snordbe

Gjøre bilen klar for svamping (vinter)

Hei,

Vurderer om jeg skal bytte ut min kaldtvannsvasker med en steamer, men jeg hørte noen som sa at for varmt vann vil ødelegge klarlakken.... noen som har en mening om dette?

Er det et bra alternativ å kjøpe foamgun og heller beholde kaldtvannsvaskeren?

Kona bruker bilen til jobb hver dag så bilen blir ekstremt skitten om vinteren. Så egentlig trenger jeg bare rett utstyr til å få bilen raskt ren om vinteren, svampvask foregår som regel i helgene.

PS tar gjerne imot tips vedr avfetting,foam/gun, og felgrens. Hvilken type som anbefales. Bilen er 3 mnd gammel og er Ditec behandlet. Ditec forhandleren sier at en kan bruke alt utenom bensin for å avfette lakken, noe jeg synest høres horribelt ut! (har ikke prøvd :-)

Mvh

Stian

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt gjerne ut svampen med en mikrofiber eller ull vaskehanske.Prickbort er fin å bruke hele året.Mild mot ditec'en :)

Spray på tørr bil og vent 2-5 min for god effekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har oppvarmet garasje er det begrenset av kulden hvor ofte du kan spyle av bilen hjemme med kaldt vann.

Lakken blir ganske varm i solsteika om sommeren også, så varmt vann brukt fornuftig er ikke noe problem for lakken. Jeg ville vært mer forsiktig med varmt vann på frosne vinduer.

Skumkanon er kjekt uansett. Kaldt vann og skumkanon ertsatter ikke varmt vann. Såpeskummet fryser lettere enn vann på lakken.

Det finnes som hmsilset sier, bedre og mer skånsomme alternativ som til håndvask, som riper mindre, enn den vanlige bilsvampen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har oppvarmet garasje er det begrenset av kulden hvor ofte du kan spyle av bilen hjemme med kaldt vann.

Lakken blir ganske varm i solsteika om sommeren også, så varmt vann brukt fornuftig er ikke noe problem for lakken. Jeg ville vært mer forsiktig med varmt vann på frosne vinduer.

Skumkanon er kjekt uansett. Kaldt vann og skumkanon ertsatter ikke varmt vann. Såpeskummet fryser lettere enn vann på lakken.

Det finnes som hmsilset sier, bedre og mer skånsomme alternativ som til håndvask, som riper mindre, enn den vanlige bilsvampen.

Har kjøpt meg Meguiars wash mitt så svampen er ute av mitt vaskeprogram, :)

Garasjen er fullisolert med varmepumpe så jeg klarer å få den tørr på vinteren.

Hvor varmt vann kan/bør en bruke med varmtvannsvasker? Jeg vurdere å kjøpe en Krantzle eller en Frank steamer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er snakk om meguiar's microfiber mitt, så er den i allefall den suverent verste vaskeredskapen jeg har brukt på lakken når det gjelder vaskeripen. Det er min erfaring, men det er jo selvfølgelig opp til den enkelte hva de bil bruke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også slitt med riper etter bruk MG mitt. :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's mitt har fungert uten særlig vaskeriper på mine biler. Solid prewah og såpe med god gli er viktig uansett vaskeredskap. Jeg vasker overfra og ned med mitten, som dyppes ofte. Mitten løfter jeg rennende ut av bøtta så overflødig såpevann renner nedover før mitten følger etter nedover panelene. Jeg "gnukker" aldri med mitten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man sørger for skikkelig prewash og gjør bilen "ren" før man berører den hver gang vil jo vaskeripene være minimale nesten uansett hva man bruker. Men man velger jo gjerne det som produserer minst riper likevel :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er snakk om meguiar's microfiber mitt, så er den i allefall den suverent verste vaskeredskapen jeg har brukt på lakken når det gjelder vaskeripen. Det er min erfaring, men det er jo selvfølgelig opp til den enkelte hva de bil bruke :)

Hvilken washmitt bruker du så? Har selv MG sin, men har egentlig aldri brukt den. Har alltid selv brukt en med masse slike "strimler" på av mikrofiber (hvis du skjønner hva jeg mener :))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MG mitt har jeg også dårlige erfaringer med. Tror jeg skal innom en fliseforhandler å prøve din metode mighty!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive