Gå til innhold

Front i front med tre


Michael

Recommended Posts

I dag er en trist dag, for i dag har jeg klart å frontkollidere med et tre. Dette pga. ekstremt glatt føre, med slaps og is.

Fikk most fronten av Golfen til det ugjenkjennelige. Meg gikk det heldigvis bra med meg og fikk sjekket hvordan airbag funker... Dette er allikevel til de grader pinlig da jeg selv har vært ganske kjepphøy om andre som jeg mener definitivt burde vurdere ny oppkjøring....

Ang. taksering av skader så lurer jeg på om noen her på forumet har kunnskap om hva slikt kan komme til å koste, og om det i det hele tatt kan lønne seg?

Bilen det dreier seg om er en Volkswagen Golf MK3, 1995-modell, 1,8L 90Hk. Kjøpte den i oktober 2009 og den har kjørt 138000km. Med andre ord en eldre bil, MEN dette er min øyesten og jeg skulle allerhelst beholdt den :(

Skader: Panser vrengt og bøyd, fanger smadret, lykter og radiator fikk seg en skikkelig en på tygga. Ang. selve motoren vet jeg ikke da jeg ikke klarte å dra opp panseret. Så vidt jeg husker (tatt av Viking nå) så er fortsatt sidepanelene inntakte. Om chassis har fått skade vet jeg ikke. Gikk vel i 60km/t rett i et stort dumt tre, som sto helt feil sted i forhold til bilen min :(

WÆÆÆÆÆÆ, hva skal jeg gjøre med alle bilpleieproduktene mine nå?!?!

Noen tips om taksering?

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Hvis radiator og sånt har fått skade så har sikkert frontbjelke også fått en god trøkk, da er det en del som må rettes og den blir sikkert taksert til vrak pga alder. Men du kan alltids kjøpe ut vraket og reparere den selv. Viktigste er vel uansett og ikke godta første budet forsikringselskapet kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Haakon O

Legg til å bytte ut airbag(er) til kostnadslista.. Dette er vel en bil som i snitt ligger på mellom 15 og 20 tusen i verdi, og det vil nok koste betydelig mer å få den fikset opp igjen så forsikringselskapet vil nok max dekke listepris, minus eventuell egenandel på forsikringen. Dette er om du har full kasko og vil ta det på kaskoen da. I det lange løp vil nok kanskje det ikke lønne seg i det hele mtp bonustap og dertil høyere forsikringskostnader i årene framover.

Om det ikke er omfattende skader på bærende deler (at den er slått skeiv og må i rettejigg), så er nok det beste å få tak i en donorbil og begynne å skifte over delene ja. Alternativet er å selge den som en donorbil/delebil om resten er bra, og så finne seg en ny/annen bil til bruksbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt delkasko, og forsikring i faren min sitt navn, så det kommer nok ikke så mye penger fra forsikringen...

Et håndsveiset smiejernsgjerde ble også knust i samme slengen så det koster sikkert også et par tusen å få fikset :)

Hvis den ender opp som donerbil, hva tror dere jeg kan regne med å få ut av den da? I øyeblikket er alt annet enn fronten strøkent og intakt.

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Kondolerer! Med mindre du har gratis arbeidskraft (deg selv eller nær familie?) og egnet sted å holde på, kan jeg ikke tenke meg at det vil svare seg å utbedre skadene du beskriver. Lav kilometer til tross, timeprisen ett verksted belaster for en slik jobb overstiger fort kostnaden til å gjenskaffe "tilsvarende" bil.

Men: ta deg en en tur til lege og få dokumentert at du har vært der i denne forbindelse. Uansett type forsikringsdekning du har valgt, så dekkes personskader. Og det er ikke sikkert de viser seg i kveld. Kanskje i neste uke, eller måned...

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@challenger:

Så typisk at jeg var hos legen i går for første gang på 7 år for å sjekke et flåttbitt... For en start på nyåret :blink:

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er nevenyttig selv og kan fikse dette er ikke en 95 modell golf verdt å koste på om front er skrota... Koster deg fort bortimot verdien på en slik bil bare i deler, og lakkering av de kommer i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Er ikke lett å ordne om ramma er skeiv,og mye annet dyrt er slått sundt.. Mitt beste tips er å smile bredt og være glad ei uke fordi det ikke gikk verre, og deretter ta deg en rusletur på finn.no og kjøpe deg en ny bil ;) Sier ikke at det er bare og bare å kjøpe ny bil, men noen ganger må man bare..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok bite i det sure eplet og si meg enig i at det nok ikke er verdt å bruke mange penger på å fikse den. Bare så kjipt at den akkurat har fått full NAF-test + EU-kontroll med null feil, samt nylig installert Defa-motorvarmer og noe småplukk i motoren.

1. Et overslag på hva jeg evt. kan få for den om den ender opp som donerbil?

2. Vil den installerte Defa-varmeren passe i andre biler, slik at jeg slipper å kjøpe ny?

Og dersom noen ser en fin tysker til salgs opp til 45.000,- med lav kilometer, så er det bare å si ifra :)

EDIT:

Har funnet denne på Finn. Min link

Tror dere denne kan ha noe for seg?

Endret av Danisjboy

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få taksert skaden gratis til din lokale biloppretter/lakker verksted(enten kan de komme å se på bilen eller så kan du ta bilder og få det taksert. Husk bilder av motor rom også. etter at skaden er taksert kan du bruke en anbud tjeneste og se hvilken priser de kommer med. Skader ikke siden tjenestene er gratis og uten kjøps forpliktelse. Men husk, det er veldig stor pris forskjell. Håper det hjelper.

Må nok bite i det sure eplet og si meg enig i at det nok ikke er verdt å bruke mange penger på å fikse den. Bare så kjipt at den akkurat har fått full NAF-test + EU-kontroll med null feil, samt nylig installert Defa-motorvarmer og noe småplukk i motoren.

1. Et overslag på hva jeg evt. kan få for den om den ender opp som donerbil?

2. Vil den installerte Defa-varmeren passe i andre biler, slik at jeg slipper å kjøpe ny?

Og dersom noen ser en fin tysker til salgs opp til 45.000,- med lav kilometer, så er det bare å si ifra :)

EDIT:

Har funnet denne på Finn. Min link

Tror dere denne kan ha noe for seg?

For 45.000,- Er det billiger å dra til tyskland selv og hente en. ligger på rundt 5000,- lapper for en med veldig lav km. mobile.de er å anbefale. Link med engensk tekst. http://www.mobile.de/home/index.html?lang=en

Andre linker.

Import kalkulator: http://www.dinside.no/104524/importkalkulator

valutakalkulator: http://tux.aftenposten.no/calcFrame/start.htm?id=16

Endret av Bompi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at hvis jeg skal kjøpe ny bil i samme prisklasse ville det vært nice med en ny golf :) Har sett litt på Finn og funnet noen stykker som kanskje kan være mulige kandidater?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25947178 (Fjern den stygge takboksen og railsa og den så fin ut. Men er automat på en slik bil noe særlig bra da???)

eller kanskje

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25957310

eller kanskje denne (selv om det er en stasjonsvogn ser den helt utrolig strøken ut!)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25862499

Give me your thoughts! I need a new car to shine!

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen innvendinger mot denne? Syns nemlig den ser veldig fin og velholdt ut.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26055012

Lagt ved noen bilder av min øyesten, som fikk seg en på tygga...

post-2317-0-36474900-1294348233_thumb.jp

post-2317-0-77222100-1294348245_thumb.jp

Endret av Danisjboy

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...