Gå til innhold

Hvordan ser man at voksen/sealeren er slutt/dårlig


gjohn

Recommended Posts

Ut fra det jeg leser her på forumet tror jeg vi har litt ulik mening om når en voks eller sealer er slutt/blitt dårlig. Hva ser dere etter?

Noen får jo en sealer, f.eks Jetseal til å vare lenge mens andre snakker kun om dager. Jeg vet at det er mye som kan spille inn på hvor lenge beskyttelsen varer, som f.eks temperatur og luftfuktighet under påføring og herding. Herdetid, bilens bruk, inne- ute-parkering, vær og vind er også noen viktige faktorer som spiller inn på livslengden. Det finns jo beskyttelser som både beader og sheeter dårlig. F.eks. Bilt-Hamber Auto-Balm (Dette har jeg kun lest. Ingen erfaring med den selv).

Men hva er kjennetegnet for dere når beskyttelsen er slutt/blitt dårlig? Er det beading (runde vannperler) eller sheeting (vann avrenning) egenskapene? Eller er det andre ting dere ser etter?

Ladies and Gangsters: Start diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den begynner å blir dårlig, så ser du jo at vannet ikke renner av like fort, det preller ikke like mye ;) Det er det jeg ser på :) Og da er det bare på med nye lag :D

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er noe fasitsvar vet jeg ikke, men når en feks. voks beader og sheater sykt når den er pålagt, så vil jeg vel tro at mesteparten av beskyttelsen er borte når vannet begynner å ligge flatt på panelene....?

Har opplevd vodsomt stor forskjell på varighet når det gjelder min bil og olejan sin bil her i forumet som begge er Audi A4. Min er sort og hans er sølvgrå. På hans bil ligger en voks vesentlig kortere tid enn på min med så og si identisk fremgangsmåte. Dette har skjedd flere ganger med flere typer vokser vi har prøvd. Voksen holder rett og slett mye lenger på min bil av en eller annen grunn.

Jeg vil vel påstå at jeg også kjører en del mer bil enn det han gjør og vi bor på samme kant av landet (kun 2 mil i fra hverandre)

Er merkelig det der altså...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes LSP er slutt når det er ett helve.. å tørke bilen, lenge før all LSP er helt borte.

Det er kun på vinteren jeg lar det gå fra fire til seks mnd. uten nytt lag LSP. (Har ikke tilgang til varm garage)

Jeg synes det meste av vannskrekk effekt avtar etter to til tre mnd, uansett voks. Avtar, ikke forsvinner.:)

Det er ett godt spørsmål du stiller, tror det er mange forskjellige meninger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsentene lover jo himmelske varigheter på voksene sine og opp til ett år er vel ikke en uvanlig "skryte"-tid når dte gjelder varighet.

Det jeg lurer på er om dem tar dette tallet rett ut fra ønskene sine, eller om dem har utstyr som kan måle dette...?

Mener dem hadde en slik greie som målte gjenskinnet av en gjenstand på mystbusters. Noe slikt som blir brukt kanskje?

Det lengste jeg har opplevd at en voks ligger på er på er på min fars blå Mazda 3. Der kunne man fortsatt se at Dodo Blue Velvet Pro beadet greit etter 6mnd(!)

På min bil derimot så har jeg vel aldri kjørt helt til en voks er HELT 100% borte, men 4mnd. tror jeg er ett absolutt maksimum sommerstid. Med det så mener jeg når det går fra å beade/sheate bra til man må konsentrere seg for å se om det fortsatt beader/sheater.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg går det på "dagsformen" - det er ikke mange vokser / sealere som har ligget lenge nok på mine biler til at effekten av den har blitt dårligere egentlig :)

Jeg booster / re-vokser / lett-korrigerer / full 30-timers korrigering alt etter humør jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når beading/sheeting egenskapene er fraværende og når den blir vanskelig å tørke ordentlig. Ligger vannet flatt på lakken er konklusjonen at voksen/sealeren har takket for seg hos meg i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg mer på sheeting egenskapene enn beading. Når vannet ligger flatt og ikke trekker seg tilbake eller det tar lang tid før det renner av nærmer det seg slutten på beskyttelsen etter min definisjon. Jeg har imidlertid reagert på at jeg kan oppleve dårlig sheeting egenskaper ved en vask, for så ved neste vask oppleve at sheetingen slett ikke er så verst likevel. Merkelig fenomen egentlig. Ulike såper kan jo spille inn. Noen såper skal jo ha avrenningsegenskaper eller inneholde voks (i hvertfall i følge reklamen).

Noen ganger bruker jeg QD og hurtigvoks som nok også er med på å påvirke holdbarheten på en beskyttelse. Dette vil ihvertfall påvirke neste vask. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez: Har du eller Olejan garasje, og den andre ikke? Det vil nok forklare forskjellen...

På min koksgrå A6 har to lag Concorso holdt siden juli nå, og den beader/sheater ok enda, bortsett fra nederst på dørene, men jeg har ingen plass å stå å legge ny voks før garasjen min er ferdig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Begge bilene her nå shedder vannet lik 0. Så jeg har tenk å legge ny lsp. Slik har det nå vært siden 2uker før jul. Men hver gang jeg vasker så blir bilen helt ren og nuppefri. Så da vil jeg tro den fortsatt er beskyttet selvom den ikke shedder vannet.

Se på den diskuterte jetseal. Ketil har den på bilen til sin søster. Lagt i mai om jeg husker rett. På tds2 så vasket vi den. Vannet lå flatt, men etter 3 minutter så var bilen plutselig tørr.... Da må den vel fortsatt være beskyttet av jetseal????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Petter her. Man trur noen ganger at lsp er helt borte, men når man sammenligner bilene på parkeringsplassen etter en regnskur er det alltid vannperler på min og store flate vannflak på de andre bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannperler er ikke nødvendigvis et tegn på at du har beskyttelse. Ta favoritt avfettingen til de fleste her inne nemlig whitesprit :lol: . Den legger igjen et fettlag som gjør at vannet perler seg. Litt støv og skitt kan få vann til å ligge flatt selv om man har beskyttelse på bilen. :blink:

Ikke lett det her og det viser seg vel at det ikke fins noe fasit svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beading, sheeting og annen "vannskrekk" blir man fort lurt av ja.. det ligger mye i type såpe; avfetting, fremgangsmåte, temperatur osv. Men man kan f.eks merke at lakken blir vesentlig "seigere" å ta på når det ikke er LSP på.. det kjenner man lett med en finger. Men selvfølgelig lett å bli lurt av såpe osv her også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måte jeg mener å kunne teste om det fortsatt finnes beskyttelse på lakken er den såkalte "squeak" testen. Man krøller sammen en MF til en "ball" og vrir den mot lakken. Der det ikke er LSP kommer det en forferdelig gnikkelyd, mens der det er beskyttelse vil det ikke låte noe. Man kan også få det til med fingrene til en viss grad.

Men LSP blir nok betydelig svekket før den er helt borte og rester vil finnes lenge etter den har sluttet å gjøre nytta si. Det er jo ikke akkurat snakk om store mengder når den er nylagt heller. Man snakker om tykkelser under micrometer skalaen. :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Føler det er på tampen når vannet ikke trekker seg sammen på flatene på bilen. Om en bruker en QD etter hver vask, så kan det fort være at det er denne som shedder vannet etter vask, da kan det være mer vrient å se om selve LSPn er borte. Da må en se hvordan mitt beveger seg eller om møkka begynner å bli vrien å fjerne.

På kangoo tester her, har ikke blen blitt QDet på noen som helst måte etter vask, dette for å være sikker på at det er sealer/voks som shedder/beader vannet. Husk også å sjekke shedding med hageslange og IKKE høytrykk. Det er stor forskjell på det også.

Her har jeg en tendens til å se at beskyttelsen på taket og nederst på sidene er de stedene det fortest blir dødt. Litt rart da det er to veldig forskjelligt utsatte steder. Panser er der det sitter lengst her ofte

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez: Har du eller Olejan garasje, og den andre ikke? Det vil nok forklare forskjellen...

Bilen min står inne i en garasje hver natt :)

Blir aldri klok på at voksen skal holde så mye lenger på bilen til Bjerknez enn på min.

Skal prøve SV Endurance når det blir litt varmere i været å se hvor lenge den holder tenkte jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en tendens til å se at beskyttelsen på taket og nederst på sidene er de stedene det fortest blir dødt. Litt rart da det er to veldig forskjelligt utsatte steder. Panser er der det sitter lengst her ofte

Nogenlunde samme erfaring her også, mens jeg testet CG Celeste Dettaglio så var beading/sheeting veldig/helt fraværende på nedre paneler/dører mens panser og bagasjeluke var helt på topp. Taket har jeg ikke tenkt stort på, men skal ha det i bakhodet neste gang jeg vasker nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...