Northhomie

Northhomie´s Audi A8 4.2Q

82 innlegg i emnet

Heisann folkens!

Til å begynne med skal det sies at jeg har lusket rundt på forumet en stund, men har aldri tatt meg tiden til å lage egen bruker og egen show/prosjekt-tråd. Men må vel følge på jeg også, så her er litt om meg og min bil :D

Det er snakk om selveste Aud (dama mi til døden skiller oss), en 2002 Audi A8 4.2 Quattro. Bilen har trillet i overkant av 140 000. Kjøpte Aud av en kompis av meg, som utfra kvitteringene har brukt en god del penger på diverse slitedeler. Dvs. de siste 30.000 har hele forstillingen blitt byttet (alle stag og ledd o.l.) samt støtdempere rundt hele bilen og bremseskiver/klosser. Jeg kjøpte bilen i oktober i fjor, og har siden den gang skiftet motorolje to ganger, skiftet olje på gearkassen, byttet registerreim, vannpumpe og termostat. Så nå skal denne nok kunne trille en stund til, før noe må gjøres. Bilen har bestandig vært i original forfatning.

Den kan by på blandt annet:

- Bose-stereo med 10 høyttalere

- Elektriske nakkestøtter rundt om

- Luftfjæring

- 2-lags ruter rundt om

- GPS

- Memory-seter foran

- El. justerbart ratt

- El. justerbare seter (alle mulige retninger)

Ingenting "ungdomslig" gjort med den, altså slik det skal være. :)

Planene for bilen er som følger:

x Sote rutene rundtom (30% på ALLE sideruter, og 15% på selve bakruta)

x En god runde med vask, clay, lakkrens, polish og wax (skal såklart gjennomføres flere ganger)

x Mobilholder / handsfree

- Bestille 20" felger, ikke bestemt meg for type enda (forslag mottas med stor takk!)

- Fjerne div. emblem på bagasjelokket

- Ny eksos (vertfall deler av eksos, for lydens skyld)

- KN-innsats (i luftfilterboks)

- Sote baklykter såvidt

- Xenon i tåkelys

Flere planer kommer nok etterhvert.

Tenkte å slenge ut litt bilder samtidig, av vask og resultat. Så here we go :)

Tatt av plastdeksler i motorrom, valgte å pusse heeelt rent. Metal polish og div. andre produkter fra Meguiar´s ble brukt for dette, samt en haug godt brukte mikrofiberkluter som gikk i søpla etterpå.

img5899t.jpg

Etter en god times tid under panseret, ble det slik:

img5848ol.jpg

Ble deretter en omgang for resten av bilen, med Meguiar´s Fine Cut Cleaner, Show Car Glaze, og Hi-Tech Yellow Wax:

img5915.jpg

Resultatet ble som følger:

img5988w.jpg

img5808p.jpg

img5840j.jpg

img5829w.jpg

img5830hw.jpg

Ble ganske så fornøyd med resultatene, med tanke på at jeg gjorde alt for hånd, og maskin ikke var borti lakken i det hele tatt.

Mer kommer nok etterhvert! :lol:

Til slutt, et stemningsbilde:

img5958.jpg

/ Northhomie´

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumt :)

Kjempe grom bil du har, gleder meg å se videre hva du skal gjøre med bilen :) hvordan er pris på denne bil, i usa? :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

velkommen hit, flott bil!

når jeg så bosted på deg ble jeg seriøst misunnelig....

bare en ting; ikke sett flaskene rett på lakken.... offffff..... =)

ang felger så er det vell ikke helt feil å sette på A8 felgen.... altså den som har +/- 10 brede eiker, polerte og blanke med sort inni.... har ikke bilde her .....

Endret av daniel
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumt default_smile.png

Kjempe grom bil du har, gleder meg å se videre hva du skal gjøre med bilen default_smile.png hvordan er pris på denne bil, i usa? :-)

Jo tusen takk du! :) Betalte cirka 40 000 norske kroner for bilen, den hadde da gått ca 140 000. Altså, en god del billigere enn i Norge hvor de ligger på rundt 300 000!!!

velkommen hit, flott bil!

når jeg så bosted på deg ble jeg seriøst misunnelig....

bare en ting; ikke sett flaskene rett på lakken.... offffff..... =)

ang felger så er det vell ikke helt feil å sette på A8 felgen.... altså den som har +/- 10 brede eiker, polerte og blanke med sort inni.... har ikke bilde her .....

Tusen takk til deg også! Hyggelig med velkomster B-) Er her hovedsaklig for å lære nye tips og triks, ikke minst for å se andres måter å gjøre ting på. Beste forumet jeg har rotet meg borti på LENGE!

Skjønner hvordan felg du mener, den har jeg vurdert sterkt. Men samtidig lurer jeg på om det blir litt tamt, kanskje dra den opp et hakk eller to opp mot Rotiform eller noe slikt? Time will show! :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ser helt fantastisk ut!En kjapp runde med DA maskin på denne noen ganger i året vil gjøre den enda blankere og dempe bittelitt riper om du har det :) Det fjerner veldig lite lakk. Velkommen fra meg også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ser helt fantastisk ut!En kjapp runde med DA maskin på denne noen ganger i året vil gjøre den enda blankere og dempe bittelitt riper om du har det :) Det fjerner veldig lite lakk. Velkommen fra meg også.

Tusen takk for det! Har vel blitt en del timer med vask og kos ja ^_^

Er det spesielle typer polering man burde bruke beregnet for DA eller er det mer fritt frem hva det kan gå i? Har en rekke bilpleiebutikker rundt om her som selger det meste. Voksmessig bruker jeg Meguiar´s Ultimate Paste Wax fortiden, men vurderer å ta etpar steg opp i stigen å handle swiss!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går du på pilotskole? Flere jeg kjenner har gjort det og trives godt. 40k er jo ingenting for en slik bil, og jeg liker det amerikanske lysoppsettet bedre enn det europeiske. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A8 :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går du på pilotskole? Flere jeg kjenner har gjort det og trives godt. 40k er jo ingenting for en slik bil, og jeg liker det amerikanske lysoppsettet bedre enn det europeiske. :)

Går flyskole ja. Ferdig om en måneds tid, da blir det å dra tilbake til Norge regner jeg med.. menmen. Får se om jeg ikke får tatt med bilen! :) Biler er latterlig billig her ja.. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lønner seg dessverre ikke, så kos deg med den når du kan. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det deg kevin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det deg kevin?

Hvem er du? :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken amerikansk A8! Selvfølgelig ikke en A4-"Everything is bigger in America!"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken amerikansk A8! Selvfølgelig ikke en A4-"Everything is bigger in America!"

Hehe, takker! Sinnsykt mye a4´er her, med 2liters bensin-turbo og automat.. blir for kjedelig :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, takker! Sinnsykt mye a4´er her, med 2liters bensin-turbo og automat.. blir for kjedelig :D

Ja, det må være stusslige greier iforhold til 4.2 litern din :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da hadde man fått pakke i posten, endelig :D

Noen som klarer å gjette hva det er? Burde ikke være så vanskelig å gjette.. :)

img8607y.jpg

img8608c.jpg

Legger ut ferdigbilder om noen timer!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var man ferdig.. bare avslører meg nå jeg :-)

Skifta blinklyspærene i fronten til LED switchback pærer som er hvit (parklys) og gul (blinklys) i en og samme pære.

På førersiden var det så og si plug and play mtp. plass, mens på passasjersiden var det TRANGT pga luftfilterboksen.

Hadde bestemt meg for å få det til uten å ta ut selve lyktene, så da ble det å ta ut luftfilterboksen, samt vri luftinntaks-slangen oppover for å få enda litt bedre plass. Måtte ha på en resistor på hver pære, og ledningene var korte.. dermed ble dette den letteste løsningen.

Resultatet ble som følger:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for det! Har vel blitt en del timer med vask og kos ja ^_^

Er det spesielle typer polering man burde bruke beregnet for DA eller er det mer fritt frem hva det kan gå i? Har en rekke bilpleiebutikker rundt om her som selger det meste. Voksmessig bruker jeg Meguiar´s Ultimate Paste Wax fortiden, men vurderer å ta etpar steg opp i stigen å handle swiss!

Tror de fleste poleringsprodukter kan brukes bare det er lite slipemidler i det.Jeg bruker 20 minutters DA runde med orange schollpad og scholl s40 ett par tre ganger i året på min bil.Må ha masse glans :) Måtte 1 gang ekstra i fjor da avfetninga blekna min ss lakk(uten klarlakk)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror de fleste poleringsprodukter kan brukes bare det er lite slipemidler i det.Jeg bruker 20 minutters DA runde med orange schollpad og scholl s40 ett par tre ganger i året på min bil.Må ha masse glans :) Måtte 1 gang ekstra i fjor da avfetninga blekna min ss lakk(uten klarlakk)

Takk for svar! :-) Jeg har endel fra Meguiar´s Mirror Glaze serien, bla. #2(Fine Cut Cleaner), #26(Show Car Glaze polish) samt voks. Tenker jeg prøver dette først :) Har dog ALDRI sett en Dual-Action maskin her i USA, vertfall ikke i butikkene.. må vel handle over nett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny dag, nye muligheter. Eller, nye utfordringer kan man kanskje kalle det i steden.

Bestemte meg for å skifte tennplugger på A8´n, så jeg dro ned til den lokale bilrekvistasjappa (her har de alt fra Megs og Zymöl til batterier, olje, og sist men ikke minst; tennplugger).

Kjøpte dermed 8 stk. Bosch Double Platinum plugger, med 4 "elektroder" på hver plugg.

Et lite bilde rett før jeg kjørte hjem igjen:

32442910150487182978381.jpg

Så var man hjemme i garasjen. Skrudde av alle plastdekslene over motor, samt innsugs-slangen fra luftfilterboks til motor. Dette var for å komme til Coilene, som selvfølgelig måtte av for å komme til pluggene. De gamle pluggene ble tatt ut, og satte inn nye ved hjelp av momentnøkkel.

One down, seven to go;

42184410150544904918381.jpg

Etter litt over en time, hadde man skiftet alle pluggene, og satt sammen alt igjen. Samt vasket og detailet litt i motorrommet :-) Så ble det ut å teste om det var noe forskjell. Merket at bilen gikk endel jevnere faktisk, og det virket som om den hadde enda mer krefter enn før.

Stemningsbilder:

39692010150505607093381.jpg

42585010150530825513381.jpg

Takk for i dag :-)

/ Northhomie

Edit: Skriveleif!

Endret av Northhomie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive