Gå til innhold

GUIDE: Blandingforholdguide


Chris-520e39

Recommended Posts

Chris-520e39

Hei!

Som de fleste andre her på forumet er jeg relativt nøye på blandingsforholder på forskjellige produkter. Derfor har jeg laget en liste over mine produkter og hvordan disse skal blandes. Mener jeg har klart å få alt riktig, men se gjerne over og gi tilbakemeldinger!

Tanken er at dette etterhvert skal bli en omfattende worksheet som kan printes ut og henges opp, rammes inn, whatever. Derfor er det viktig at alle bidrar. Hvis du har noen produkter som ikke ligger inne allerede, skriv det ned slik at jeg kan legge det inn!

Her er det selvfølgelig meningen at man skal legge inn det man SELV mener er riktig forhold, IKKE det produsenten oppgir!

Når du skriver ned, slik at jeg senere fører inn i guiden, er det fint om du gjør det slik:

Produkt: Navnet på produktet

Formål: Hva bruker man det til

Forhold: Hvor mange X per Y, velg gjerne fornuftige enheter her slik at det er lett å regne om!

Standardmål: Noe som er lett å huske. Jeg blander ofte No Rinse i 500ml flasker, derfor er 23ml/0,5 liter en grei enhet.

På noen av produktene har jeg lagt inn antall korker på 15l vann. Da er det selvfølgelig viktig at det er korken som følger med produktet :)

Jeg fyrer løs med et lite screenshot av den foreløpige "guiden".

post-145-1216162967_thumb.jpg

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Chris-520e39

    13

  • truhaa

    5

  • Terjeo

    5

  • bjorke

    3

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

  • Admins
truhaa

Kanon ide det der....

skal se på det jeg har og legge det inn her...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Syns hvertfall det er greit å ha selv, så tenkte like godt at alle kunne bidra så vi får et worksheet som dekker de mest brukte produktene!

Jobber også litt med en "garasjeguide" ala Dave (detailingworld) sin. Men får se hva det blir av den, er vel mest aktuelt for "nybegynnere" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Takk for flotte tilbakemeldinger! Flott om folk legger ut litt saker og ting, så slenger jeg det inn i excel-arket! Jeg har ikke flere produkter selv, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Meguiars Gold class shampo

Brukte 120 ml på 16 liter vann idag (etter hva som står på flaska: 30ml pr 4 liter)

Formål: Vask skånsom

Forhold: 40 ml pr 10 liter vann (hva som anbefales?)

Standard mål: 30 ml pr 4 liter vann

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Flott Truls! Fører den inn om et par minutter!

Angående forholdet, vil selvfølgelig være det som anbefales! Jeg blander Optimum Car Wash laaangt tynnere enn hva det står på flasken. Hvis alle slenger inn det de bruker og er fornøyd med får vi et skjema med blandingsforhold som er "optimale" :)

Hvis flere følger Truls sitt eksempel får vi en knall guide folkens, flott hvis alle bidrar!

Innføring:

Produkt: Navnet på produktet

Formål: Hva man bruker det til, styrke.

Forhold: Hvor mange enheter per liter/milliliter, whatever :)

Standard mål: Vet ikke om denne var uklar, men er tenkt som en "forenkling" av "Forhold". Som for eksempel har jeg skrevet ned hvor mye No rinse man skal ha på en halvliter, da de fleste spruteflasker rommer en halvliter :)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

OK....got it.... ;)

kommer flere, må bare få ut fingern

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Gold Class Shampoo er lagt inn :) På standardmål satt jeg 120ml / 16l, da dette er standard størrelse for oss gutta med skikkelige bøtter! Herlig om du legger inn mer, jo mer jo bedre. Fordelen med at man selv legger inn er at det blir det optimale, som nevnt tidligere. Ligger jo et spreadsheet hos detailingworld, men føler at det ikke blir alltid helt riktig da det bare er tatt rett fra flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Det er mål som står på flaska, du "trenger" ikke så mye pr 16 liter, holder med 80 ml feks på 16 liter

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Okay! Da endrer jeg "standarmål" til 80ml/16l. :) Da vil forholdet bli 50ml/10l. Så da er det også endret!

Sleng inn deres blandingsforhold på produkter folkens!

Endret av Chris-520e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produkt: Poorboys Super Slick & Suds

Formål: Vask - Skånsom

Forhold: 150ml/16l

Fjerner det meste av dritt men tar ikke voks eller forsegling

Produkt: Duragloss Rain Repel

Formål: Spylervæskebeholder

Forhold: 1:4 med vann

Endret av Terjeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Herlig! Da er de to lagt inn!

Har et lite spørsmål, når det står 1:4, vil det si at man skal ha 1 del produkt + 4 deler vann? Altså 5 til sammen? For da blir det for eksempel 20ml / 1l, right?

:P

Endret av Chris-520e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...