får du renset lakke og fylt ripene.. bruk medium til bløt pad

SRP er en av markedes beste polisher hva kommer til fylling av riper, så den er nok bra nok om du vil fylle..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vis jeg (etter vask) kjører denne rekke følgen bør jeg være dekket?

1. Paint renovator, med DA

2. SRP, med DA

3. Beskyttelse (husser'nte navnet) for hånd

Det er sikkert noen som hyler over at jeg ikke har noen fet fancy wetlook wax, men det får bli neste gang ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det bør du. Fet fanzy weetlook voks trengs ikke nei, men du bør ha en som er holdbar, eller eventuelt fornye vokslaget med nye lag. Som Truhaa sa, uten beskyttelse på toppen, så vil etterhvert fillerne i SRP forsvinne, og swirls vil komme til syne igjen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive