Gå til innhold

Hvordan få interiørlister til å skinne igjen?


lyktestolpe

Recommended Posts

lyktestolpe

Hei!

Noen som vet hvordan jeg får interiørlistene pene igjen? Slik som de er nå, er det små riper og generell slitasje på trelistene etter 10 års bruk.

Er det mulig å polere på en måte?

Bilen det er snakk om er en BMW E46.

Listene det er snakk om er like som på dette bildet:

post-2396-0-81307400-1294395381_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyktestolpe

Det er klar lakk på de ja. Har en poleringsmaskin på hytta, men den er muligens litt stor. Greit å gjøre det for hånd?

Hadde vært veldig takknemlig om noen kunne lage en step-by-step her.

Må ærlig si at jeg er litt redd for å gå løs på interiøret. Tenkte på å bytte lister, men det kosta 1200 for kun en dørlist, så da er det mye bedre å freshe opp! :D Desuten får jeg med med nyttig lærdom om det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke vil ta sjansen på å maskere opp rundt listene, så kan du nappe dem ut med å følge denne guiden, (Har aldri gjort dette selv, gjorde bare et kjapt google-søk) og så polere de med maskin.

Jeg ville ihvertfall begynt med en liten myk pute og en mild polish, og jobbet meg oppover i grovhet til du fjerner de ripene du vil ha bort.

Selv har jeg hatt god suksess med å maskere opp rundt listene og polere som en gal for hånd med Dodo Juice Lime Prime dersom du vil fjerne ripene.

Eller så kan du bruke et produkt med mye filler for å skjule ripene. Poorboys black hole, Prima Amigo eller Autoglym Super Resin Polish er gode alternativer her.

Dette vil ikke fjerne ripene, men kan godt være du får opp glansen betraktelig om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme type lister i min, bare at det er en slags pianolakk på de.

Der fungerte det fint med S03 Gold på en gul applikator, gnikke som gal, og avslutte med SV CFP. Det ble blankt og tilnærmet ripefritt!

Men jeg vil tro de fleste rubbing/polish midlene fungerer fint; 3M FCP, Menzera SIP, MG Deep Crystal, Ultimate Compound osv.

Ta det du har for hånden, og prøv ut :)

Endret av Mikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Jeg kjøpte inn Meguiars PlastX for å bruke produktet på slike lister, og jeg gnikket i vei og gnikket og gnikket.

Ubrukelig drittprodukt, anbefales ikke.

Det er vel ikke helt dette PlastX er beregnet på heller. De listene var jo lakkerte, og dermed er det ikke plast du polerer lenger. PlastX fungerer greit på plastlykter som er matte, men kan uansett ikke sammenlignes med ordentlig polish med maskin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyktestolpe

Jeg har faktisk en ny Autoglym Super Resin Polish stående her. Gleder meg til å teste i helgen! Går det greit å polere med sånne tråder? Tenker da på en ball av tråder(Hva heter det egentlig!? Dårlig forklart av meg kanskje (: )

Eller er det slik at man "må" bruke en slags svamp eller lignende? Er rimelig blank på dette enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk en ny Autoglym Super Resin Polish stående her. Gleder meg til å teste i helgen! Går det greit å polere med sånne tråder? Tenker da på en ball av tråder(Hva heter det egentlig!? Dårlig forklart av meg kanskje (: )

Eller er det slik at man "må" bruke en slags svamp eller lignende? Er rimelig blank på dette enda!

Du tenker på polergarn? Det er vel ganske uglesett her inne....

Bruk heller en mikrofiberklut, eller en applikator (de små skumgreiene som ofte følger med billige vokser, fås også kjøpt løst).

Etterpå kan du polere rattet over på rett side :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Aplikatorene vi bruker er vel mer eller mindre svamper ja, så om du har en svamp liggende i garasjen er det fritt frem for å prøve med den før du stikker ut og shopper :)

Bare pass på at det er en ny svamp og ikke en med stein, sand, hardt støv etc. i, da kan det bare bli vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyktestolpe

Da prøvde jeg litt i dag. Kjøpte noen svamper, men følte egentlig ikke at de fungerte noe bra... Noen som har link til "riktig" svamp?

Brukte faktisk det polergarnet... ehehe. Ble mye mer shiney, og noen av merkene ble pusset ned. Kan ikke si noe annet enn at det ble bedre! Fikk ikke pussa så mye, da jeg hadde mer på planen, men skal ta mer til uka!

Her er hvertfall noen bilder:

post-2396-0-12737400-1294590307_thumb.jp

post-2396-0-44910200-1294590310_thumb.jp

post-2396-0-75723000-1294590312_thumb.jp

post-2396-0-39176700-1294590316_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=47

Selv om du skjuler enn del og får opp glansen med Super resin polish, så skulle du nok brukt en f. eks oppkutta pad med cut og poleringsmiddel med slipemiddel i seg, for å fjernet ripene permanent.

Endret av johnsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyktestolpe

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&products_id=47

Selv om du skjuler enn del og får opp glansen med Super resin polish, så skulle du nok brukt en f. eks oppkutta pad med cut og poleringsmiddel med slipemiddel i seg, for å fjernet ripene permanent.

Kunne du forklart den der litt nærmere? En oppkutta pad? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du forklart den der litt nærmere? En oppkutta pad? (:

Han mener en pad/pute som man bruker til maskin, som du evt kutter opp i mindre biter for å komme bedre til. Disse er laget for å slipe mer enn en vanlig skumpad så disse med en egnet produkt så vil du slipe mye mer enn ellers.

Du vet det går an å ta ut disse listene ja? ser for meg at det blir mye enklere da :)

Dette med polergarn så anbefaler jeg å bruke microfiberklut istedenfor da dette er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspiranten

Jeg brukte de røde skumapplikatorene til scandicshine sammen med S03 på lakk med stort hell. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor dere anbefaler den stakkars mannen å kjøpe seg en helt ny pad og skjære den opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Hvis du seriøst ønsker å bli kvitt ripene på listene så ville jeg brukt den halvtimen det tar å få dem løse først som beskrevet og linket til over.

Deretter feste poleringsmaskinen i en skrustikke evt sette deg med den mellom beina.. Så er det bare å ha litt polish på en mykere pad og lav cut polish, jobbe liste mot pad og ikke maskin/pute mot løs list.. Du merker fort hva som er "riktig" side og riktig vei for hvordan du fører listene.. Forsiktige og jevne bevegelser frem til du har oppnådd ønsket resultat.. Så er det bare å få finne frem wax of choice og behandle i flere omganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte de røde skumapplikatorene til scandicshine sammen med S03 på lakk med stort hell. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor dere anbefaler den stakkars mannen å kjøpe seg en helt ny pad og skjære den opp :P

Var selvfølgelig hvis han hadde det liggende, men når jeg leser på ny så ser jeg jo at det er lite sannsynlig at han har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...