Gå til innhold

BMW Swirls


Fastlane

Recommended Posts

Hei

La inn et par spørsmål, sammen med noen bilder av min BMW i kategorien showcase.

Tror jeg skal løfte spørsmålet inn her, med håp om respons.

Våren nærmer seg og jeg skal om ikke lenge sette av en helg til å shine bilen.

I den forbindelse hadde jeg tenkt å kjøre en runde med Prickbort, etterfulgt av skikkelig vask og clay.

Dernest er spørsmålet i hvilken rekkefølge man skal kjøre henholdsvis lakkrens og swirlX???

Bilen har nemlig en sykdom, som jeg har diagnosert som swirl-infeksjon.

For å behandle denne tilstanden har jeg fått meg en DA-maskin, noen sonax-pads og da swirlX.

Vet at SwirlX kanskje ikke er det sterkeste kjemikaliet der ute, og at bmw har hard lakk, men jeg har sett noen videoer på youtube,

hvor swirlX funket meget bra på BMW.

Avslutningsvis hadde jeg tenkt å benytte BMW originalvoks. Aldri testet denne før, så det hadde vært fint med tilbakemelding vedrørende shine og holdbarhet...

Vet at det er skrevet mye om at SwirlX ikke er heftig nok, mtp BMWs harde klarlakk, men denne videoen virker da oppløftende:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Så ut som det var bare mikro swirls på denne da.Tror det meste hadde fungert godt der.Tror du kommer å få til mye med DA og swirlx om det er så lite swirls på din bil :) Men kommer til å måtte stå lenge for å dempe dypere riper.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw lakk er ikke enbetydende med hard lakk.Mener og huske at Bernhard tok en svart X3 med rimelig myk lakk.Selv har jeg E39 og den er medium+ lakk.Andre modeller har sikkert hard lakk,men ikke alle.Prøv deg frem hva som funker på den du skal ta.Begynn på en mild kombo og jobb deg opp til du treffer noe du er fornøyd med.

Sjekk denne linken så ser du hva jeg mener ;)

Hardhet på lakk

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg har også tatt sort X3 solid, myk..... så ikke alle BMW er harde..

Sort E60 er det vel også flere som mener er medium..

Jeg bare lurer på om resultatet er like bra etter f.esk en wipedown etter polleringen... Har bare testet litt for hånd med SwirlX så har alt for lite erfaring med den.

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, hva med lakkrens da... skal denne kjøres før eller etter SwirlX?

Bmw lakk er ikke enbetydende med hard lakk.Mener og huske at Bernhard tok en svart X3 med rimelig myk lakk.Selv har jeg E39 og den er medium+ lakk.Andre modeller har sikkert hard lakk,men ikke alle.Prøv deg frem hva som funker på den du skal ta.Begynn på en mild kombo og jobb deg opp til du treffer noe du er fornøyd med.

Sjekk denne linken så ser du hva jeg mener ;)

Hardhet på lakk

Interessant oversikt. Desverre så har jeg E90, ergo STEINhard lakk(HEHE, ikke veldig oppløftende)....men ser av oversikten at dette gjelder for farge svart. Jeg har sølv.

Er det forskjell på graden av hardhet blant de ulike fargene?

Endret av Fastlane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så gjør et maskinprodukt 3 ting. Først så cutter det (fjerner swirls,små riper og oksidert lakk) så kjører den lakkrens og går over til og legge igjen olje til slutt.Det siste gjelder ikke de groveste produktene.

Dette skjer etterhvert som produktet blir brutt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Ble blankt å fint akk der og da(videoen), men gi det en vask og en regnskur så er nok swirlsene tilbake, bare på en litt blankere bil.

Kombinasjonen som vist kan nok fungere på noen type lakk, men her tror jeg vi snakker mye fyll produkter.

Det første som slo meg etter å ha sett videoen var: "Dette er ikke kun gjort med DA." Hvorfor: Jeg tenker som så at om man legger såpass med produkt på pad'en, drar det over hele panseret og jobber i tempoet som han gjør, ja da fjerner du ikke annet enn støv fra lakken, evt fyller igjen ripene. Hadde han derimot tatt et lite område, jobbet med moderat+ press og tatt seg tid som man faktisk er nødt til, så hadde jeg vært tilbøyelig til å nikke litt anerkjennende.

Fin salgsvideo dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt om det var swirlx eller scratchx2 jeg brukte på min e46topazblå sammen med biltemas da+sonax puter og 3step serien. Men det funket gull, tar swirls bra. Men ikke dypere riper. Bilen ser fortsatt bra ut etter ett snart et år og flere ganger strippet bil for lsp/olje.

Ang rekke følge kjørte jeg swirl/scratchx før step1 (fordii mitt hode var scratchx grovest og ville gå over til finere etterpå) om det er nødvendig eller riktig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt om det var swirlx eller scratchx2 jeg brukte på min e46topazblå sammen med biltemas da+sonax puter og 3step serien. Men det funket gull, tar swirls bra. Men ikke dypere riper. Bilen ser fortsatt bra ut etter ett snart et år og flere ganger strippet bil for lsp/olje.

Ang rekke følge kjørte jeg swirl/scratchx før step1 (fordii mitt hode var scratchx grovest og ville gå over til finere etterpå) om det er nødvendig eller riktig vet jeg ikke.

Meguiarsfolkene anbefaler step 1 før scratchX, fordi scratchx tar bedre etter at step 1 har renset porene i lakken ordentlig.

Dog har du nok ikke gjort "noe galt" og tanken er ihvertfall god ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...