Gå til innhold

Vanskelig å få vekk rds


Hans Olav

Recommended Posts

Hans Olav

Driver å polerer en Vw Passat ca 06 mod. Jeg klarer ikke å få vekk alt av rds... Jeg prøvde først 3M fcp og tilhørende pad, men dette lagde jo mer riper enn den fjerna så det måtte jeg bare slutte med med en gang. Gikk over til Meg 105 og den fjerna mer. Jeg får vekk en del riper men det er fortsatt en del igjen. Klarer ikke å få lakken ren.

Har kjørt over sikkert 10 ganger med ulik hastighet og press. Men de blir værende. Sykt vanskelig å få vekk holos også.

Hva skal liksom til for å få vekk rds uten å brenne lakken? Må jeg kjøre over 20 ganger med masse press eller?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg også har nesten samme problem, så her skal jeg følge med litt.

I mitt tilfelle så er det SS lakk. akkurat som om lakken er sykt hard. tanken har slått meg om det kan være temperaturen der jeg står. Tipper det er sa 10+ grader der jeg står. Kan detta ha noe å si (at det er for kaldt) ?

Åssen er temperaturen der du står Hans Olav?

(sorry for at jeg "blander meg inn" men tenkte å benytte kjangsen. du får si ifra hvis du vil jeg skal lage egen tråd) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olav

Det er en vanlig garasje, er vel rundt 10 grader kanskje? Har kjørt med meg 105 med masse press men det funker rett og slett ikke. Får ikke vekk alt..

Dette da på gul polish pad for cut padden lager jo mer riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passat rundt den alderen kan det være ganske lei lakk på. Tok en som jeg måtte kjøre MANGE runder for å få tatt noe særlig på. En av mine første "kundebiler". Leie hologrammer var det på den også.

Når det gjelder rød volvo SS lakk så kan denne være litt sticky og lei og liker ikke varme noe særlig. Ble overrasket når jeg oppdaget at jeg faktisk kunne ta vel så mye med DA som med roterende på den. Og det ble ikke minst en mye mer behagelig jobb.

Her har jeg kun brukt DA:

Før:

post-843-0-06231000-1302370978_thumb.jpg

Etter:

post-843-0-07890500-1302371005_thumb.jpg

Edit: At cutting paden lager mye riper/swirls eller hologrammer må du regne med på litt sær lakk. Det fjerner du med finere polish etterpå.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Er det MYE og dype RDS er det nok ingen utvei utenom en grov runde først. selv om den lager litt "micro" swirls som Mighty nevner.

også fjerne det med en medium poslish før en kjører fint med F.eks DA om det er vanskelig å bli kvitt hollos.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Passat rundt den alderen kan det være ganske lei lakk på. Tok en som jeg måtte kjøre MANGE runder for å få tatt noe særlig på. En av mine første "kundebiler". Leie hologrammer var det på den også.

Når det gjelder rød volvo SS lakk så kan denne være litt sticky og lei og liker ikke varme noe særlig. Ble overrasket når jeg oppdaget at jeg faktisk kunne ta vel så mye med DA som med roterende på den. Og det ble ikke minst en mye mer behagelig jobb.

Her har jeg kun brukt DA:

Før:

post-843-0-06231000-1302370978_thumb.jpg

Etter:

post-843-0-07890500-1302371005_thumb.jpg

Edit: At cutting paden lager mye riper/swirls eller hologrammer må du regne med på litt sær lakk. Det fjerner du med finere polish etterpå.

i mitt tilfelle så er det riper som ikke kan fjernes som er problemet. hologrammene føler jeg at jeg får vekk. betyr sticky lakk at lakken på en måte er seig? vil det gjøre at det er vanskelig å få vekk riper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olav

Er det MYE og dype RDS er det nok ingen utvei utenom en grov runde først. selv om den lager litt "micro" swirls som Mighty nevner.

også fjerne det med en medium poslish før en kjører fint med F.eks DA om det er vanskelig å bli kvitt hollos.

Micro swirls? Den 3m cutting paden gjorde mer enn bare små swirls. Den lagde så mye riper at det så ut som jeg hadde gått over med pussepapir.

Så hva blir hemmeligheten når jeg bare har fast cut og meg 105 til rådighet? Tror ikke cut paden til meg er noe særlig å bruke da jeg vil få samme problemet som med 3m..

Passat rundt den alderen kan det være ganske lei lakk på. Tok en som jeg måtte kjøre MANGE runder for å få tatt noe særlig på. En av mine første "kundebiler". Leie hologrammer var det på den også.

Når det gjelder rød volvo SS lakk så kan denne være litt sticky og lei og liker ikke varme noe særlig. Ble overrasket når jeg oppdaget at jeg faktisk kunne ta vel så mye med DA som med roterende på den. Og det ble ikke minst en mye mer behagelig jobb.

Her har jeg kun brukt DA:

Før:

post-843-0-06231000-1302370978_thumb.jpg

Etter:

post-843-0-07890500-1302371005_thumb.jpg

Edit: At cutting paden lager mye riper/swirls eller hologrammer må du regne med på litt sær lakk. Det fjerner du med finere polish etterpå.

Og hvor mange runder måtte du kjøre?

Det virker liksom at de ripene some r igjen ligger i klarlakken på en måte. Ser ut som de er "løftet" litt opp liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye dype riper og litt sticky lakk på denne ja. Jeg kunne fjerne riper relativt lett med DA selv om jeg sleit med roterende og ull. Lakken blir fort motvillig hvis det blir utviklet litt varme.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Jeg sprer polishen med paden og avslått maskin. Så rolig jobbe inn polishen med medium press på 13-1500 rpm. Det skjer mest korrigering første gang maskinen er i kontakt med ny polish. Så rolig maskinføring i første sveip funker best for min del.

Sticky lakk, slik jeg bruker begrepet, er når lakken "spiser" polish/den tørker raskt ut og klumper seg/brenner seg fast i lakken.

Jeg bruker bare #105 og #95 som grovpolish. Med burgunder Meg-pad korrigerer den bra på hard tysk lakk. Må nok ha 3-4 runder på RDS. Dyper riper krever mer - da bruker jeg en ganske snill spotpad, gjerne orange Scholl/grønn Cyclo.

Min groveste kombo er rød Meg-ull og #95. Det fjerner 2500 grit merker med ei runde, på hard Mercedes-lakk.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor mange runder måtte du kjøre?

Det virker liksom at de ripene some r igjen ligger i klarlakken på en måte. Ser ut som de er "løftet" litt opp liksom..

Det er så lenge siden så det husker jeg ikke. Men det var vel scholl jeg brukte den gangen og hadde lite erfaring. Skulle nok håndtert det en del bedre i dag. Det er vikig å ikke kjøre FCP for lenge også, særlig på slik lakk. Blir den kjørt bare en runde for lenge så vil den lage forferdelig mye ugang.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olav

Er en fordel å prøve ut burgunder cut pad også da? Med meg 105. og så et par ganger med polish pad og meg 105 for så å avslutte med finish pad og meg 205?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en idé ja. Når man sliter med et problem så prøver man som regel det man har og kan til man finner en løsning :) Regner med at du må kjøre et mellomsteg med f.eks 105 på polish pad før du kjører finishing ja.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olav

Ok da får jeg prøve med burgunder først. Bare litt skeptisk i og med at grønn 3m lagde såpass mye riper. Jeg tenker at hvis cut pad lager så grove riper så klarer jo ikke polish pad og 105 å fjerne det etterpå... Når ikke polish paden klarer å fjerne alle ripene i utgangspunktet... Men vi får prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig forskjellig hvor "pent" grov polish avslutter.

Jeg syns ikke 105 er den værste, Menzerna powergloss derimot er jo rene slipepastaen. Den fjerner rds, men overflaten blir skikkelig matt etterpå, og du må bruke fin polish for å få tilbake glansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...