Gå til innhold

Test: Kangoo vs Vinter 2011


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Dette ble da desverre, eller heldigvis for kona en kort test av disse. bilen er solgt, dvs byttet inn i ny bil, så dette blir da kun en pitteliten pekepinn på hva jeg syntes og hvordan det så ut etter 4 uker. Samt hvordan de var å legge på bilen.

Dårlige mobilbilder desverre er det også her, men var det jeg hadde for handa når jobben ble gjort.

De produktene som var med i denne testen på panelene, var følgende:

Swissvax Endurance (voks) + Swissvax cleaner fluid (rens)

Autoglym HD wax (voks) + Autoglym HD Cleanser (rens)

Duragloss 111 (sealer)

Rejex (sealer)

På vinduene var det:

RainX Regenabwiser

Nanolotus bilglass proff + Nanolotus bilglass proff rens

Test utført/påført 5 desember 2010, og sjekk gjort 5 Januar 2011 (dvs ca 4 ukers testid)

Lakkmessig bruk først

Lakkrens

- Swissvax Cleanerflud er grei å bruke så fremt den fjernes fra lakken med en mikrofiber

- Swissvax Endurance er like lett som alt annet av voksene som Swissvax har, dvs LETT

Voks/Sealer

- Autoglym HD Cleanse er lettere en Cleaner fluid å fjerne, denne er veldig god som rens

- Autoglym HD wax er noe mer jobb å fjerne, men ikke noe kranglefant denne heller

- Duragloss 111 er også av den superenkle typen å legge på og fjerne.

- RejeX er samme som Duragloss 111, en meget lett sealer å jobbe med, samt lett å fjerne

frahtc19012011104.jpg

frahtc19012011105.jpg

frahtc19012011106.jpg

frahtc19012011107.jpg

frahtc19012011108.jpg

frahtc19012011109.jpg

frahtc19012011110.jpg

RejeX

frahtc19012011111.jpg

Duragloss 111

frahtc19012011112.jpg

Autoglym HD Wax

frahtc19012011113.jpg

Ferdig forseglet

frahtc19012011120.jpg

frahtc19012011121.jpg

frahtc19012011122.jpg

frahtc19012011123.jpg

Bilglass

Glassrens

- Nanolotus proff rens er lekende lett å jobbe med, lett å legge og lett å fjerne

Glassforsegler

- Nanolotus proff forsegler er så lett å legge at du ikke tror du har lagt noe på rutene, å fjerne den er nesten unødvendig, men en må over med mikrofiber etter at den er tørr for å få det 100%

- RainX, denne er lett å legge, men mye, mye mer jobb å fjerne, den er såpass ille at jeg et lite øyeblikk ikke var sikker på om jeg fikk den av, og trodde jeg aldri kom til å gidde den jobben igjen

frahtc19012011116.jpg

frahtc19012011117.jpg

frahtc19012011118.jpg

frahtc19012011119.jpg

Holdbarhet etter 4 uker på voks/sealer, her ser en jo ikke voldsom svekkelse på disse, alle sammen lover LANGT over 4 uker i holdbarhet, så det er lite som skiller de.. vel en liten skuffelse på sisteplass er det da. Her kommer det, i den rekkefølgen vannet rant av etter vask:

- Autoglym HD, beader og shedder vannet som om den er alergisk for vannet.

- Swissvax Endurance, er hakk i hel på Autoglym HD, her skiller det lite, men pittelitt er det.

- Rejex, sealeren kommer etter voks faktisk, men rejex er heller ikke langt unna å ligge på 1 el 2 plass,

- Duragloss 111, skuffelsen var til å ta å føle på, dette er en av mine all time high holdbarhetssealere, men her var den meget slapp syntes jeg.

Konklusjonen mht sealer/voks.

Stusser fortsatt over at jeg støtt får voks til å henge på bilene her bedre en mange sealere, sånn i det åpene markedet så er jo "talk on the town" det motsatte. Uansett så ville valgt enten Swissvax eller Autoglym HD da de 1. gir bra beskyttelse 2. ser hakket bedre ut på lakken en en sealer gjør. Nå skald et sies at alle 4 var høyst oppegeående, men det forventet jeg også etter 4 uker, om stillingen hadde vært den samme om 20 eller 40 uker er noe annet, men det får jeg desverre ikke sjekket. Noen sealere/vokser faller fortere i shedding, men henger på i lang, lang tid, mens andre shedder knall lenge for så å plutselig være sterkt redusert eller borte fort.

Holdbarhet etter 4 uker på vindusforseglinger, samt egenskapen mht is-skraping, her fikk jeg ikke testet shedding noe voldsomt i fart da det var mellom -10 og -20c den tiden denne testen varte.

Is-skraping, i den rekkefølgen jeg syntes de var best/lettest

- RainX, her brukte jeg viskerene til å fjerne frosten der jeg måtte skrape Nanolotus siden, når jeg måtte skrape, var RainX siden def lettest å fjerne

- Nanolotus, ikke like heftig som RainX, men det var en trill og en trall å fjerne frost fra rutene med denne her også, dog litt mer jobb en RainX, men uansett himmel i forhold til å fjerne isen fra ruter som ikke var behandlet med noe (sideruter)

V side Nanolotus, H side RainX etter en runde med visker

frahtc19012011126.jpg

Regn. Det lille jeg fikk ut av det, så var stillingen som følger:

- RainX, shedder bra under vask

- Nanolotus, shedder hakket dårliger, men ikke noe voldsomt dårlig.

Konklusjoner mht Bilglassforseglinger jeg kom til da var.

Skal du ha det lettere en lett å legge det på, bruk Nanolotus, er det lett iskraping du er ute etter er det RainX. Om jeg skal ta et regnestykker her, så tror jeg nesten at den tiden jeg brukte ekstra på å fjerne RainX etter påføringen er den tiden du bruker på å skrape rutene om du legger på Nanolotus i stedet. Så de er begge to bra saker. Her tok jeg en runde til med RainX på den nye bilen til kona nettopp for å bekrefte at den er en del jobb å fjerne, og så ville jeg se at den holder en stund også. Nanolotus ble også lagt på den bilen, men da på sideruter fordi det er gjort på 5 minutter, og den vet jeg holder lenge..

Så, beklager at det ble en halvtest her denne gangen, og at konklusjonene herfra ble noe vage, men dere har i allefall hatt noe å lese i 7 minutter da :)

Noe oppfølging her blir det ikke annet en om jeg finner igjen bilen en dag og får studert den ....

  • DCN Poeng 6

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test dette Truls :)

Ang RainX, denne skal fjernes med vann. Bruker å spraye en dusj på en microfiber og går over, før jeg tar en tørr en og går over på nytt. Da går det som regel greit. Men er enig i at den sitter utrolig godt dersom man prøver å fjerne den kun med MF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du holder oss informert om resultatet selv om testperioden ble kort. :)

Det er nok flere grunner til at sealere og voks kan få forskjellig holdbarhet fra gang til gang. Blant annet har temperatur, luftfuktighet og herdetid mye å si for holdbarheten. Jeg tenker også at panseret blir ujevnt varmet opp når bilen er i bruk og kanskje spesielt vinterstid. Det kan nok også påvirke resultatet. Aldri lett å få til en 100% rettferdig test men uansett gir det en pekepinn. :) Cred servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra test på kort tid Truls.:)

Det var noen overaskende resultater.

Jeg har hatt de samme problemene med å fjerne RainX, hjelper lite med en bruksanvisning som står på tysk.:rolleyes:

Skal prøve trikset med vann på MF ved neste korsvei.

Er det noen som har testet Autoglym HD voks over tid?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Takker for det..

Ja, vann + mikrofiber kan jo være veien å gå, men vil ikke det endre på herdetiden på denne? føler en løser opp en del produkt om en legger pp vann på denne også. Skal teste det ut neste gang den er i action her....

Ja holdbarheter etc har nok mange faktorer, disse herdet like lenge alle sammen (24 timer ca) og det er sealer, sealer, vok og voks på panser, så Duragloss 111 grenser til Autoglym HD på panser, de opplever nok mye av den samme tempraturen, samme gjelder på ytterpunktene med RejeX og Swissvax Endurance.

Kan godt være at Voks feks har en kraftigere shedding når den er "ny" på lakken, og at sealer shedder mindre men jevnere over lengere tid. Synd jeg ikke kan sjekke denne om feks et halvt års tid og se da. Duragloss 111 har jo vist før at den holder lenge.

Bilen stod btw ute (etter herdetiden) og frem til den ble solgt, så den ser naturens vrede 24/7 og opplevde kalde perioder lenge. Både med og uten et lag snø på panseret.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har litt annen oppfatning enn deg åssen Nanolotus er å fjerne fra ruten. Det ligger alltid igjen en liten hinne som er ett h#"*^@e å fjerne..

Fuktig mf på Rain X går som en lek..

Brynjar kan bekrefte hva jeg mener fra vi holdt på med Lamboen..

Men en flott test, bare synd den ikke "walked the line" til våren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

hmmm, her ser jeg nesten ikke at det er nanolotus forselger på rutene, og må studere det veldig for å se det. drar bare over mfn en til to ganger og så er det bingo..

Vaska med nanosvampen, la på rensen, fjernet den og så forseglinga = min fremgangsmåte..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Vaska med nanosvampen, la på rensen, fjernet den og så forseglinga = min fremgangsmåte..

= min også.

Men prøv med fuktig dametruse på Rain X så blir det noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...