gjohn 35 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Ut fra det jeg leser her på forumet tror jeg vi har litt ulik mening om når en voks eller sealer er slutt/blitt dårlig. Hva ser dere etter? Noen får jo en sealer, f.eks Jetseal til å vare lenge mens andre snakker kun om dager. Jeg vet at det er mye som kan spille inn på hvor lenge beskyttelsen varer, som f.eks temperatur og luftfuktighet under påføring og herding. Herdetid, bilens bruk, inne- ute-parkering, vær og vind er også noen viktige faktorer som spiller inn på livslengden. Det finns jo beskyttelser som både beader og sheeter dårlig. F.eks. Bilt-Hamber Auto-Balm (Dette har jeg kun lest. Ingen erfaring med den selv). Men hva er kjennetegnet for dere når beskyttelsen er slutt/blitt dårlig? Er det beading (runde vannperler) eller sheeting (vann avrenning) egenskapene? Eller er det andre ting dere ser etter? Ladies and Gangsters: Start diskusjon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ustrucks 67 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Når den begynner å blir dårlig, så ser du jo at vannet ikke renner av like fort, det preller ikke like mye Det er det jeg ser på Og da er det bare på med nye lag Siter BMW F30 320D 2012 M-Sport Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline Seat Toledo 1.6 SR 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Om dette er noe fasitsvar vet jeg ikke, men når en feks. voks beader og sheater sykt når den er pålagt, så vil jeg vel tro at mesteparten av beskyttelsen er borte når vannet begynner å ligge flatt på panelene....? Har opplevd vodsomt stor forskjell på varighet når det gjelder min bil og olejan sin bil her i forumet som begge er Audi A4. Min er sort og hans er sølvgrå. På hans bil ligger en voks vesentlig kortere tid enn på min med så og si identisk fremgangsmåte. Dette har skjedd flere ganger med flere typer vokser vi har prøvd. Voksen holder rett og slett mye lenger på min bil av en eller annen grunn. Jeg vil vel påstå at jeg også kjører en del mer bil enn det han gjør og vi bor på samme kant av landet (kun 2 mil i fra hverandre) Er merkelig det der altså... Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Jeg synes LSP er slutt når det er ett helve.. å tørke bilen, lenge før all LSP er helt borte. Det er kun på vinteren jeg lar det gå fra fire til seks mnd. uten nytt lag LSP. (Har ikke tilgang til varm garage) Jeg synes det meste av vannskrekk effekt avtar etter to til tre mnd, uansett voks. Avtar, ikke forsvinner. Det er ett godt spørsmål du stiller, tror det er mange forskjellige meninger på dette. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Produsentene lover jo himmelske varigheter på voksene sine og opp til ett år er vel ikke en uvanlig "skryte"-tid når dte gjelder varighet. Det jeg lurer på er om dem tar dette tallet rett ut fra ønskene sine, eller om dem har utstyr som kan måle dette...? Mener dem hadde en slik greie som målte gjenskinnet av en gjenstand på mystbusters. Noe slikt som blir brukt kanskje? Det lengste jeg har opplevd at en voks ligger på er på er på min fars blå Mazda 3. Der kunne man fortsatt se at Dodo Blue Velvet Pro beadet greit etter 6mnd(!) På min bil derimot så har jeg vel aldri kjørt helt til en voks er HELT 100% borte, men 4mnd. tror jeg er ett absolutt maksimum sommerstid. Med det så mener jeg når det går fra å beade/sheate bra til man må konsentrere seg for å se om det fortsatt beader/sheater. Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 For min del blir det en kombinasjon av hvordan vannet oppfører seg, hvor god glid man har med vaskehansken og hvor lett møkka slipper. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 For meg går det på "dagsformen" - det er ikke mange vokser / sealere som har ligget lenge nok på mine biler til at effekten av den har blitt dårligere egentlig Jeg booster / re-vokser / lett-korrigerer / full 30-timers korrigering alt etter humør jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Når beading/sheeting egenskapene er fraværende og når den blir vanskelig å tørke ordentlig. Ligger vannet flatt på lakken er konklusjonen at voksen/sealeren har takket for seg hos meg i vertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 20 Januar, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Personlig ser jeg mer på sheeting egenskapene enn beading. Når vannet ligger flatt og ikke trekker seg tilbake eller det tar lang tid før det renner av nærmer det seg slutten på beskyttelsen etter min definisjon. Jeg har imidlertid reagert på at jeg kan oppleve dårlig sheeting egenskaper ved en vask, for så ved neste vask oppleve at sheetingen slett ikke er så verst likevel. Merkelig fenomen egentlig. Ulike såper kan jo spille inn. Noen såper skal jo ha avrenningsegenskaper eller inneholde voks (i hvertfall i følge reklamen). Noen ganger bruker jeg QD og hurtigvoks som nok også er med på å påvirke holdbarheten på en beskyttelse. Dette vil ihvertfall påvirke neste vask. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roadrune 21 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Bjerknez: Har du eller Olejan garasje, og den andre ikke? Det vil nok forklare forskjellen... På min koksgrå A6 har to lag Concorso holdt siden juli nå, og den beader/sheater ok enda, bortsett fra nederst på dørene, men jeg har ingen plass å stå å legge ny voks før garasjen min er ferdig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Er usikker på om hans bil står i garasje, men min gjør det vertfall ikke.. Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Begge bilene her nå shedder vannet lik 0. Så jeg har tenk å legge ny lsp. Slik har det nå vært siden 2uker før jul. Men hver gang jeg vasker så blir bilen helt ren og nuppefri. Så da vil jeg tro den fortsatt er beskyttet selvom den ikke shedder vannet. Se på den diskuterte jetseal. Ketil har den på bilen til sin søster. Lagt i mai om jeg husker rett. På tds2 så vasket vi den. Vannet lå flatt, men etter 3 minutter så var bilen plutselig tørr.... Da må den vel fortsatt være beskyttet av jetseal???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanso 0 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Enig med Petter her. Man trur noen ganger at lsp er helt borte, men når man sammenligner bilene på parkeringsplassen etter en regnskur er det alltid vannperler på min og store flate vannflak på de andre bilene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 20 Januar, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Vannperler er ikke nødvendigvis et tegn på at du har beskyttelse. Ta favoritt avfettingen til de fleste her inne nemlig whitesprit . Den legger igjen et fettlag som gjør at vannet perler seg. Litt støv og skitt kan få vann til å ligge flatt selv om man har beskyttelse på bilen. Ikke lett det her og det viser seg vel at det ikke fins noe fasit svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Beading, sheeting og annen "vannskrekk" blir man fort lurt av ja.. det ligger mye i type såpe; avfetting, fremgangsmåte, temperatur osv. Men man kan f.eks merke at lakken blir vesentlig "seigere" å ta på når det ikke er LSP på.. det kjenner man lett med en finger. Men selvfølgelig lett å bli lurt av såpe osv her også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 (endret) Eneste måte jeg mener å kunne teste om det fortsatt finnes beskyttelse på lakken er den såkalte "squeak" testen. Man krøller sammen en MF til en "ball" og vrir den mot lakken. Der det ikke er LSP kommer det en forferdelig gnikkelyd, mens der det er beskyttelse vil det ikke låte noe. Man kan også få det til med fingrene til en viss grad. Men LSP blir nok betydelig svekket før den er helt borte og rester vil finnes lenge etter den har sluttet å gjøre nytta si. Det er jo ikke akkurat snakk om store mengder når den er nylagt heller. Man snakker om tykkelser under micrometer skalaen. Endret 20 Januar, 2011 av mighty82 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aspiranten 45 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Audien min har null LSP på seg. Den er likevel styggblank og vannet beader litt på lakken ved regnvær... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 20 Januar, 2011 Admins Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Føler det er på tampen når vannet ikke trekker seg sammen på flatene på bilen. Om en bruker en QD etter hver vask, så kan det fort være at det er denne som shedder vannet etter vask, da kan det være mer vrient å se om selve LSPn er borte. Da må en se hvordan mitt beveger seg eller om møkka begynner å bli vrien å fjerne. På kangoo tester her, har ikke blen blitt QDet på noen som helst måte etter vask, dette for å være sikker på at det er sealer/voks som shedder/beader vannet. Husk også å sjekke shedding med hageslange og IKKE høytrykk. Det er stor forskjell på det også. Her har jeg en tendens til å se at beskyttelsen på taket og nederst på sidene er de stedene det fortest blir dødt. Litt rart da det er to veldig forskjelligt utsatte steder. Panser er der det sitter lengst her ofte Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olejan 3 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Bjerknez: Har du eller Olejan garasje, og den andre ikke? Det vil nok forklare forskjellen... Bilen min står inne i en garasje hver natt Blir aldri klok på at voksen skal holde så mye lenger på bilen til Bjerknez enn på min. Skal prøve SV Endurance når det blir litt varmere i været å se hvor lenge den holder tenkte jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Her har jeg en tendens til å se at beskyttelsen på taket og nederst på sidene er de stedene det fortest blir dødt. Litt rart da det er to veldig forskjelligt utsatte steder. Panser er der det sitter lengst her ofte Nogenlunde samme erfaring her også, mens jeg testet CG Celeste Dettaglio så var beading/sheeting veldig/helt fraværende på nedre paneler/dører mens panser og bagasjeluke var helt på topp. Taket har jeg ikke tenkt stort på, men skal ha det i bakhodet neste gang jeg vasker nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.