Gå til innhold

Såkalte "posisjoneringstjenester på mobil...


Swissvax / Dag

Mobilovervåking  

13 medlemmer har stemt

  1. 1.

    • Ja - absolutt! Morsomt å se hvor dama egentlig er når hun sier hun skal besøke ei venninne :(
    • Nei!! Det lukter dritt av hele greia! I tillegg kan jo dama finne ut at jeg styrer med venninna hennes... ;)


Recommended Posts

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Hoppsan,

satt og scrollet gjennom vg.no her i morges og ser annonse for noe som heter lociloci - posisjoneringstjenester for mobil. Det reklamerte med "se hvor dine kjente og kjære er".

Det står jo ikke så mye info på hjemmesiden, men det her kan da umulig være lov om ikke alle telefonene i nettverket har godkjent dette? At det kom tjenester som bipper som du skal kunne passe på barna dine er jo ille nok, men det kan vel ikke være sånn at hvem som helst kan kontrollere hvem som helst med å regge tlf nr deres? Da er det jo fritt fram for overvåking i alle retninger privatpersoner i mellom..?

Ikke at jeg har så mye jeg skal skjule, men merker at dette er tema som i disse datalagringstider engasjerer meg med negativt fortegn..

Innspill?

Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SunDance_Kid

Nå kjenner jeg ikke til akkurat denne tjenesten,men har sett lignende tjenester før og da må alle som skal kunne "sees" godta det, evt installere programvaren de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hehe, fiffig tjeneste.

Den som eier telefonen må godkjenne at man skal være synlig i denne tjenesten. Altså, du kan nok ikke bare sende inn dama's mobilnummer og mobilen hennes blir automatisk sporet. B)

Google Latitude er vel lignende tjeneste, facebook har vel også sånne funksjoner for posisjonering.

Nå ble jo DLD (Datalagringsdirektivet) godkjent innført i Norge igår kveld, så her blir jo alle overvåka fra etter sommeren en gang tenker jeg......... :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser telenor også har denne tjenesten på abonnementet sitt, men man må godkjenne på bruker siden, heldigvis.

Nå ble jo DLD (Datalagringsdirektivet) godkjent innført i Norge igår kveld, så her blir jo alle overvåka fra etter sommeren en gang tenker jeg......... :mad:

Ja, dette er helt tragisk, men kanskje det kan komme noe godt ut av det alikevel. Ser på oppslaget om rettmedisinsk institutt om lagring av DNA. Helt klart ett lovbrudd, mest sannsylig fordi de ikke vet hva de skal gjøre med dataene i etterkant. Sånn er det sikkert i veldig mange etater. Nå får de i allefall rettningslinjer om at de skal slettes etter ett halvt år, og man må gjøre en jobb for å se hvordan dataene lagres. Så kanskje vi er så heldige at dette faktisk gjør at mange nå begynner å slette data som de bare har lagret tidligere uten å tenke på det? (er det lenge til jul :P )

Ellers så er det jo godt å vite, at noen har kontroll på hvem jeg ringer til og når og fra hvor. At alle jeg mailer med og sender sms med også blir dokumentert. Er vel ikke lenge før noen av de private instansene som får tilgang selger enn app som kan gi deg ett detaljert kart om hvilken vei du tok hjem fra byen i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke lenge før noen av de private instansene som får tilgang selger enn app som kan gi deg ett detaljert kart om hvilken vei du tok hjem fra byen i går.

Hadde vært veldig greit å ha av og til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DLD er helt tragisk - den er tenkt til bekjempelse av kriminalitet, men hvem tror du ligger foran "DLD-folka" mht data-kunnskaper? Jo, nettopp de som DLD skal "ta". Det er vi vanlige folk som kommer til å merke konsekvensene av DLD - hvem tror dere må betale regningen for dette da? Makan til kunnskapsløse tanketomme toskete politikere som godkjenner noe slikt noe skal man lete lenge etter... og når til og med Skei Grande uttaler at "nå vet ikke de andre (dvs de som stemte for) hva de har stemt igjennom" så sier det alt egentlig

Og ellers så er det som folket over her skriver - en slik form for sporing (som bipper har, og som vi har på mobilen til eldste-ungen) må aktiviseres i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hehe, stilig nok så er det jo slik at etter at DLD er innført og logging igang, så vil alle de som er innom forumet her være logget i det øyeblikket jeg skriver Allah-achbar. B)

Desverre så tror jeg at vi fremover kommer til å se mange slike "kom og bevis at du er uskyldig" utspill fra Politi/myndighet ved mistanke om voldtekt etter en helg på byen. Eller "bevis at du ikke lasta ned opphavsretts-beskyttet materiale fra piratexxx" forrige uke.

La oss håpe at DLD stoppes i rettsvesenet da..... og så hjelper det kanskje at flere land i Europa starter en prosess for å gå vekk ifra DLD også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ip-spoofing mht nedlasting / internett-bruk (i tillegg til generell krypto og vpn-oppsett - jeg kan få hvem som helst til å bli hellig overbevist at jeg sitter på en internett-kafé i Teheran for den saks skyld...)

disposable cash-phones mht mobil-bruk / evt satelitt-telefoner (gsm har vært knekt mht avlytting og sporing ganske lenge nå....)

Sånn sett betyr ikke DLD noe for meg i det hele tatt. Og nei - jeg er ingen kriminell, men "Storebror ser meg overalt"-kamelen har jeg store problemer med å svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Så lenge dette med stor sannsynlighet kan missbrukes så er jeg i mot dette.

Jeg mener man er ganske psyko hvis man installerer dette på damas mobil (eller andre for den saks skyld) mens dem er opptatt med noe annet for deretter og boltre deg i nyskjerrigheten ved å hele tiden se hvor din utkårede befinner seg.

Hvem vet... kanskje blir du skuffet...

Det man ikke vet har man ikke godt av :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
  • Admins
truhaa

Det innlegget forklarte mailen vi fikk fra PST Bernhard... og din IP er nå lagret for evig og alltid...

Vi er nok allerede lagret vi etter at "Ørjan er ....." var en farsott her inne :lol:

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg hadde besøk av 5 menn i mørk dress istad, 4 min etter at jeg postet "Jihad!"

Det innlegget forklarte mailen vi fikk fra PST Bernhard... og din IP er nå lagret for evig og alltid...

Vi er nok allerede lagret vi etter at "Ørjan er ....." var en farsott her inne :lol:

Hva gjør du ved kjøkkenbenken nå egentlig?

Edit: Besøk igjen gitt...

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Leke gjemsel er jo ikke gøy lenger... og å låne telefonen min skjer ikke igjen Bernhard...

Besøk igjen?

Vi blir jo overvåket over en lav sko uansett, bruker du visa, gjennom bom, bensinstasjoner, internett, telefonen... så get used to it.. ellers er vi flinke til å si ifra over FB også da... så samfunnet der vi kunne gjemme oss er en saga blott, om noen år kan vi på søndagen ringe opplysningtelefonen og spørre om hvilken promille vi hadde lørdag, hvor mobilen ligger, hvem vi ringte og et kart over våre bevegelser på lørdag. Sende ut en samleunnskyldning til alle og så oppgradere statusen på FB med "er hjemme"...

Teknologien er en herlig forbannelse....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Leke gjemsel er jo ikke gøy lenger... og å låne telefonen min skjer ikke igjen Bernhard...

Besøk igjen?

Vi blir jo overvåket over en lav sko uansett, bruker du visa, gjennom bom, bensinstasjoner, internett, telefonen... så get used to it.. ellers er vi flinke til å si ifra over FB også da... så samfunnet der vi kunne gjemme oss er en saga blott, om noen år kan vi på søndagen ringe opplysningtelefonen og spørre om hvilken promille vi hadde lørdag, hvor mobilen ligger, hvem vi ringte og et kart over våre bevegelser på lørdag. Sende ut en samleunnskyldning til alle og så oppgradere statusen på FB med "er hjemme"...

Trodde det var Dennis sin, da har man kontroll på den gnageren til enhver tid..

Igjen ja.. Jihad er visst ikke populært å si..

Det hadde faktisk vært helt konge om det hadde skjedd, ring 900-PROMILLE for å få greie på alt det du gjorde i Lillehammer kvelden før DCN treff 2015.. Det blir isåfall en tlf jeg ikke kommer til å ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja greit å få sjekket det opp om en våkner om morgenen med bøter i lomma..

"hvordan har jeg klart å få to bøter for urinering, en kl 0346 og en kl 0347?"

- skal vi se... jo en er fordi du tisset deg på hendene, den andre er fordi du tørket deg på jakka til konstabel, som du igjen kalte KonstantSnabel. I følge våre data løp du så i ca 3 minutter mot nord, så 1 minutt mot sør før du fikk smake el pistolen.... hmmm, 2 ganger faktisk...

Ok, det forklarte de røde merkene på ryggen.. men hvorfor er jeg ikke i kasjotten?

Fordi el pistolen kortsluttet GPSn din og du klarte å stikke av i en ambulanse, men nå er telfonen din i orden igjen skjønner jeg og jeg tipper jeg det står 7 politi på døra di om 2 sekunder, takk for at du ringte 900-promille, ha en knipende aften i kasjotten mr

Må satse på billige mobiler etterhvert, så kan vi tape de på hunder eller katter og så kan de lure som F på hva vi driver med opp trær, etter biler, i mellom skogen etc.,.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...