Gå til innhold

Ny på maskinpolering


Austevoll

Recommended Posts

Austevoll

Hei.

Jeg er helt nybegynner på dette med maskinpolering.

Har bestilt meg en Keskin das6 pro DA-maskin, så lurer jeg på hvilken pads jeg bør velge?

Har en Audi a4 svart, som det i hovedsak skal brukes på.

Håper på hjelp B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hvilken polerings produkter skal du bruke?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austevoll

Hei :rolleyes:

Kommer nok til og begynne på Meguairs, har en del produkter liggende av dette..

Men kommer nok til å gå over på scholl o.l etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :rolleyes:

Kommer nok til og begynne på Meguairs, har en del produkter liggende av dette..

Men kommer nok til å gå over på scholl o.l etterhvert.

Hvilke pads du bruker blir vel egentlig en personlig preferanse. Men kommer jo litt ann på hardhet på lakk, slipe styrke på polish, hvor mange "steg" du skal polere i osv osv :)

Personlig liker jeg Über og Scholl sine pads best, bruker også Hexlogic pads til tider :)

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Du kan gjerne bruke Soft Buff padsene til Meguiars, de sammen med feks Meguiars Ultimate Compound er en bra kombo til DA maskin... Soft og medium er vel de som anbefales til DA, men vet noen bruker burgunder (Cutting pad) også..

BS bildeler selger meguiars her inne, vet dog ikke om de har disse inne på lager

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austevoll

Du kan gjerne bruke Soft Buff padsene til Meguiars, de sammen med feks Meguiars Ultimate Compound er en bra kombo til DA maskin... Soft og medium er vel de som anbefales til DA, men vet noen bruker burgunder (Cutting pad) også..

BS bildeler selger meguiars her inne, vet dog ikke om de har disse inne på lager

Ja okei B)

Vil det holde med bare svart og gul fra Meguair's, til korrigering(rubbing) og alt sammen?

Har forstått det slik at lakken på audi er ganske hard.

Men takker for alle tips jeg kan få :unsure:

Hvilke pads du bruker blir vel egentlig en personlig preferanse. Men kommer jo litt ann på hardhet på lakk, slipe styrke på polish, hvor mange "steg" du skal polere i osv osv :)

Personlig liker jeg Über og Scholl sine pads best, bruker også Hexlogic pads til tider :)

Hvilken farger fra Scholl vil du anbefale til en Audi da? Er en a4, har hørt lakken er hard på disse.

Tenker at jeg må ha nok til nødvendig. Har ekstremt lyst og lære meg det skikkelig :D

Endret av Austevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hardheten på pads + produktet bestemer cut. Men DA maskin er ofte ikke laget til de mest kraftige korrigerings midlene/pads.. Uansett vet jeg flere bruker feks Cutting pads på DA maskine. For min del så bytter jeg over på roterende maskin om det er mye riper som skal fjernes. DA brukes ofte til letter korrigeringsjobber som swirls og oksidasjoner. Roterende er mer arbeidshester for de dypere ripene i lakken. Uansett type lakk det er snakk om.

Sjekk med Ketil (SS) vedr Scholl pads, dvs om borrelåsen der tåler DA maskin nå om dagen. Tror den er endret, men er ikke sikker..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Austevoll

Hardheten på pads + produktet bestemer cut. Men DA maskin er ofte ikke laget til de mest kraftige korrigerings midlene/pads.. Uansett vet jeg flere bruker feks Cutting pads på DA maskine. For min del så bytter jeg over på roterende maskin om det er mye riper som skal fjernes. DA brukes ofte til letter korrigeringsjobber som swirls og oksidasjoner. Roterende er mer arbeidshester for de dypere ripene i lakken. Uansett type lakk det er snakk om.

Sjekk med Ketil (SS) vedr Scholl pads, dvs om borrelåsen der tåler DA maskin nå om dagen. Tror den er endret, men er ikke sikker..

Ja okei :) Jeg har kjøpt meg Meguairs Ultimate Compound, så kommer vel ikke til å gå noe særlig mye grovere enn denne i begynnelsen.

Begynner og prøver meg fram med litt Meguairs produkter tror jeg, så får jeg heller gå over på "dyrere" produkter når rutinen kommer seg :)

Men tusen takk for svar og hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tok også steget til maskin og ble med på gruppekjøpet av KESTREL DAS-6 PRO med 120mm og 150mm bakplater. Tenkte jeg skulle handle Über pads hos Scandicshine. Er det 2-pack'ene jeg skal gå for? Dvs. Orange (til Swissvax Cleaner Fluid) og blå (til Swissvax Shield).

Bilen er issølv Audi 2011, så lakken er helt strøken.

Takk igjen folkes. Jo mer utstyr jeg handler desto flere spørsmål - sorry, hold ut! :)

//Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til CF kan du bruke blå eller gjerne sort Über. De som er 2 pk er de små putene mens de som er enkle er de store.

Og til Shield bruker du håndapplikatore og legger for hånd, mens du nyter lukten og synet :)

Edit:

Men nå som du har kjøpt deg maskin så ville jeg kjøpt meg noe til å korrigere lakken med, fremfor å bare legge på CF, som ikke gjør noe annet enn å tilføre lakken oljer.

Du kan f.eks bestille deg en flaske eller 2 med Meguiars Ultimate Compound. Denne er knall å korrigere lakk med DA-maskin. Da sammen med en grovere pute enn den jeg foreslå over.

Endret av Tomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg bruke de små eller store putene?

Forstår jeg det riktig at man først skal bruke Meguiars Ultimate Compound og så CF? Flott om du også kan foreslå hvilken pad jeg skal bruke til korrigeringen.

//Atle

Endret av atler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Gul meguiars pad sammen med DA/Ultimate Compound tar en del... Holder med 1 flaske tipper jeg, så kan du sikkert teste noe annet etterhvert også.. er ofte det som skjer ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Ultimate Compound korrigerer lakken, så denne her starter du med først (etter vask og clay) for deretter gå over med CF og sort Über.

Når det gjelder puter til UC, så har jeg selv bare brukt Meguiarsputer, men ser ikke noe grunn til at f.eks gul og orange Über ikke skal funke sammen.

Når det kommer til størrelsen så må du se hvilke bakplater du har og så se hvor store putene er. Selv bruker jeg både små og store, da det ikke alltid er like lett, eller til tider umulig å komme til med store puter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Austevoll

Da fikk jeg maskinen for noen dager siden, men har ikke bilen min for tiden. Siden det var en som fant ut det var gøy og rygge på meg. :(

Kjøpte meg en svart megs pad i dag, skal kjøpe mer, men har rett og slett ikke peng for tiden.

Vil dere bare anbefale en full scholl runde?

Med S03+gold, S17 , S30 og S40?

Hva bruker dere til og prime pads'ene?

På forhånd takk :)

-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å gi bilen litt etterlengtet pleie. Deriblandt er det noen lakkskader som må fylles, og kan godt tenke meg å benytte metoden med kanyle og lakk som ble så godt dokumentert i en annen tråd her i forumet. Der benyttes det jo våtslip til å ta toppen på lakkfyllen. Mitt spørsmål er da:

Vil man kunne få bort (det meste av) merker etter våtslip med en DAS6 PRO og riktig kombo på pads osv?

Har 019 SVART på en V70, og har fått det for meg at den er noe hard. Lakken har en god del vaskestriper etc, og jeg har helt klart ambisjoner om å gjøre noe dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Går fint det, men kan anbefales å gå for 3000 korning til slutt, da er det lettere å fjerne det med DA maskin..

Testet det selv på Treffet vårt i Lillehammer, og mener det ble brukt Meguiars Ultimate Compound der sammen med Polish pad. Så ikke noe til ripene etterpå da..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er helt nybegynner på dette med maskinpolering.

Har bestilt meg en Keskin das6 pro DA-maskin, så lurer jeg på hvilken pads jeg bør velge?

Har en Audi a4 svart, som det i hovedsak skal brukes på.

Håper på hjel du må bruka den peden som pasa på maina som pasa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...