Michael

Vet ikke om jeg skal le eller gråte...

35 innlegg i emnet

Kom over denne artikkelen på DinSide.no, http://www.dinside.no/860164/slik-vasker-du-bil-i-kulda

Leste med gru gjennom det som ble sagt!

"- Venstre side av bilen utsettes for mest salt på grunn av møtende trafikk, forteller Engebretsen.

- Så vi som har det travelt kan nøye oss med å polere bare venstresiden?

- Det kan dere, bekrefter en lattermild kommunikasjonsrådgiver. " - WTF!!!!!!

Og i kommentarfeltene!

"Å holde bilen ren om vinteren er tilnærmet umulig. Beskyttelse er viktigere. Etter vask kan man f.eks. stryke over hele bilen med en klut dynket i lampeolje. Det beskytter lakken mot salt og skitt, og bidrar dessuten til at neste vask blir mer effektiv siden skitten ikke får festet seg så godt. Dessuten er jobben gjort på et blunk sammenliknet med polering."

+

"Lampeolje er fantastisk å bruke ved vedlikehold av billakk. Jeg bruker det hver gang(ca. to ganger i året) etter vask, før polering for å løsne asfaltflekker og annen dritt. Bare sauser bilen inn, og la det stå og arbeide ti min. til en halvtime. Spyl av, tørk, klar til polering.

Rådet som mmm gir oss her til vedlikehold i vintermånedene, synes jeg var veldig smart:-)"

Vet som sagt ikke om jeg skal le eller gråte for eierne og deres biler... :(

Edit: Glemte link

Endret av Danisjboy
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ta til tårene du.Det er ikke flaut etter og ha lest dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal legge igjen en kommentar og be folk om å ta en tur innom forumet her dersom de faktisk er glad i bilene sine... la dem bli opplyst!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal legge igjen en kommentar og be folk om å ta en tur innom forumet her dersom de faktisk er glad i bilene sine... la dem bli opplyst!

Ingen dum idè :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal legge igjen en kommentar og be folk om å ta en tur innom forumet her dersom de faktisk er glad i bilene sine... la dem bli opplyst!

Ser ut til at du har lagt inn en liten "notis" der nå ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte jo det ;) Prøvde så godt jeg kunne å holde en sivilisert tone, men det er litt vanskelig når man skal opplyse helt uvitende om noe veldig åpenbart...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe...

Hadde det bare vert så lett som å "smøre" på litt lampeolje så... :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har vel "alle" brukt lampeolje/whitesprit/parafin som avfetting en eller annen gang før DCN lærte oss noe annet. Tardis er mye av det samme ;) Bare bilen vokses skikkelig etterpå, går det nok bra. Jeg synes det er verre at man gnir møkka av lakken...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har vel "alle" brukt lampeolje/whitesprit/parafin som avfetting en eller annen gang før DCN lærte oss noe annet. Tardis er mye av det samme ;) Bare bilen vokses skikkelig etterpå, går det nok bra. Jeg synes det er verre at man gnir møkka av lakken...

Jeg har sikkert gjort mye galt, men jeg har verken brukt Lampeolje/whitesprit/parafin på noen av mine biler.

Dog har jeg brukt svamp og Zalo...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste når man skal vaske bilen om vinteren er tydeligvis og ha full bensin/diesel tank :blink:

Låsolje i nøkkelhullet. . . noen som faktisk bruker nøkkelhullet lenger? Vet ikke om jeg har engang jeg.

Jesus, at sånne får betalt for jobben de gjør. . .

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din kommentar er slettet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste når man skal vaske bilen om vinteren er tydeligvis og ha full bensin/diesel tank :blink:

Låsolje i nøkkelhullet. . . noen som faktisk bruker nøkkelhullet lenger? Vet ikke om jeg har engang jeg.

Jesus, at sånne får betalt for jobben de gjør. . .

Er vel noe i akkurat dette føler jeg.... Kondensproblemer er jo ett kjent problem ved lite drivstoff og store tempraturforandringer. Og det er vel ikke tvil om at låsolje + silicon på lister sparer deg for mye problemer etter vask i kuldegrader. Låsolje er nok godt vedlikehold uansett om du bruker nøkkel eller fjernkontroll siden det da faktisk er større sjanse for at du får åpnet bilen din manuellt den dagen du f.eks har gått tom for strøm, uansett om det er vinter eller sommer :P Husker fra årene i Falck / Naf at det kunne være ett helvete og få åpnet enkelte biler med flatt batteri fordi låsen aldri var blitt brukt :lol: Og det er jo stort sett nødvendig og få åpnet førerdøren for og få opp panseret og gitt strøm ;) Dirking av døren er nok stort sett ett dårligere alternativ sett med våre øyne da det LETT kan gi riper i dørkarm / innersiden av dører :huh:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av dere som har forsøkt å brenne Prickbort?

I forbindelse med denne tråden så sjekket jeg HMS datablader for å finne likheter mellom lampeolje og prickbort som begge er petroleumsdestillater. De består ikke av de samme komponentene, men på bladet for Prickbort så jeg at denne antennes ved 69 grader. Da ble jeg plutselig litt mer interessert i å være forsiktig med å bruke det stoffet. :lol:

Endret av Aspiranten
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle disse er jo laget på samme basis, men med forskjellige tilsettningsstoffer som gjir det bedre effekt for oppløsning av f.eks asfalt flekker.

Å bruke ukonvensjoneller "avfettinger" er nok ikke så skadelig for lakken som vi skal ha det til... da de fleste andre er bassert 95% på de samme stoffene. Men det gjelder like herlig med Prickbort som med parafin... ikke la det stå på bilen for lenge, og bilen SKAL vaskes med såpe etterpå......

Det er bare å starte å lese HMS datablader..... petroleum er petroleum........

Jeg bruker selv ikke noen av de ukonvensjonelle sakene, men det er rett å slett fordi de ikke har tilsettningsstoffene som gjør at de virker litt bedre...

Hadde ikke vert redd for å kline bilen min inn med noe av dette...

Jeg tror nokk det vi drar opp fra veien som blir liggende på bilen helt til neste vask er mye verre for lakken en akkurat dette.....

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig der. Det virker som mange overreagerer voldsomt hvis vi hører ord som lampeolje, white spirit el.l, spesiellt nyfrelste detailere. Ene uken står man å vasker med svamp og zalo, og neste uke står man nesten og griner fordi man ser noen som vasker uten gritguard! :) Det finnes mange måter å gjøre ting på. Det er ingenting av dette som er verdens undergang å bruke på bilen, selv om det finnes det som er bedre.

Mine besteforeldre etc, har brukt lampeolje på bilen i mange år uten at det ser ut til å ha gjort noe som helst galt for bilen sin del. Jeg detailet min farfars 25 år gamle citroen i fjor, og foruten swirls var det ingenting galt med verken lakk eller plast :) Jeg testet parafin for å fjerne asfalt på min egen bil en gang også, og det funket godt som gull, ingen skade skjedd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte selv lampeolje før, det gav mye swirls, men mesteparten gikk vekk igjen med Biltema to-hodet og litt AG polish :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte selv lampeolje før, det gav mye swirls, men mesteparten gikk vekk igjen med Biltema to-hodet og litt AG polish :)

Hvordan kan lampeolje gi swirls?

Hva slags AG polish brukte du? AG Super Resin Polish fjerner i hvertfall minimalt med swirls, det skjuler noe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker produkter som er laget for det som står på flaska fordi det er sikrest, og særlig når det gjelder detailing på andres biler, og skal gjøre 20 forskjellige ting.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke være sikker selv om du bruker Prickbort, for den kan helt fint ødelegge f.eks svarte plastlister som white spirit eller lampeolje. Jeg tør påstå at svært få, eller ingen, her inne kan utifra påviste vitenskaplige fakta eller tester si at f.eks lampeolje er mere skadelig for lakken enn ei petroleumsbasert avfetting beregnet på bil. Det blir fort veldig mye synsing i retningen at "det som det står på flaska er til bilbruk er bedre enn noe som ikke har det skrevet på seg". At ordentlige avfettinger er bedre kan så være, men det er ingen tvil om at lampeolje, parafin eller whitespirit fint kan brukes til å fjerne asvaltrester, så lenge man vasker skikkelig etterpå.

Og at lampeolje alene lager swirls tviler jeg veldig sterkt på. Hvis man gnir det med svamp på en møkkete bil så lager det sikkert swirls, men da gjør rent vann akkurat det samme. Det som derimot kan være er at lampeolje fjerner tidligere AIO eller fyllere som skjuler swirls.

Og når vi snakker om låsolje (eller spray), så mener jeg at det ikke er en god idé å bruke, da den som regel er tyntflytende, og vil over tid fjerne fettet som er i låsen fra før. Som en nødløsning kan det være brukbart, men jeg mener det er bedre å smøre låser med et "langt" grafittfett eller liknende.

Poenget mitt her er vel at man må tenke litt selv, og ikke sluke rått alt som kommer fra produsenter eller står på produktene. Husk at det handler om å selge varer... Ta f.eks Scholl CF02 Wipedown - den lukter rett og slett salmiakk. Den har sikkert andre fine tilsetninger for formålet, men for alt jeg vet kan vanlig salmiakkvann godt gjøre samme nytten...

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke White spirit, lampeolje, osv matte ned lakken over tid i forhold til de vanlige avfettingene vi her inne bruker? Det er den oppfatningen jeg har fått her inne :) Hvordan fjerner white spririt asfaltrester i forhold til f. eks Tardis?

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive