Gå til innhold

Kjøp av speilrefleks


Hans Olav

Recommended Posts

Jeg vurderer da å kjøpe et speilrefleks kamera for å ha muligheten for å ta litt bedre bilder. Det gamle digitalkameraet mitt er vel i grunn litt utdatert.

Jeg er på utkikk etter et enkelt kamera som er lett å bruke. Jeg er ikke veldig teknisk av meg når det gjelder slike ting.

Et enkelt kamera som tar gode bilder. Jeg aner ikke hva jeg skal se etter, hva som er bra osv.

Det er sikkert ikke lett å svare på, men har dere tips til kameraer, evt linker?

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Hans Olav

    17

  • Reidar

    6

  • Essiek

    5

  • mar1us

    4

Mest aktive i dette emnet

Er ikke Nikon D3000 gått ut? Og det er D3100 som har tatt over.

Nikon D3100 har jeg selv nå og veldig fornøyd med det og det tar gode bilder også for en amatør.

Og det tar video i full HD.

Pluss på med Bind 1 av Scott Kelby og du har en god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Er ikke Nikon D3000 gått ut? Og det er D3100 som har tatt over.

Nikon D3100 har jeg selv nå og veldig fornøyd med det og det tar gode bilder også for en amatør.

Og det tar video i full HD.

Pluss på med Bind 1 av Scott Kelby og du har en god start.

godt mulig d3100 har tatt over ja ;) Kjøpte mitt d3000for 2700kr, så tenkte noe sånt hadde vært bra.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg Pentax K-r og må si jeg er mer enn middels fornøyd med det. Tror uansett at de fleste kameraene man får for 3-6tusen er mer enn gode nok for del fleste av oss. Det som setter begrensingen er nok heller kunnskap og teknikk innen foto. Så prøv hvordan div. kameraer er å holde og gå for et som du føler du får et godt grep på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Nikon D3000 gått ut? Og det er D3100 som har tatt over.

Nikon D3100 har jeg selv nå og veldig fornøyd med det og det tar gode bilder også for en amatør.

Og det tar video i full HD.

Pluss på med Bind 1 av Scott Kelby og du har en god start.

Hva er Bind 1 av Scott Kelby for noe?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Nikon D3000 er et godt nybegynner kamera. En må ikke ha siste modell for å kunne ta gode bilder :) Alt handler om å lære seg å kjenne kamera og utnytte det best mulig. Legg heller penger i kvalitets objektiver. Bildet tas tross alt gjennom objektivet :)

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon D3000 er et godt nybegynner kamera. En må ikke ha siste modell for å kunne ta gode bilder :) Alt handler om å lære seg å kjenne kamera og utnytte det best mulig. Legg heller penger i kvalitets objektiver. Bildet tas tross alt gjennom objektivet :)

Helt enig!

Om du kjøper Pentax, Sony, Nikon eller Canon er det den som tar bilde som er det "svakeste" leddet. Alle disse kameraene tar bra bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så teknisk anlagt når det kommer til dette, men jeg er interessert i å få finere bilder enn jeg gjør med digitalkameraet, og det gjør jeg vel uansett?

Hva trenger jeg liksom av "ekstrautstyr" osv? Linser? Kan ikke noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med trenger du strengt tatt ikke noe særlig ekstrautstyr.

Eventelt ei veske og ekstra batteri er kjekt å ha og et filter til å beskytte linsa de.

Jeg ville uansett gått for Nikon eller Canon da har du mye mer å velge mellom på bruktmarkedet om du skal ha objektiv osv i neste omgang.

Etter hva jeg fant ut så ligger Nikon litt forran med tanke på meny, brukervenlighet og å gi gode bilder kun på auto..

Er uansett veldig godt fornøyd med mitt D3100

Og Scott Kelby :D

Endret av Fenwick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ett kamera (Nikon D3100 eller canon 500d f.eks) med de stabiliserte kit linsene (nikon: 18-55 VR. Canon: 18-55 IS) og bruk kamera til du forstår hva du trenger selv. Det er den absolutt beste måten og gjøre det på, for ingen kan svare deg på hvilken linse som passer deg når du ikke selv vet det. Vi kan alle gi råd om dyre linser som KANSKJE passer deg, men det er kjipt og bruke 4-5.000kr på ei linse noen anbefaler - og så finner du ut at det er mer vidvinkel eller tele du heller skulle hatt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp speilrefleks, det er penger ut vinduet, og bare forvirrende til ditt bruk.

Vil du ha ekstremt gode bilder (eller rettere sagt; mulighet til å ta...) vil du være mye bedre hjulpet med en god proffkompakt. Dette er kompaktkameraer som mor di kan bruke, på samme tid som du har alle de samme mulighetene som på en speilrefleks. Du får god zoom, knallgod optikk, stor sensor og alt til en fornuftig pris og med et brukergrensesnitt som er mye bedre.

Det har gått inflasjon i speilrefleks de siste 10 årene, mange kjøper speilrefleks uten at de har behov for det. Har du ikke tenkt å bruke minst 20000 på ekstrautstyr er det ikke vits. Jeg har selv D70 og D200 med stor tilgang på ekstrautstyr. Allikevel kjøpte jeg meg nettopp et mindre m4/3 (Panasonic GF1). I praksis blir det brukt mye mer.

Se på Canon G12 eller Nikon P7000, da kan jeg garantere at du blir 100 % fornøyd!

Lykke til:)

Jeg er ikke så teknisk anlagt når det kommer til dette, men jeg er interessert i å få finere bilder enn jeg gjør med digitalkameraet, og det gjør jeg vel uansett?

Hva trenger jeg liksom av "ekstrautstyr" osv? Linser? Kan ikke noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Hvordan kan du påstå at å kjøpe speilrefleks er penger rett ut av vinduet??? :blink:

Jeg skal være enig med deg at proffkompaktkamera er meget bra men en er jo mere låst med tanke på optikken.

Jeg jobber med foto og har utallige ganger tenkt tanken på å kjøpe meg et kompaktkamera til å bruke i det daglige og ved familiesammenkomster osv men ser at jeg plukker opp det store kamera hver gang uansett hva jeg har tilgjengelig av mindre utstyr, nettopp fordi det gir meg den bildekvaliteten og fleksibiliteten jeg ønsker :)

Men smaken er som baken, delt i to og godt er det :D

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av vinduet? Var vel litt drastisk å si.. Kjøper speilrefleks jeg..

Hvis det er kamera med 18-55 VR linsa så løp og kjøp.

Det står 18,55 i annonsen. Om det er VR vet jeg ikke, står ikke noe om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...