Gå til innhold

Reisetips New York


bjorke

Recommended Posts

Da ser det ut som det blir en ukestur til New York i starten av april, og i den forbindelse skulle jeg gjerne hatt noen tips til hva man bør få meg seg der borte.

Det som jeg har fått med meg bør sees:

- Ground Zero

- Empire State Building

- Times Square

- Ellis Island, Statue of liberty - Staten Island ferja

- Central Park

- American Museum of Natural History

- Chinatown

- Broadway?

Av shopping så var planen å ta turen innom Macys og Apple Store(har litt lyst på iPad), men utover det er jeg egentlig ganske blank. Av matopplevelser skulle jeg gjerne hatt noen tips også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går turistbusser med guide i sentral NewYork, du betaler en hvis sum ( det var ikke dyrt).

Dermed får du få guidet tur der du selv velger når du ønsker å gå av bussen, for å se på serverdighetene. ( Tiimes Square, Wall street, Ground zero, macy`s, Maddison Square garden, Harlem, Brooklyn Bridge, Greenwich village, osv. osv. Det er stoppesteder rundt hele byen og bussene går ca. hver halv time.

Jeg ambefaler å kjøpe en reise guide eller to før du reiser, det er utrolig mye å se og oppleve i the big apple.:)

Helekopter tur over byen er nesten ett must.

Det lønner seg ikke å kjøpe helikopter tur via reisebyrå, under halv pris når du betaler direkte.

Prøv undergrunnsbanen, den er fantastisk effektiv.

Ikke vær redd få utforske NewYork til fots, det er lett å finne fram.

Det blir garantert en stor opplevelse, god tur.:)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shopping i Soho-området er bra, masse små hippe butikker. Ellers er fifth avenue gaten for alt annet. Alt fra levis til burberry/dolcegabbana osv. Fifth avenue var knall.

Pizza til lunsj i little italy er ett must og det samme er hamburgere på Dallas BBQ på times square. I sørvestre hjørne av central park ligger Wholefood Marked i underetg på ett handlesenter, perfekt plass å kjøpe lunsj og ta med ut i central park.

Letteste måten å se central park på er å leie sykkel i sørenden av parken og sykle gjennom det du rekker på den tiden du har, parken er mye mye større enn du ser for deg.

Macys, for min del, var bare fjas, mye kjekkere å gå i handlegatene på manhattan altså. Skal du ha elektroduppedingser så er BH Photo i nærheten av madison square garden (mener jeg å huske) gull, de har alt du trenger og litt til... mener siden var noe sånt som bhphoto.com.

Ett godt tips er å utnytte det faktum at du våkner TIDLIG de første dagene pga tidsforskjellen til å stå opp og gå i empirestatebuild samt å se frihetsgudinnen før klokken blir for mye, det blir fort veldig mye kø til de mest kjente "attraksjonene".

Dersom du liker bergogdalbaner like mye som jeg gjør så tar du bussen til Six Flags Great Adventure, går fra Port Authority Bus Station på times square hver dag kl 0900 og koster ca 70usd inkl dagspass i parken, der er det som er definert som verdens råeste bergogdalbane, 0-208kmt på 3.5sek og 139mtr høy. Søk på kingda ka POV på youtube så skjønner du hva jeg mener.

broadway har typisk show på tirsd-torsd og kun noen show enkelte dager, sjekk før du reiser om du faktisk skal på ett show.

sist jeg var der så var ikke ground zero noe annet enn en byggeplass omringet av gjerder.

kommer sikkert på noe mer her men tripadvisor.com er rå på anbefalinger og rating av hotell og tjenester, ellers er lonelyplanet obligatorisk nesten.

  • DCN Poeng 1

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Flashdancers NYC og hils, Isabell, Monique og Veronica fra meg :D

Nei da, ha en flott tur, tror NYC virkelig er noe å få med seg... Bare det å tasse i gatene der må være verdt turen alene

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Støtter rådet om å starte tidlig når du skal innom turistfellene som Empire state building og statue of liberty osv.

Brooklyn bridge er et must. Empire state building er syk pga ekstrem høyde, men for best og penest utsikt MÅ du i tillegg på toppen av Rockefeller(top of the rock) hvor du også har med nettopp Empire i horisonten. Stand-up komedie kan være verdt å få med seg, får billetter på times square. Kjøp metro-card for effektiv forflyttning på manhattan for 27 $ for ubegrenset bruk i 7 dager. Angående mat anbefales det å unngå turiststeder(spesielt rundt times square) hvor prisene er høyere og hvor det nesten kun er turister. Mange gode steder å spise i området the village hvor du betaler mindre og treffer trivelige amerikanere i stedet for turister :)

Det jeg kom på i farten, syk by hvor du finner ALT. God tur B)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste tipset jeg kan komme med er å huske på å fylle ut det ufattelig teite ESTA skjemaet på internett før du reiser over...

jeg holdt på å miste flyet mitt i frankfurt nå i januar når jeg skulle til Orlando for jobben pga det teite skjemaet der...måtte finne fram laptopen min og sette meg ned rett forran pass kontrollen og fylle det ut mens bordingen hadde begynt...

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de du selv har nevnt kan jeg anbefale Hard Rock Cafe på Times Square, Wall Street og guidet tur i FN - bygningen. I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde vært på mer arrangementer (standup eller konserter), men det var hetebølge da vi var der, så det var vanskelig å forflytte seg rundt. Sånn sett har du en fordel ved at det ikke blir så varmt. Du går imidlertid glipp av 4. juli fyrverkeriet som er helt hinsides.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...