AndreasK 1 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Heisann. Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe med med et merkelig problem på min Carisma 98mod. Etter å ha koblet anlegg i helgen kjørte jeg en tur. Plutselig hengte gassen seg opp og akselererte selv. Stoppa i vedkanten og tok av + kabelen fra anlegget og alt var i orden (bilen må kjøres inn ei stund pga ECU nullstilles, men dette er helt vanlig på Mitsubishi). Idag begynte plutselig ABS, Batteri og Airbaglampa og lyse og all elektronikk ble helt merkelig. CD spiller slo seg på og av og plutselig forsvant alt av elektrisitet, fra speedometer til lys. Stoppet bilen og startet den igjen. Bilen har strøm men starteren vil ikke gå eller noe. Venter noen timer før jeg starter den og alt er fint. Kjører en tur og samme problem oppstår. Det elektriske fungerer fint når jeg bare har i tenninga, men ikke når starter bilen. Da slutter bare ting å virke. Jeg lurer på om det er noen som har hørt om lignende og tror man vet hva det kan være for noe? Jeg tenker at det er ECU'en som har slått seg helt vrang etter at jeg har fiklet med batteriet, men jeg finner ingenting om dette på google. Jeg vet dette er et detailingforum, men virker som det er mange her som har god peiling på bil generelt. Veldig takknemmelig for hjelp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Koblet du ikke av polene før du koblet anlegg? Skal ikke kunne skje så mye galt da. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Swissman 17 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Sikker på at du har dratt til alle steder du har løsnet kabler. Tenker spesiellt rundt batteri og jordinger. Det er en løs kobling et sted! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Kan også være dårlig jording et sted, det har en tendens til å skape de merkeligste feil. Men siden dette kom etter at du koblet anlegget, så ville jeg sporet tilbake og sjekket alle koblinger du har gjort i den forbindelse. Hva er det du har gjort? Har du lagt opp strøm til forsterker f.eks? Synes det var merkelig at gassen hang seg opp, det er da vel vanlig gasswire bort til spjeldet på disse? Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oluf 328 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 (endret) Jeg tror bilen din er forhekset og spiller deg ett puss Neida, holder med de over her Endret 19 Januar, 2011 av Bilpleie gærning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martinsh 0 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Sjekk motorjording og dynamo.. Hadde noe av det lignede på kjerra mi ;( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeo 112 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Blindskudd her, men du har ikke klipt kabler kabler over motorrommet eller andre steder i bilen? Mener ikke fastmonterte kabler, men strømkabler ol. til anlegget. Eventuelle kabelrester kan komme i kontakter og lage små kortslutninger som er vanskelige å finne ut av. Ta ut stikk og blås med ludt, ta ut ECU og blås med luft i stikket. Kan jo også være dynamoen som synger på siste værset og at den levere feil strøm, har du multimeter så kan du finne ut mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gxi 5 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 (endret) Sjekk i vertfall at begge polene på batteriet står skikkelig fast og ikke er full av dritt. Rens dem med isopropanol og skru dem skikkelig på. Ellers vil jeg tro at problemet er relatert til tenningslåsen. Tar jeg feil om du har en GDI-motor? Endret 19 Januar, 2011 av gxi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK 1 Skrevet 19 Januar, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Jeg mistenkte dette med dårlig kontakt forrige gang jeg hadde koblet på anlegget. Også da akselererte bilen av seg selv. Jeg kjøpte ny og tykkere jordinsledning fra batteri til karroseri, og byttet kabelsko(?) på pluss og minus. Har funket utmerket hittil (dog uten tilkoblet anlegg). Jeg skal kjøpe noen andre kabelsko og noe batteripolfett i morgen for å gjøre ting litt mer skikkelig, så får jeg komme med en oppdatering etter det! Tusen takk for kjemperespons Sjekk i vertfall at begge polene på batteriet står skikkelig fast og ikke er full av dritt. Rens dem med isopropanol og skru dem skikkelig på. Ellers vil jeg tro at problemet er relatert til tenningslåsen. Tar jeg feil om du har en GDI-motor? Takker for tips. Skal gå over skikkelig i morgen! Er GDI motoren ja. Har hatt samme motor uten GDI teknologien i de to forrige bilene mine, men aldri noe tull når jeg koblet anlegg. hmsilet: Jeg koblet av +en når jeg monterte på ledning til fra forsterker. Er dette feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Jeg kan ingenting jeg, så pleier å ta av begge polene Men ser du har fått gode tips over her som du kan prøve, så går nok bra.Lykket til. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK 1 Skrevet 19 Januar, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Kan også være dårlig jording et sted, det har en tendens til å skape de merkeligste feil. Men siden dette kom etter at du koblet anlegget, så ville jeg sporet tilbake og sjekket alle koblinger du har gjort i den forbindelse. Hva er det du har gjort? Har du lagt opp strøm til forsterker f.eks? Synes det var merkelig at gassen hang seg opp, det er da vel vanlig gasswire bort til spjeldet på disse? Ja det der forblir et mysterium altså. Helt vanlig opplegg mener jeg. Tror uansett ikke jeg skal fikle noe mer med elektronikken på denne bilen, bare jeg får fikset dette nå så. Synd egentlig. Støpt basskasse og greier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stusjelig 8 Skrevet 19 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 19 Januar, 2011 Skulle vell heller tatt av -(jordinga) for da er det garantert at du ikke får no tugel, så er mest sannsynlig en kortslutning av noe slag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bompi 7 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 Kansje en diagnose test hjelper. Uten om det høres det ut som en kabel som er løs og hopper borti andre kabler igjen. Lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stusjelig 8 Skrevet 20 Januar, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Januar, 2011 er en stor mulighet at pluss kabelen kom innat jord, og da gnistre fres også muligens tatt liv av dioedene eller noe rundt i den låta ? Ligger det feilmeldinger på ECU'n så vil det kommet opp i dashbordet som et merke elns Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasK 1 Skrevet 30 Januar, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Januar, 2011 Liten oppdatering her.. FIkset nye kabelsko og rensket kontaktene og batteriet. Ladet batteriet men starteren går ikke rundt. Så da må jeg nesten få tatt den inn på verksted til uka og få diagnosert den. Kom om meldinger på dashbordet så ligger nok noen feilmeldinger der og venter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.