Gå til innhold

Data igjen...


Swissvax / Dag

Recommended Posts

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg har blitt sånn at jeg spør om alt mulig rart her inne i stedet for å finne et mer "passende" forum, men på den andre siden er det jo mye folk her med kunnskap om mye rart :)

Så, til spørsmålet: Er det slik at man trenger et 64 bit ovpertivsystem for å utnytte 8 gb internminne? Jeg mener å ha hørt at 32 bit ku n "driver" opp til 3 gb.

Er det noe riktighet i dette eller er det noe jeg har drømt?

Takker for svar!

Mvh

Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

32 bit windows versjoner støtter bare opp til 4 gb minne. Skal du ha mer må du oppgradere til 64 bit. Jeg har 6gb ram i min pc og har 64 bit, men hadde jeg installert 32bit ville windows'en bare "Se" 4gb. Så 2gb hadde gått i intet :P

Litt extra:

"Med et 32-bit operativsystem vil man kunne adressere opptil 4 gigabyte minne. I praksis vil man normalt sett ikke få utnyttet mer enn 3 til 3,5 gigabyte avhengig av systemkonfigurasjonen, ettersom flere andre enheter i pc-en også benytter dette adresseområdet - for eksempel grafikkort. I svært avanserte systemer kan man også risikere å utnytte under 3 gigabyte."

Endret av Bjørn_A

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette.

32bit klarer ikke å utnytte mer enn rett rundt 3GB, litt over men ikke mer enn 3.5 mener jeg.

Så skal du ha full utnyttelse av 4 GB ram eller mere så må du bruke 64bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg har blitt sånn at jeg spør om alt mulig rart her inne i stedet for å finne et mer "passende" forum, men på den andre siden er det jo mye folk her med kunnskap om mye rart :)

Så, til spørsmålet: Er det slik at man trenger et 64 bit ovpertivsystem for å utnytte 8 gb internminne? Jeg mener å ha hørt at 32 bit ku n "driver" opp til 3 gb.

Er det noe riktighet i dette eller er det noe jeg har drømt?

Takker for svar!

Mvh

Dag/Swissvax

Stemmer det ja. 32-bit kan i teorien kun bruke 4GB. minne. Men i praksis så legger pc'en din beslag på noe av dette minnet til "eget" bruk, så i praksis så kan du altså ikke få mer enn litt over 3GB. minne på 32-bit system.

EDIT:

Tomas og Bjørn A slo meg på målstreken :)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Supert, takk for svar :) Hva kostet oppgraderingen?

Fra tusenlappen og oppover til 2800, alt ettersom hvilken utgave av windows du vil ha :)

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse 32bits Windows versjonen støtter/har mulighet for mer minne via (Physical Adress Extension, PAE) og Address Windowing Extensions (AWE) :

Microsoft Windows 2000 Advanced Server

Microsoft Windows 2000 Datacenter Server

Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition

Microsoft Windows Server 2003 Datacenter Edition

Link til artikkel: http://support.microsoft.com/kb/283037

Riktig nok server utgaver, men kan jo alltids være nyttig for noe. ;)

Mvh

- Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Er bare å gå over på x64 Dag! :) Bedre utnyttelse av CPU og ikke minst utnyttelse av flerkjernede CPU i x64 programmer (Photoshop, Lightroom, Premiere Pro for å nevne noen i Adobe pakken) samtidig som du såklart får mer minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

roadrune

For å være pirkete så er vel maks utnyttbart minne på X86 (32bit) 3,7gb, men svaret på spørsmålet ditt er uansett det samme: Ja, du må ha X64 for å utnytte 8GB RAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ustrucks

Du får jo den vanlige Home premium i 64bit ;) Den ligger rundt en 1000 lapp på jobb ;)

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Bjørn_A sier, med unntak av div server-operativsystemer :)

Edit: Ser Hagen allerede har jort jobben :P

Gjelder dette bare Windows 7 eller også XP? Jeg bruker fremdeles XP og har ikke lyst til å bytte...har W7 på laptopen, det holder :)

Det samme gjelder XP ja, om det er max minne (RAM) du tenker på :)

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du hvertfall begrensningen for Win 7

Starter: 8GB

Home Basic: 8GB

Home Premium: 16GB

Professional: 192GB

Enterprise: 192GB

Ultimate: 192GB

Så skal vel godt gjøres å ikke klare seg. :lol:

Edit: For å besvare spørsmålet ditt HHA har jeg sakset litt fra wikipedia ang. 64 bit:

Most 64-bit microprocessors on the market today have an artificial limit on the amount of memory they can address, considerably lower than what might be expected from 64 bits. For example, the AMD64 architecture currently has a 52 bit limit on physical memory and only supports a 48-bit virtual address space.[4] This is 4 PB (4 × 10245 bytes) and 256 TB (256 × 10244 bytes), respectively. A PC cannot contain 4 petabytes of memory (due to the size of current memory chips if nothing else) but AMD envisioned large servers, shared memory clusters, and other uses of physical address space that might approach this in the foreseeable future, and the 52 bit physical address provides ample room for expansion while not incurring the cost of implementing 64-bit physical addresses. Similarly, the 48-bit virtual address space was designed to provide more than 65,000 times the 32 bit limit of 4 GB (4 × 10243 bytes), allowing ample room for expansion in the near future without incurring the overhead of translating full 64-bit addresses.

Endret av Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ustrucks

Skal ha rimelig kraftig hovedkort for å takle 192GB :o:P

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...