Gå til innhold

FX eller DX


Vidvei

Recommended Posts

Vurderer nytt kamerahus (Nikon), men har endel punkt som jeg ikke er helt sikker på enda.

Det første er om jeg skal gå for Fullformat (FX) eller 1.5x crop (DX). Har veldig lyst på fullformat kamera ;) Noen synspunkt?

Neste punkt er om jeg bør vente på at Nikon kommer med etterfølger til d700 og d300s. spesielt d700 er jo klar for utskiftning? Men dette er jo noe som har blitt snakket om i flere år nå!? kan jo få en lite brukt d700 til ganske grei pris nå..

eller rett og slett bare gå til innkjøp av d7000?

Endret av Vidvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Å vente blir vel som å vente på en ny Mac fra Apple. Det er alltid noe nytt og bedre på trappene, så du kan egentlig vente forever.

Hva skal du bruke kameraet til, og hvor interessert er du? Hvor mye penger skal du legge i det? Går du for FX, må du fort gå får raskere objektiver også, og da blir det veldig dyrt.

Jeg har kjøpt D7000, og har nok å sette fingrene i med det. Men jeg er ikke veldig proff, da. Tror likevel at jeg skal løfte meg mange hakk før kameraet begrenser meg. Jeg kjøpte kit med 18-200 VR hos Komplett. Så har jeg kjøpt brukt en 50mm f1.8 (FX) som jeg liker veldig godt. Og nå er jeg på utkikk etter en vidvinkelzoom. Helst Tokina 11-16 f/2.8 DX eller Nikon 10-24 f/3.5-4.5 DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vente blir vel som å vente på en ny Mac fra Apple. Det er alltid noe nytt og bedre på trappene, så du kan egentlig vente forever.

Hva skal du bruke kameraet til, og hvor interessert er du? Hvor mye penger skal du legge i det? Går du for FX, må du fort gå får raskere objektiver også, og da blir det veldig dyrt.

Jeg har kjøpt D7000, og har nok å sette fingrene i med det. Men jeg er ikke veldig proff, da. Tror likevel at jeg skal løfte meg mange hakk før kameraet begrenser meg. Jeg kjøpte kit med 18-200 VR hos Komplett. Så har jeg kjøpt brukt en 50mm f1.8 (FX) som jeg liker veldig godt. Og nå er jeg på utkikk etter en vidvinkelzoom. Helst Tokina 11-16 f/2.8 DX eller Nikon 10-24 f/3.5-4.5 DX

Kamera brukes til det meste, fra landskap til makro, inne og ute.

Har i dag en velbrukt d80 som egentlig er et veldig bra kamera, men ubrukelig på høy ISO(over 800). Liker å ta bilder uten blits, så det å kunne kjøre opp ISO på et lyssterkt objektiv er noe frister!

Om jeg går for DX er Tokina 11-16 f/2.8 det første jeg skal investere i ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du tenke: Hvilke funksjoner er det mitt kamera ikke har som jeg gjerne skulle hatt? Altså er det noe du synes mangler? Eller er det bare trangen etter noe nytt?

Dessuten, hvis du ikke har FX optikk fra før må du jo oppgradere til dette og da renner tusenlappene veldig fort skal du ha noe av kvalitet.

Eller er du som meg og bare vil ha det lille ekstra? :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du tenke: Hvilke funksjoner er det mitt kamera ikke har som jeg gjerne skulle hatt? Altså er det noe du synes mangler? Eller er det bare trangen etter noe nytt?

Dessuten, hvis du ikke har FX optikk fra før må du jo oppgradere til dette og da renner tusenlappene veldig fort skal du ha noe av kvalitet.

Eller er du som meg og bare vil ha det lille ekstra? :)

Som nevnt tidligere er det jeg savner jeg å kunne kjøre opp ISO og fremdeles få bilder uten for mye støy.

Er også fint om kamera leverer bra bilder direkte så det ikke er nødvendig med så mye etterbehandling. (dette er noe d80 gjør). Kunne vært greit med LiveView spesielt til Makro. Jeg har ingen behov for video, men gjør jo ikke noe om det "følger med"

Det jeg har av optikk er ikke så veldig mye, og ca halvparten som er lagt for DX. Skal ha meg en vidvinkel-zoom i nærmeste fremtid, derfor er det greit å bestemme seg om jeg skal gå for fullformat før jeg handler inn enda mer.

Så er det nok også en god dose med å bare ville ha det lille ekstra.

Hvis jeg er fornuftig så holder jeg meg til DX. Blir fort veeeeldig dyrt om man skal få telezoom av god kvalitet tilsvarende det man får ut av DX formatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

Om jeg går for DX er Tokina 11-16 f/2.8 det første jeg skal investere i ;)

He-he. Jeg har akkurat gjort en avtale med en bekjent om å overta hans nesten ubrukte 11-16 når han kommer nedover til påske. Så nå er det nedtelling! Bare åtte dager igjen! :)

Gleder meg til å knipse noen bilbilder med denne.

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Jeg har både FX og DX og jeg plukker opp FX`en hver eneste gang jeg skal ta noe bilder. Egenskapene på litt høyere ISO er enestående på D700. Nå har jo D7000 kommet og skal etter det lille jeg har sett ha ganske gode ISO egenskaper. Likevel vil nok D700 være enda bedre da FX har større pixler som tar til seg mere informasjon enn hva en DX sensor gjør.

Du kan klare deg med mindre vidvinkel på FX, personlig bruker jeg 24-70 og klarer meg greit med det. Ulempen er på telesiden hvor en må ha enda lengre optikk for å nå like langt. Ta en kikk på bruktmarkedet på foto.no, der ligger det stadig gode objektiver til salgs.

Du må uansett bestemme deg for hvor mye du vil legge i utstyr og ta det derfra. Mitt første råd er, legg heller penger i god og lyssterk optikk fremfor og bytte kamerahus. Oppnår du ikke det du ønsker med ordentlig optikk blir kamerabytte neste trinn :)

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obimann

D5100 ser bra ut, men jeg savner skjermen på toppen. Vet ikke hvorfor, men jeg har ikke klart å venne meg til å kikke på skjermen bak når jeg skal sjekke innstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fotografering på høy ISO og generell bildekvalitet står høyest på lista så er D700 det enkle valget. Det er fortsatt bedre enn de nyeste DX kameraene. Eneste grunnen til å velge D7000 er fordelen crop faktoren gir med teleobjektiver. Video er ikke verdt å nevne engang. Hvis video er en prioritet så burde du se på de nyeste sony kameraene. Ergonomien ved filming stinker på alle DSLR, men sony har i det minste klart og ordne en autofokus som fungerer.. Men da ofrer du bildekvalitet igjen, samt utvalget med objektiver til kamera er litt labert i forhold til nikon (og canon).

Det er også helt feil at du må ha dyre/raske objektiv til d700.

Mitt råd hadde vært å kastet meg over ett D700 på bruktmarkedet. Du finner de til 11-12.000kr der, og til den prisen så finnes det ikke noe bedre kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...