obimann

Fjæra til garasjeporten røyk!

Da jeg skulle åpne garasjeporten (leddport) her om dagen oppførte den seg merkelig. En nærmere titt viste at den ene fjæra hadde brukket av i festet sitt, så fjær og vaier hang og slang. Fjæra hadde tydeligvis hatt litt kraft da den røyk, siden festebraketten var kraftig bøyd i den enden av fjæra som fortsatt var hel. Har sett over bilen, men kan ikke finne riper eller bulker, så det ser ut som jeg har hatt flaks. Hadde fjæra røket i andre enden ville den sannsynligvis smelt inn i siden på bilen.

Fikk kjøpt nye fjærer, og han som solgte dem sa at de som regel holder bortimot ti år, men så er det en del som ryker. Min port er over ti år, men jeg hadde aldri tenkt på at fjærene burde byttes. I tillegg fikk jeg tips om å tre en passelig slakk vaier gjennom fjæra og feste til tak eller portskinner, slik at fjæra blir holdt igjen hvis den skulle ryke.

Kanskje verdt å ta en sjekk på tilstanden til fjærer og vaiere, folkens? Jeg er fortsatt nervøs hver gang jeg kjører porten opp eller ned med bilen i garasjen.

Endret av obimann
2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lucky you... Takk for tipset, skal sjekke over fjærer og fester i morgen da min er langt over 10 år...

Cred for denne thumbup.gif

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine fjærer går vel rundt på utsiden av akselen tror jeg.. må være flere patenter ute å går her..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fjærene i garagen min holder ennå og de er 20 år men feste til trinsa i ene enden røyk for noen år siden , lageret i trinsa var utslitt og trinsa ble skjeiv og "filte" av holderen , vanskelig å forklare men garagen var tom da den røyk så jeg va heldig.

burde kansje ha byttet ut fjærene her også .

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for cred, Thomas!

offroad: Det er (minst) to typer porter. Noen har torsjonsfjærer som sitter på en aksling over portåpningen. Disse er tryggere, men disse portene er dyrere og derfor mindre vanlig. De fleste leddportene jeg vet om (inkludert min) er av den rimeligere typen som har to fjærer som ligger oppunder taket parallelt med skinnene.

Det er viktig å sjekke både fjærer, vaiere og trinser. Uansett hva som løsner, så kan det gå galt.

En annen ting som skjedde på min port, var at den bøyde seg innover på toppen av det øverste panelet, fordi det er der den automatiske portåpneren trekker, og når det manglet en fjær, så ville ikke porten følge med opp, og portåpneren bøyde porten inn ca. en centimeter før sikkerhetsmekanismen stoppet åpneren.

Nå skal det sies at min port er av typen med hule metallpaneler, så den er ikke all verdens solid.

Endret av obimann
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive