Bjerknez

Oppussing av gammel Switun sykkel

La meg si en ting før jeg fortsetter:

Jeg er ingen handyman, men liker å skru litt på småting. Derfor så har jeg muligens noen litt latterlige spørsmål her som jeg håper dere kan svare på uten å dømme meg nedenom og hjem... :huh:

Tenkte jeg skulle plukke fra hverandre (HELT) min avdøde bestemors Switun damesykkel som har stått i kjelleren i mange år. Her er det null plastikk og kun metall i alt som er. Alt av chrome på sykkelen som pedaler/styre etc. har noen små rustflekker, men disse er ikke værre enn at man kan pusse det bort med 40-papir.

Målet er å plukke fra hverandre sykkelen, og vaske/pusse/polere hver eneste del, samt bytte ut ting som ringeklokke/frontlykt og andre ting som er lett og få tak i.

Så hold dere fast...

Sykkelen skal Grunnes og lakkeres etter at den evt. er pusset. Her skal vi ikke ta vare på orginalen, men hele sykkelen skal lakkeres i fargene hvit og lilla (matt).

Det jeg lurer på er selve pussingen av chrome flatene samt ramma som allerede har lakk?

Det skal ikke være noen 100% detailing jobb detta, men jeg har vel skjønt at den bør pusses gaske heftig ned før man sprayer på grunningen? Eller fester grunningen seg ved at man bare matter litt?

PS! Skal slenge inn ett bilde av sykkelen i morgen slik den er nå...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som en strålende plan Ove :)

Vurder å få rammen pulverlakkert, og skift alle lager når du først har de ute.

Oslo sykkelverksted er en ressurs, likeså er forumet her http://terrengsykkel.no/ubb/

et sted hvor det finnes et enormt med kunnskap om alt som har to hjul og blir drevet av pedaler :)

Lykke til med prosjektet din heldiggris B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør vel ikke pusse mer på kromen enn du må, og iallefall ikke med 40papir til å begynne med.

Det er også verdt å merke seg at alle skruer og muttre på den ene siden av kranken er links ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting kan jo chromes opp igjen, alt avhengig av hva du er villig til å investere i prosjektet, men samtidig skal du huske på at litt

rustikt preg er med å danne en fin ramme rundt et slikt retrofilt prosjekt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang lakken på sykkelen så om det ikke er noen rustflekker der og rammen ser fin ut, så kan du bare matte den lett ned og lakkere over dette igjen etter å ha vasket godt med en silikonfjerner :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å matte ned kan du bruke feks 220 grit papir. et lite tips : har du vurdert dremel ? denne er oppladbar men finnes med ledning også , får utrolig mye tilbehør til disse maskiner , jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte meg dremel. jeg tenker på rustflekkene , sette på en liten slipestein og ta det groveste , avslutte med rustkiller/epoxyprimer

lykke til med vinter prosjektet :D

Endret av bjørn
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for inspill folkens :)

Alt på sykkelen skal grunnes/lakkeres og jeg har ikke noen planer om å bruke store beløper på denne sykkelen. Litt av poenget er å pusse den opp ved hjelp av de midlene man har, men noe må jo kjøpes som Ringeklokke/bremsehendel/nye kabler etc. slik at det som er lett å bytte samt sitter veldig synlig ser bra ut.

Tenkte jeg skulle legge kjedet samt tannhjul etc. sammens med skruene i en bakk med parafin (bare ett tips jeg fikk av andre) slik at evt. rust blir løst opp.

Jeg er ingen lakkerer så jeg har ingen ambisjoner om at det skal bli 100%, men sykkelen skal bli fargerik, morsom og litt retro. Det vil bli lagt stor vekt på og mye jobb i Swithun-merket som sitter under lykten på rammen forran. Dette merket skal være som det er og her skal det gnikkes en del :)

Skal ned i kjelleren straks, så jeg kan ta ett bilde av prosjektet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende prosjekt Bjerknez.

Ser fram til bilder før- uderveis og etter. Med de tipsene du allerede har fått lenger opp i tråden skal dette bli så bra så...

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det nevnes 220 og 40 grit papir her... Jeg driver en del med lakk, og 220 er ALT FOR GROVT! Før grunning ville jeg ikke gått noe grovere på enn 400 om det, til nøds 320 om det er fyllergrunning som skal brukes og som slipes etterpå igjen med 500grit eller finere. Lakk som det skinner igjennom pusseriper på er langt fra fint...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da her jeg så vidt begynt på sykkelen, og her er noen bilder fra i dag:

Slik ser utgangspunktet ut. fremjul samt styret, fremskjerm og setet etc. er demontert.

Her ser ser dere dem demonterte delene. På bildet er det ikke gjort annet enn demontering:

Pusset ned fremskjermen i dag og sprayet på grunningen:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg pusset og grunnet fire deler av sykkelen. Detta går smått, da jeg har lite plass å lakkere på. Må stå ute å lakkere for så og bære inn i kjelleren igjen.

Her er ett par bilder av delene som er lakkert i dag:

1stk. stang som skjermen er festet til

1stk. stang som setet er festet til - Styret - 1stk. klamme som skal sitte på setestangen.

Detta går sagte men sikkert fremover, og jeg har ingen tidsfrister overhodet. Bare gjør det når jeg føler jeg får lyst :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive