Gå til innhold

Frossen lås/låsemekanisme


Terjeo

Recommended Posts

Etter en lang dag på skolen skulle jeg ut å sette meg i bilen og komme meg hjem, tenkte jeg.

oppdaga at sentrallåsen ikke virka, den lyste rødt på nøkkelen. Derfor måtte jeg ta ut batteriet og sette det inn igjen, men da må den aktiveres på nytt med nøkkelen i tenninga..

Gikk bort for å låse opp med nøkkelen, men det virka jo ikke selvfølgelig. Ringte en kompis som kom med låsespray etter jeg hadde lirka i 20 min men fortsatt ikke noe. Jeg får vridd om nøkkelen, men tror det er selve mekanismen som har frosset.

Var å dynka låsen med låsespray og olje i sta men ville fortsatt ikke.

Så derfor trenger jeg tips til hvordan jeg kan få ordna dette!

Jeg har ikke tilgang på strøm der desverre, har også tenkt tanken på 10l varm vann, men det er vel som å pisse i buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo fylle en plastpose med varmt vann og holde på låsen.. Tre en plastpose til over, bare for sikkerhetskyld ;)

Er ikke sikkert det fungerer om det er langt inne i mekanismen et sted, men det kan jo være verdt et forsøk kansje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose med varmt vann funket overraskende bra for meg, men da gikk ikke låsen rundt i det hele tatt. Når problemet sitter lenger inn tviler jeg på at det hjelper. Har du lås på andre siden av bilen da? Hvis den ikke fungerer der heller så skulle man jo nesten tro det var et elektrisk problem eller noe.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reddet en kollega en gang fra samme problem som deg. Jeg brukte en slik håndvarmer ( kjøpes i sporten og aktiveres i kontakt med luft) som jeg holdt inntil låsen. Videre råd må jo da bli å bruke låsolje før vask og litt maskeringstape mellom vindu og vinduslista for å hindre vann i å renne inn i døra. Lykke til!

Endret av TotenJeep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose med varmt vann hjelper nok mye her, ja.

Jeg hadde iallefall prøvd det først, bare hold den mot dørhåndtaket noen minutter, så tiner du det meste.

Når du får opp døra, kjør bilen inn ett sted den tiner, og demonter og smør opp hele mekanismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe på litt varmere vær, så får jeg ta med termos med varmtvann og poser i morra da. Heldigvis er dørtrekket av, så blir grei jobb å smøre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...