Gå til innhold

Starte detailingfirma, noe marked for det?


Martinsh

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer litt på om folk har lekt seg litt med tanken om å starte eget iht detailing :)

I teorien er det jo en smal sak å starte opp et slikt firma i og med at det er ikke mange krav som stilles til lokaler mm.

Hva tror folka på DCN om dette? Er det marked for dette eller vinner konkurrenten?

Endret av Thomas_K
Redigert litt i fohold til DCN regler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer litt på om folk har lekt seg litt med tanken om å starte eget iht detailing :)

I teorien er det jo en smal sak å starte opp et slikt firma i og med at det er ikke mange krav som stilles til lokaler mm.

Hva tror folka på DCN om dette? Er det marked for dette eller vinner konkurrenten?

Om det er marked for det kommer vel litt an på hvor du bor elj etablerer deg med virksomheten din. :)

Krav er jo vann med varme lokaler noe som igjen kan by på høye drift utgifter (leie)om du ikke eier noe selv , ønsker du og være litt mere "useriøs" funker det sikkert med en fjøl bu der du for trykt inn en bil elj to..

Skal du være seriøs kommer kostnadene og kravene ganske fort.

Da er du slått konkurs av konkurrenten om du ikke har ting på stell. :huh:

Endret av Thomas_K
Redigert litt i forhold til DCN regler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I trondheim så har jeg tro på at det kan funke.Fordi det er en by med størrelse.Ikke her i "lille" ålesund.Mangler mangfoldet som trondheim har når det kommer til entusiasme rundt dette med bil og bilhold.

Du kan prøve dette i helgene om du vil for og ta tempen på markedet over en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Du skal nok treffe innen en nisje her, dvs folk som setter bilen høyt, så det at du er i eliten mht detailing er en selvfølge. du MÅ distansere deg fra han på hjørnet som polerer for 1000,- og overbevise, bevise og forklare så folk velger deg til en høyere pris. Det er nok ikke det enkleste å få til vil jeg tro, men at det er marked for det i de større byene er et ikke tvil om. Det tar nok litt tid å jobbe seg inn i markedene, men kommer du inn i feks en Porsche klubb, Ferrari klubb etc som har biler som folk virkelig er redde for så åpner markedet seg noe mer opp.

Er jo noen her som er utrolig flinke og tar en del jobber, om de klarer å ha så mye at de kan leve av det (firma) vet jeg ikke. Du må nok opparbeide deg et navn for å kunne ta deg "godt" betalt for jobbene dine, ellers er du bare enda en "pålerer" på hjørnet for folk flest vil jeg tro. Det tar litt tid, samt at ting må stå i stil til prisen du tar, en låvejobb til 5000,- tror jeg folk er skeptiske til, da må du i så tilfelle ha et navn som er annerkjent og kan bekreftes fra mange andre om at du er så flink som rykte skal ha det til.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal nok treffe innen en nisje her, dvs folk som setter bilen høyt, så det at du er i eliten mht detailing er en selvfølge. du MÅ distansere deg fra han på hjørnet som polerer for 1000,- og overbevise, bevise og forklare så folk velger deg til en høyere pris. Det er nok ikke det enkleste å få til vil jeg tro, men at det er marked for det i de større byene er et ikke tvil om. Det tar nok litt tid å jobbe seg inn i markedene, men kommer du inn i feks en Porsche klubb, Ferrari klubb etc som har biler som folk virkelig er redde for så åpner markedet seg noe mer opp.

Er jo noen her som er utrolig flinke og tar en del jobber, om de klarer å ha så mye at de kan leve av det (firma) vet jeg ikke. Du må nok opparbeide deg et navn for å kunne ta deg "godt" betalt for jobbene dine, ellers er du bare enda en "pålerer" på hjørnet for folk flest vil jeg tro. Det tar litt tid, samt at ting må stå i stil til prisen du tar, en låvejobb til 5000,- tror jeg folk er skeptiske til, da må du i så tilfelle ha et navn som er annerkjent og kan bekreftes fra mange andre om at du er så flink som rykte skal ha det til.

Er helt enig her. Og hvor mange arbeidstimer tar en jobb for kr. 5000.- og hvor mye blir det igjen?

Driver du firma så trenger du et regnskap og må betale mva. Greit å ha med det fra begynnelsen av, selv om det ikke kommer før etter en omsetning av kr 30'000.- på 12 mnd.

Ta de 5000.- det vil si kr. 4000.- +25% mva. Altså har du 4000.- for jobben.

Hvor mange timer gikk igjen på den jobben, for det er jo en HEL job for de pengene. Si at det går 20 timer - da har du kr. 200.- i timen.

Men ja du bruker noe materiell også, si kr 500.-, leie, strøm og varme, du trenger utstyr som polermaskin, høytrykkspyler, støvsuger som du må kjøpe nå eller sliter på det du har. Regnskapet ja, ikke gratis det heller. Trenger sikkert en bil, utgifter til frakt osv...

Hvor mange slike jobber klarer du gjennomsnittlig i uken hele året? Mange utgifter har du uansett om du har jobber eller ikke.

Er du flink gutt og slipper å låne penger og kan polere minst 3 store jobber i uken så har du kanskje en mulighet. Men tenk og regn selv.

Det er lett å starte bussiness og utrolig vanskelig å komme seg ut av det når det går dårlig.

Tenk godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Gjør du deg litt kjent i noen miljøer, så mener jeg det er liv laga i Trondheim.Bare på lille Åndalsnes med 3000 innbyggere har jeg gjort 30 jobber,20 småjobber jeg ikke har lagt ut her, har 10-15 på lista konstant og har måtte sagt nei til minst 50.på en periode på bare 13 måneder.Dette Har lokaler å velge i mellom flere plasser om jeg vil, fikk jeg beskjed av en for 2 uker siden. Hadde vært morro å hoppa i det, men da må jo prisene opp m ed 100% for å kunne leve av det, og da mister jeg jo nesten alle kundene..Uansett rykte.(skriver om meg fordi det samme vil gjelde i Trondheim:)

I Trondheim kan det gå, men hadde jeg vært deg så ville jeg bygd meg en liten garasje med isolering og heller hatt det som hobby 1-3 dager i uken :)

Blir det en travel hobby som du trives med, så hør heller med arbeidsgiver om du f.eks kan jobbe mindre.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør være en ganske enkelt regnestykke, 20-30 timers jobber som belønnes med 4, 5 eller 6K +mva. Ja det skulle bli alt fra 133 til 300 kr i timen. Tviler på at det er så veldig mange jobber å hente til 6K+mva som kan tas på 20 timer, så de fleste jobbene ligger nok på under 200 i timen vil jeg tro. Og da snakker vi timepris inkl. alle kostnader. I det store å hele blir det veldedighetsarbeid...Sorry mac..bedre betalt i kassa på Rimi vil jeg tro. :)

EDIT: Som bi-inntekt/hobby er dette en fin kilde da, da kan man forholde seg til litt andre normer hva angår lokaler (utgifter) og regnskapsførsel. I de flestes tilfeller her inne overgår innkjøpene (ref produkt-trådene) inntektene uansett, så skatt blir det lite av.

Endret av East
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er timelønn, utstyr og lokaler, men som selvstendig næringsdrivende er du avhengig av litt å gå på i tilfelle rottefelle. Reduserte rettigheter på sykepenger, ingen pensjonssparing etc. Å blande jobb og privatøkonomi er sjelden gunstig så her må den enkelte selv sette av midler.

En vanlig betalt jobb er i dag rundt 200,- i timen. Legg på sosiale omkostninger så er det 300,- i timen. Så skal man ha et lokale (de heldige har egen garasje med tilfredsstillende fasiliteter) til 1-2000,- i måneden. La oss si vi er nå oppe i 350,- i timen. Så skal du ha utstyr og stæsj, ca 500,- pr. bil i snitt. Hvis en typisk jobb da tar ca 25 timer så er du oppe i over 9.000,- pr. jobb. Og da synes jeg du har dårlig betalt.

Ingen betaler så mye for "polering av bilen", når en av de tusen røverene til Ali Baba gjør det "samme" for 1200,-. Skal du få lønnsomhet i dette må du drive etter samlebåndsprinsippet og ikke legge æren i å få finish så pen som mulig. Det du driver med er da redusert til vanlig bilpleie, som alle andre i gamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Er dette jobb nr. 2, og du tar 5000,- for en bil så blir regnestykket slikt:

5000,-

+ 1250,- MVA

=6250,- som kunden betaler.

Av de 5000 får du:

-36% skatt (biinntekt)

=3200,-

Så kunden betaler nesten det dobbelte av hva du får i lønn. Nå kjøper du selvsagt alt du trenger av produkter og utstyr før du lønner deg selv og trekker 36% skatt av biinntekten (Slipper unna skatten slik). Og tjener enkeltmannsforetaket mer enn 50,000 i året så søker du momsfritak. Alt bilpleieutstyr og produkter ble plutselig 25% billigere :D så regnestykket er langt mer nyansert enn det jeg skisserte kjapt ovenfor. Skatteandelen synker til godt under 28% dersom det er hovedgeskjeftigelsen din og det ikke går så bra. Tar du bare ett par biler i året så betaler du ingen\minimalt med skatt.

Vil dette lønne seg? Er folk villige til å betale prisen? Konkurrenten din blir jo en polerende vaskemaskin hos Statoil. Er kundene bevisste på at en vare som koster "minst" 20 ganger mer er verdt prisen? Hvordan vil du markedsføre deg?

Det er mye å ta stilling til, og prosessen er nok litt lenger enn å bare levere ett par dokumenter og sette igang med maskinen. På den annen side, er risikoen svært liten med ett enkeltmannsforetak uten faste utgifter som leie av garasje\lokale, leasingbiler o.l. :)

Du kan få litt starthjelp her:

http://www.innovasjonnorge.no/default.aspx

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tanken og det hadde sikkert vært veldig spennende men trur det er veldig mye slit for lønna for og si det sånn, interessen rundt det hele må hvertfall være 110%

36% av bi inntekter er i minste laget asså, jeg trekker 48% og holder meg akkurat flytende mtp restskatt..

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, takk for svar folkens!

Etter å ha grublet litt frem og tilbake så blir det formelle ved å starte en bedrift litt voldsomt å sette seg inn i med en gang..! Scandicshine har jo fått til dette ganske så bra, men vil tro at hovedinntekten der ligger i produktsalg og ikke i details..?

SS på proff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tanken og det hadde sikkert vært veldig spennende men trur det er veldig mye slit for lønna for og si det sånn, interessen rundt det hele må hvertfall være 110%

36% av bi inntekter er i minste laget asså, jeg trekker 48% og holder meg akkurat flytende mtp restskatt..

mvh Kenneth

Er mye slit uansettf åssen firma du starter :P

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her om dagen så jeg et nytt bilpleiefirma her jeg bor på Haugerud. Sto et svært skilt som det sto håndvask kr 99. Så jeg tenkte jeg skulle kjøre inn for å se hva dette var.

LOL ok plassen er fin og svær (under Haugerudsenter) med god plass så det ut som. Var ingen kunder der da borsett fra meg. Ut av kontoret spratt det ut en kar som spurte om jeg ville vaske bilen. Hmm jå ja tja kanskje sa jeg og spurte hva han vasket med. Så kom det jeg da fryktet og viste at han vasker med svamp, eller som han korrekt sa en myyyyk svamp. Okey sa jeg og så jeg til min ville forskrekkelse at hab hadde 5 slike svarte murbøtter med noe såpe oppi og svamper som lå der fra forrige bil.

Når han da begynte å mase på vask sa jeg brått og brutelt NEI og ble nesten kastet ut fra stedet. En liten hissg araber som ikke fikk som som kunde.

Men det jeg da tenkte er at dette kan da ikke gå rundt. Ja kanskje en pro detailer som folkene her inne ja, men en som ødelegger bilene på denne måten skulle vært advart i alle bilmagasiner.

Men jeg har jo en led lykt i lomme og han viste meg en bil han hadde vasket og fytti hælvete mye swiirls, skal ikke si at det kom fra han men når han fikk se bilen i litt annet lys ble han litt ehh sint :)

Så det finnes muligheter for å drive med dette trur jeg da med riktig markedsføring at du virkelig kan stå inne for en vask til f.eks 500 kr osv..

Hvis noen i Oslo leser denne og ikke bor lant unna der, ta dere en tur og se skrekk og gru innen vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Hørtes ut som en fin pris det. Og skal jeg være litt fordomsfull og gjette på at de vasker masse svart så vil de fint kunne brødfø familien ved å være direkte konkurrenter til Statoils vaskeanlegg.

Husk at hans vaskemetode er den samme som veldig mange bileiere vil ty til om de skal vaske selv, så dette er jo en direkte bra deal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, takk for svar folkens!

Etter å ha grublet litt frem og tilbake så blir det formelle ved å starte en bedrift litt voldsomt å sette seg inn i med en gang..! Scandicshine har jo fått til dette ganske så bra, men vil tro at hovedinntekten der ligger i produktsalg og ikke i details..?

SS på proff.no

Tja.. Regnskapstallene til Scandic Shine er da ikke så veldig bra... Driftsinntektene har økt, men totalrentabiliteten og likviditetsgraden er ikke veldig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller jeg holder meg på rette siden av gråsonen til denne loven.

Interesant lesing. Men som det står: "Det er heller ikke fastsatt en øvre grense for hvor mange personer du kan motta 4000 kroner fra, så lenge jobben du gjør ikke bærer preg av å være næringsvirksomhet."

...i tillegg til...

"Men: hvis du driver næringsvirksomhet innen samme fagfelt som oppdraget (er for eksempel profesjonell snømåker), kan du ikke måke snø for naboen uten at det er skattepliktig."

Hvor går grensa for hva som regnes som næringsvirksomhet? Og vil man da, om man lever i gråsonen av dette direktivet, kunne ta et par "jobber" for hver kunde i året uten å måtte skatte av det? Det kan da bli penger av slikt...

Endret av Danisjboy

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...