Gå til innhold

Riper i lakk


eiko

Recommended Posts

Har merket at jeg har fått en del riper i lakken på bilen som jeg ikke forstår sånn umiddelbart hvor de kommer fra. Ser ut som vaskeriper/swirls egentlig.

Kjøpte bilen i 2009 og den var fin i lakken. Har vært nøye med vask, clay og polering/voks. Må vel sies at jeg tok dette med detailing et hakk videre i fjor. Godt mulig er derfor jeg også oppdager mer riper enn jeg gjorde før, pga økt interesse og økt fokus på lakken. Men når de samme ripene også har dukket opp på et nylakkert panser i løpet av vinteren lurer jeg litt.

Siden jeg kun tar håndvask (med vaskehanske selvfølgelig), og bruker høytrykk ved vask, burde jeg ikke blitt skånet en del fra dette med riper da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Vaskeriper kan fort komme med vaskehanske også :) Det er nok bare å gjøre håndvasken enda mere skånsom.Er en svamp som er enda mere skånsom som diskuteres på forumet her denne måneden og forrige.Husker ikke navnet, men det er gruppekjøps tråd på den også.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også komme litt av snø og is som sklir på panseret om du ikke har bilen i garasje..

Svampen det snakkes om er flisesvamp, zymol har vel en egen en også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilen i garsje nei, og sklir nok en del snø av panseret for tiden da jeg bor i Oslo og har hatt en snørik vinter. Slik dere bekskriver det kan det faktisk være fra håndvasken. Føler denne er rimelig skånsom allerede, men for finpusse den litt. Ripene får man vel bort til våren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Vaskeriper får du uansett pga alt fra møkkete vann som renner av til vask og tørk av bilen. Og som du sier, du ser det mye lettere nå som man er mer obs på det. Men siden man er flink til å vaske så skånsomt som mulig så er de også lett å fjærne, så er ikke værre enn å gå en rask runde over bilen en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det de andre sier her så sier du at panseret er nylakkert og da hender det seg at lakken er mye mykere enn før og derfor lettere å ripe der ;)

Endret av Ælen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Snø som sklir over panseret med sand og støv under seg lager riper de, så og si umulig å ungå om du bruker bilen om vinteren. Om du koster det vekk vil du fortsatt få merker etter sand ol..

Fordelen er vel at de ripene ofte er overflate riper og ikke spess dype, så de kan lett korrigeres bort når du tar vårpreppen av bilen :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også komme litt av snø og is som sklir på panseret om du ikke har bilen i garasje..

Svampen det snakkes om er flisesvamp, zymol har vel en egen en også :)

Det kan jeg skrive under på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...