Gå til innhold

Data-hjelp


johnsta

Recommended Posts

Hei..

Jeg er ikke medlem av noen data forum eller noe, så håper jeg det går greit at jeg spør om hjelp her?

Kommer rett og slett ikke inn på dataen lenger.

Kommer bare opp dette:

post-1538-0-43527100-1302275599_thumb.jp

Det eneste jeg får til å gjøre, er å trykket f2 inn på setupen, før det skjermbildet viser. Kan jeg gjøre noe fornuftig her inne?

post-1538-0-76395000-1302275659_thumb.jp

Har skrevet enn del sammendrag osv til eksamen, så surt hvis jeg mister det nå. Håper noen kan hjelpe her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ser er at den informerer deg om at operativsystemet ikke finnes, dvs at PC-en ikke finner Windows.

På det andre skjermbildet kan du gå bort til fanen "Boot" og sende oss et bilde av hva som står der.

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrulsMoen

Vis du har ekstern HDD eller minne-penn koblet til, kan du prøve å ta ut de/dem. Hender pc'n leiter etter operativsystemet på feil sted noen ganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ser er at den informerer deg om at operativsystemet ikke finnes, dvs at PC-en ikke finner Windows.

På det andre skjermbildet kan du gå bort til fanen "Boot" og sende oss et bilde av hva som står der.

post-1538-0-71254500-1302281667_thumb.jp

Vis du har ekstern HDD eller minne-penn koblet til, kan du prøve å ta ut de/dem. Hender pc'n leiter etter operativsystemet på feil sted noen ganger ;)

Ingenting er koblet til :)

Kan være en ide å loade defualt settingsa også i bios hvis noe skulle ha tulla seg til..

Den må du forklare nærmere for meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonasaarmo

Utifra det andre bildet du postet kan det se ut som maskinen ikke finner disken...Litt vanskelig og se utifra bildet du postet, men se om du finner en "fane" hvor du ser hva som er tilkoblet maskinen. Om det stemmer at maskinen ikke finner disken kan dette tyde på at disken er defekt, ukontakt osv. Prøv å reset biosen til default, rot litt rundt så finner du det nok! =)

I "beste" fall så er det operativsystemet som kødder, dette kan enkelt fikkses ved å kjøre reperasjon/recovery, men da med fare for å miste dataene du har på disken...

Nå vet jeg ikke hvor mye kunnskap du sitter med, men mitt tips er å laste ned en linux live distro og boot fra eks usb penn, for så å sjekke disken å hente ut filene du vil ta vare på før du prøver stort mer. En annen mulighet er å skru ut disken og koble den til en annen pc!

Endret av jonasaarmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det andre bildet du postet kan det se ut som maskinen ikke finner disken...Litt vanskelig og se utifra bildet du postet, men se om du finner en "fane" hvor du ser hva som er tilkoblet maskinen. Om det stemmer at maskinen ikke finner disken kan dette tyde på at disken er defekt, ukontakt osv. Prøv å reset biosen til default, rot litt rundt så finner du det nok! =)

I "beste" fall så er det operativsystemet som kødder, dette kan enkelt fikkses ved å kjøre reperasjon/recovery, men da med fare for å miste dataene du har på disken...

Nå vet jeg ikke hvor mye kunnskap du sitter med, men mitt tips er å laste ned en linux live distro og boot fra eks usb penn, for så å sjekke disken å hente ut filene du vil ta vare på før du prøver stort mer. En annen mulighet er å skru ut disken og koble den til en annen pc!

Jeg finner ingen faner hvor jeg ser hva som er tilkoblet maskinen. Jeg lite kunnskap når det hjelder data, så vet ikke hvor mye jeg får til selv. Men hvordan kommer jeg evnetuelt inn på usb penn, når jeg ikke kommer meg videre fra de bildene jeg limte inn tidligere?

Funker i enkelte tilfelle å ta inn og ut disken noen ganger.

Hvilken av disse er hardisken?Den største? :)

post-1538-0-18088400-1302350568_thumb.jp

Hjalp forresten ingenting å loade defualt settingsa..

Kan jeg skru ut hardisken og gå til noen å få ut alt som ligger på den?

Endret av johnsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Så modellen i BIOS, og at det var en aspire One. Da er det mest sannsynlig den største ja.

Har du forresten prøvd å sette inn en windows xp/vista/7 cd og sett om du finner harddisken under installasjon?

Endret av HaakonH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Så modellen i BIOS, og at det var en aspire One. Da er det mest sannsynlig den største ja.

Har du forresten prøvd å sette inn en windows xp/vista/7 cd og sett om du finner harddisken under installasjon?

Takker..har ikke cd-rom, så har ikke prøvd det. Skal låne en til å koble i usb'en!

Kan jeg skru ut hardisken og sette den i ett hardisk kabinett? F. eks dette: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161761366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet du har er å ta ut harddisken for så å koble den opp i en stasjonær PC eller en annen PC. På den måten kan du bare kopiere dataene over på den andre PC-en, og reinstallere operativsystemet på din PC etterpå.

Det lukter at disken er litt på tur og/eller at det har skjedd noe kjipt med en del filer i operativsystemet.

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være Master Boot Record som har tatt seg en ferie. Kan fikses (hvis man får bootet til en kommando-prompt med et minimum av kommandoer tilgjengelig, f.eks fra en USB-penn eller lignende) med å kjøre fdisk /MBR.

Evt få inn en linux-distro på en USB-penn, boot fra den, se om du får kontakt med disken via linux, kopier ut det du trenger og deretter få fikset maskinen der du kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet du har er å ta ut harddisken for så å koble den opp i en stasjonær PC eller en annen PC. På den måten kan du bare kopiere dataene over på den andre PC-en, og reinstallere operativsystemet på din PC etterpå.Det lukter at disken er litt på tur og/eller at det har skjedd noe kjipt med en del filer i operativsystemet.

Jepp, skjønner. Det får jeg nok til.

Kan være Master Boot Record som har tatt seg en ferie. Kan fikses (hvis man får bootet til en kommando-prompt med et minimum av kommandoer tilgjengelig, f.eks fra en USB-penn eller lignende) med å kjøre fdisk /MBR. Evt få inn en linux-distro på en USB-penn, boot fra den, se om du får kontakt med disken via linux, kopier ut det du trenger og deretter få fikset maskinen der du kjøpte den.

Har lest litt på det der Linux opplegget. Skal prøve meg frem og se om jeg får det til :)

Glemte og si at maskinen datt fra sengen og ned for ett par dager siden, men funket fint etter det. Kan virkninger fra fallet slå inn senere, eller burde den ha sluttet å virke med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker..har ikke cd-rom, så har ikke prøvd det. Skal låne en til å koble i usb'en!

Kan jeg skru ut hardisken og sette den i ett hardisk kabinett? F. eks dette: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161761366

Det kan du, er nok "For 2,5" S-ATA-harddisk" du må kjøpe siden maskinen er såpass ny. Men jeg ville sjekket harddisken først.

Får du tak i usb cd-rom, kan du boote fra windows cd og kjøre en reparasjon av operativsystemet (om den finner harddisken). Du kan også laste ned en harddisk diagnose cd, for å sjekke om alt er i orden med den.

Hvis du ikke finner harddisken i BIOS engang, og det er noe viktig data på den, ville jeg kjøpt et eksternt kabinett (eller koblet den til en annen maskin) og sett om den fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...