Gå til innhold

Bilpleieartikkel


pal.skogen

Recommended Posts

pal.skogen

Hei,

Jeg skal skrive en bilpleieartikkel i år igjen. Denne gangen skal den i Vi Menn Bil Top Gear, Dagbladet og på vimennbil.no.

Utgangspunktet er egentlig artikkelen jeg skrev i fjor, men jeg tenkte jeg skulle høre her om noen hadde noen innspill til ting som kunen vært forklart bedre eller riktigere. Jeg er langt fra noen bilpleieguru, så det kunne vært praktisk med noen ekstra tips fra dere. :)

Den saken finner dere her: http://www.klikk.no/motor/bil/article566782.ece

(Vennligst se bort fra overskriften. Man gjør mye for å få noen ekstra klikk.. )

Ett av spørsmålene som har dukket opp er om man skal vaske ovenfra og ned eller omvendt på en tørr bil. Mitt hode forteller meg at nedenfra og opp er riktigst - fordi da renner ikke dritten nedover på tørr lakk. På baksiden av sjampoen jeg bruker står det derimot ovenfra og ned. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil er som regel mer skitten på de nedre panelene enn på de øvre, så derfor er det lurt å starte høyere oppe. Vaskeredskapen får gjerne møkk i seg slik at dette blir dratt videre over lakken, og i tillegg ser du lettere vaskeriper på tak/panser/øvre del av dører osv enn nede ved skjørtene. Vil anbefale å skylle bilen før du begynner å vaske uansett slik at du om ikke annet får vekk det aller verste av sand og grus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pal.skogen

En bil er som regel mer skitten på de nedre panelene enn på de øvre, så derfor er det lurt å starte høyere oppe. Vaskeredskapen får gjerne møkk i seg slik at dette blir dratt videre over lakken, og i tillegg ser du lettere vaskeriper på tak/panser/øvre del av dører osv enn nede ved skjørtene. Vil anbefale å skylle bilen før du begynner å vaske uansett slik at du om ikke annet får vekk det aller verste av sand og grus

Det aller verste av sand og grus forsvinner jo med en forvask. Altså skum+høytrykk.

Men hvis det er den gjengse oppfatningen her at ovenfra og ned er best, så går vi for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det aller verste forsvinner ja, men samtidig så er det fortsatt syyykt mye som ligger igjen på de nedre panelene..

Neste gang du skal vaske bilen din så tar du med en hvit vaskehanske og begynner å vaske ovenfra og ned på den ene siden, etter at du har vasket den ene siden ovenfra og ned så vasker du nedenfra og opp på den andre siden.. Da skjønner du fort hvorfor du ikke skal vaske nedenfra og opp..

Ta en titt på denne som Brynjar og jeg har laget, utdrag fra denne kommer som vedlegg til ett bilblad som er i butikkhyllene fra 11.april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alltid forvasken (avfetting, såpe og høyttrykk) nedenfra og opp, for å la kjemikalene få best mulighet til å løse opp skitten. Håndvasken gjør jeg alltid ovenfra og ned av grunner som Bernhard og ad|os beskriver.

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Så ikke så galt ut detta...

Men av erfaring så er ikke tykkere skum synonymt med bedre renseeffekt, slik det fremstår i artikkelen.

Stort sett så vil kanskje tykkere skum bety sterkere avfetting, men når det gjelder slike vaskehaller som faktisk skal tjene mest mulig penger på detta, så vil jeg tippe at det ofte er spart inn litt på produktene.

Jeg har for meg at det er lett og få tak i dyser og pistoler som kan øke skum mengden og dermed "lure" deg til å tro effekten er bedre enn den faktisk er.

Litt flisespikkeri kanskje, men har selv en skumkannon som jeg har testet med forskjellige såper og tykkest mulig skum blir på en måte bare liggende oppå lakken, uten å renne inn i alle kriker og kroker. Det beste for min del når det gjelder vårvasken etter en hard vinter er sterkest mulig blanding og ikke fullt så mye skum, slik at vesken kommer inn i alle sprekker og kroker i karosseriet.

Med mindre skum, tar det også lenger tid før produkt tørker ut på lakken.

Men det er vertfall min teori, så får det være opp til ekspertene her inne til å rette på meg hvis jeg skulle bomme totalt :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Som nevnt over, avfetting/skum legges på nedenfra og opp, vask av bilen foregår ovenfra og ned, men husk også at du ikke skal vaske den ene siden av bilen først, så den andre, da er du like langt.

Vask tak, ruter, panser, bagasjelokk, øvre sider, bak (sedan) så nedre dører, bakfanger, frontfanger og tilslutt kanaler. Ofte mitt dupping i bøtta er viktig. Husk også innstegg, dørkarmer, underside dører, tanklokk, dreneringsteder bakluke og sider/undersider av panser..

Riktig avfetting er også viktig, bruker du feks Prickbort på bilen før såpelegging så ser du etter 5 sekunder hvor effektiv den er på en vintermøkkete lakk. Avfetting er ikke avfetting, det er mye som er bra, men mye som er dårlig også på markedet.

Riktig avfetting er alfa og omega for å få av bla asfaltnupper og dritt som sitter på lave paneler. La også eventuelle avfetting sitte på i rundt 5 minutter før du legger over såpe, men pass på så avfettingen ikke tørker på lakken.

En skikkelig spyling innunder hjulbuer er også viktig, der bør en komme til med vann for å få fjernet mest mulig jord og dritt som ligger å koser seg rett mot karosseriet. Se på en gammel bil med rust og se hvor det er mest rust, de stedene er der folk enten slurver med å vaske eller ikke vasker.. Noen steder er det ikke lett å komme til, men det er ofte bare å la vannet renne en stund der. Skikkelig vask av hjulhus/hjulbuer skjer her når det legges om til sommerdekk/vinterdekk, da kommer en skikkelig til med vann, såpe og en kost. (husk å sikkre bilen da om du har den på jekk og stikker hodet under der)

Ellers syntes jeg artikkele du skrev sist Pål er en av de mer oppegående artikklene som er laget vedr bilvask. Så keep it up ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Som nevnt over, avfetting/skum legges på nedenfra og opp, vask av bilen foregår ovenfra og ned, men husk også at du ikke skal vaske den ene siden av bilen først, så den andre, da er du like langt.

Hvis du siktet til innlegget mitt her så var mitt tiltenkt ett "eksperiment" til journalisten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Var ikke tiltenkt ditt innlegg Bernhard..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pal.skogen

Godt å høre at det ikke er noen store innvendinger. :)

Dette er ikke ment å være noen guide for dere som er her, da dere kan langt mer om meg enn dette. Det er ment for folk flest som enten vasker bilen på bensinstasjon eller med Zalo og Turtle-svamp.

Nettopp av den grunnen, så er jeg litt usikker på hvor detaljert dette blir. Har jo ikke lyst til å skremme bort folk heller. I tillegg er det dessverre litt begrenset med plass i disse gamle papirsakene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hold det enkelt, er best slik for mannen i gata, så kan du bare sette inn link til DCN/forum og så kan de ta dybde opplæring der ;)

Bare det å fraråde husholdningsartikkler er for meg gull å lese, det er vel der mange slurver eller ikke vet bedre. Det lengste jeg hadde dratt det er nok til evnetuelt clay og polish for hvermansen, mye annet er som du sier bare å skremme de bort fordi de tenker:

a) dyrt B) tar laaaang tid c) kommer ikke til å klare det.

Bare det å få de til å bruke riktige ting til bilen er et langt steg å ta for mange...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Admins
truhaa

Og her er den

Bilpleieartikkel

Her er den i "directors cut" Klikk.no

Nok en gang så kom det en bilpleieartikkel på DB eller VG, og som vanlig trekker en litt på smilet og med en litt hånende finger så trykker en. Sjansjen er stor for at det er det samme opplegget ala "du finner det du trenger på kjøkkenet" opplegget... Så ser jeg Pål A Skogen som artikkelforfatter, og med min klisterhjerne så husker jeg det navnet... Ser på bildet, og tenker "dette her blir ikke en nedtur igjen"

Les selv og trykk gjerne "liker" for dette var noe av det beste som har kommet frem fra de store tidningene noensinne vedr riktig vask av bilen..

Takk skal du ha Pål for å "holde det ekte" :)

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pal.skogen

Takk for det.

Alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. :)

Handler jo litt om at jeg syntes det er gøy selv også. Morsomt å se at min snart femten år gamle bil er blankere enn de fleste andre på veien.

EDIT:

Kommer forresten en litt større versjon i neste Vi Menn Bil TopGear. Nå husker jeg ikke i hodet akkurat når det er på gata (eller om det kanskje er det allerede), men der har jeg skrevet litt om interiørrens og en litt mer utfyllende produktguide i tillegg. Løp og kjøp, folkens. ;)

(Er forøvrig mye kult der som ikke handler om bilpleie også... Prøvekjøring av Porsche Cayman R, store saker om Pagani Huayra og Lambo Aventador, Richard Hammond som kjører Lancia Delta og masse annet.)

Og nå skal jeg slutte å reklamere. ;)

Endret av pal.skogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...