Gå til innhold

Holder dette verktøysettet?


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg fikk ett verktøysett til jul som består av 92 deler fra Bahco.

Er det slik at disse settene er så geniale at man nærmest slipper annet verktøy til vanlig småmekking av sykler/fresere/biler etc?

Jeg har aldri vært noen handyman, men synes det er artig å skru fra hverandre ting og tang for å "pusse opp" når dte gjelder sykler etc. samt at jeg jo ønsker verktøy til moderat skruing på bil.

Holder det da med ett slikt sett fra Bahco?

Jeg er klar over at man får kjøpt store verktøyskap til langt over 10.000,- og de råeste koster vel opp mot en halv million, men det sier seg vel selv at dette blir overkill til kjelleren hos den vanlige mannen i gata...

Jeg er også klar over at det finnes annet spesialverktøy i de større settene som ikke finnes i bahco-settet, men vil gjerne ha litt informasjon fra dere som skrur en del om evt. hva som bør kjøpes inn i tillegg til det som er i settet, slik at man ikke en dag skal stå der og klø seg i hodet ved at man mangler ett eller annet...

Det jeg vet at jeg mangler er noen tenger og avbitere, samt kanskje en skiftenøkkel og en hammer/slegge.

Jeg ser også at det muligens hadde vært kjekt med fler fastnøkler/leddnøkler slik at jeg hadde fra de aller minste til de som er litt større og ikke bare de som er i dette settet?

Bildet av settet jeg har nå ser dere under:

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel kanskje litt vanskelig for andre å vite hva slags verktøy du trenger? Jeg vil tro at dette holder for deg, men til sist er det jo bare du selv som vet det.

Spør du meg er det liten vits i å kjøpe inn mer verktøy for å supplere dette settet før du faktisk trenger det. Etter hva jeg har fått inntrykk av er ikke du personen som skrur så mye bil?

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så verktøy i slike sett tåler ikke så høye påkjenninger som verktøy kjøpt separat... er det det du mener?

Tror nok det verktøyet der hadde tålt akkurat like mye om det ble solgt løst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være mye viktig i den kofferten der.

Selv merker jeg at bruken av innvendig og utvendig torx har økt veldig på mange mekaniske farkoster og ting.

Jeg har verkstedet fullt av verktøy, og kjøper alltid det jeg trenger. Som oftest inntjent ved første gangs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik du skriver så regner jeg med at du har mye glede av dette settet i mange år fremover.Backo er et kjent og velrenomert merke i verktøy verden.Skru det du vil og kos deg.Du blir ikke skuffet med det første.Vi har solgt i bøtter og span på jobb av dette settet og kan ikke huske og hatt noen klager på det.

Enjoy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfint sett det der. Og spør du 100 personer, så vil du få like mange svar med forskjellig verktøy du trenger i tillegg. Et sted må man bare begynne, og så får man supplere etterhvert som man oppdager hva man trenger. Personlig ville jeg kjøpt et sett med vanlige skrutrekkere i tillegg, da jeg liker det bedre enn skrutrekker med bits. Fastnøkler med skrallefunksjon er også veldig kjekt å ha. Biltema sine duger helt utmerket for oss vanlige dødelige. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens :)

Sluquet:

Som jeg skriver så er jeg ingen handyman. Med handyman så mener jeg skruing på motorer etc. Men liker å skru på andre ting det ikke er noe farlig med, som sykler/fresere og andre ting som ikke kan koste meg flere titalls tusen ved en feiltagelse.

Jeg kan nok litt av hvert, men vil ikke akkurat kalle meg noen vaktmester som fikser det meste. men liker som sagt å "mekke" litt i kjelleren. Holder for tiden på med min bestemors gamle sykkel. Denne skal skrus fra hverandre og vaskes/pusses/poleres etc.

Har også en gassgrill som skal demonteres på sikt for å renses skikelig. En snøfreser står også og roper på meg, og ber om en liten overhalling (kosmetisk) Når jeg først er i farten, så kan jeg jo også nevne at jeg muligens kommer til ø kjøpe en gammel bil til skrotpris (Hyundai Pony) som jeg skal øve meg litt på når det gjelder polering etc. Denne kan jeg jo også skru sønder og sammen uten at jeg taper så mye som en krone på det.

Det eneste jeg ser at jeg kunne fått brukt for er ett knippe elektroverktøy for "mekking" av pc'er etc. Dette har jeg ikke i dag og dette vil jeg tro hadde kommet godt med...

Men jeg er ikke typen som skrur en motor i filler for å bytte stempelringer, for å si det sån. For noen bilmekaniker er jeg absolutt ikke. Hadde noen satt hagla i trynet på meg, så skulle jeg vel alltids fått det til, men er desverre ikke der interessen ligger :)

Når det gjelder å kjøpe verktøy etter hvert som man trenger det, er jeg delvis enig i det. Men er jo greit å ha det mest grunnleggende.

Avbiter tang samt vanlig tang er jo ett must så dette må jeg ha. Bestillte meg nylig ett 44-delers skrutrekkersett fra netthandelen.no til 65,- Sikkert ikke det råeste, og dette har jeg jo teoretisk i settet mitt allerede, men kjekt å ha egne skruhjern ved siden av, da disse ikke er like klumpete og holde på med....

Finfint sett det der. Og spør du 100 personer, så vil du få like mange svar med forskjellig verktøy du trenger i tillegg. Et sted må man bare begynne, og så får man supplere etterhvert som man oppdager hva man trenger. Personlig ville jeg kjøpt et sett med vanlige skrutrekkere i tillegg, da jeg liker det bedre enn skrutrekker med bits. Fastnøkler med skrallefunksjon er også veldig kjekt å ha. Biltema sine duger helt utmerket for oss vanlige dødelige. :)

Fastnøkler med skrallefunksjon?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ser ut som en god start det settet der ja. men som du sier så mangler det avbiter, tengere osv (skiftenøkkelen ville jeg droppa da dette egentlig er et ubrukelig verktøy hvis ting sitter litt)

bare å kjøpe litt og litt verktøy etterhvert som du trenger det så har du til slutt det verktøyet DU har bruk for.

hvis du ikke vil bruke så mye penger på verktøy, så vil jeg anbefale biltema sitt verktøy (det med 10 års garanti). det er faktisk veldig bra og holdbart verktøy til en billi penge. har masse biltema verktøy på jobben som har levd et hardt liv.

som noen sier over her bacho er bra verktøy, så ta godt vare på det. har man sikkelig verktøy og bruker det på en vettug måte så har man det resten av livet så lange man ikke mister det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det settet der blant annet, og det er helt suverent!

Jeg har en del Bacho, Kamaza og Tengtools, og vil si at det er glittrende verktøy.

Prøv en av pipene i det settet imot en eks Biltema-pipe, så vil du merke forskjell. :P (selv om ikke Biltema-verktøy er dårlig for all del)

Det blir ofte en liten avveining når man skal kjøpe verktøy til hva man ønsker å bruke det og hvor: Eks låner man ut mye verktøy til alt og alle, skrur ulike steder på mye rart, etc så er nok billigere verktøy helt suverent. -Da klager man ikke om ting blir vekk.

Har man kontroll og liker godt verktøy, så er det verdt pengene å kjøpe god kvalitet.

Man får jo aldri "nok" verktøy, på samme måte som man liksom aldri får "nok" av bilpleie-stæsj. B)

(Tips: Jula har et Bacho-sett med 4 eller 5 nøkler hvor det er skraller i begge ender og hvor hver nøkkel har 4 dimensjoner.

(i hver ende så er det eks 13 -15 og 14-16 i samme skralle. Høres rart ut, men fungerer suverent)

Ligger på ca 500.- NOK der. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Okay, så verktøy i slike sett tåler ikke så høye påkjenninger som verktøy kjøpt separat... er det det du mener?

Jeg mener verktøy i sett eller hver for seg. Med riktig bruk så skal det være veldig dårlig kvalitet om det går i stykker.Å spraye 556 på en rusten mutter istedenfor å denge løs på skralla med en gang f.eks vil gjøre at verktøyet ikke blir ødelagt så fort ,eller at pipa blir ødelagt ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det er nevnt tidliger her og men spar deg for å kjøpe skiftenøkkel(er) det er kun for latmannsmekanikeren , og er det noe som sitter skikkelig fast ødelegger du bare sekskanten( har vist prøvte det selv ja :blush: ) , fastnøkkler er tingen :thumbup:

såg ut som et flott sett det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill folkens :)

Da blir det kjøp av noen tenger samt hammer etc. Et sett med skruhjern på 44 deler er allerede vunnet på netthandelen.no for latterlige 65,- :)

det blir vel skruterkkere etter bruk og kast prinsippet da (ikke herdet tupp) ;) regnet nå med at du skulle forsette med bahco , jeg har noen bahco skrutrekkere som fatteren har gitt til meg da han ikke har bruk for de lenger , ser nesten ut som nye . kvalitet koster jo men så varer det også :D

edit: skrivefeil

Endret av bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det settet du viser frem der. Og det har jeg skrudd lett mc.en min til Ikea pakke. Det har vært super kvalitet til mitt bruk. Så kan anbefale det settet til mannen i gata :P

BMW F30 320D 2012 M-Sport

Vw Passat 2.0 TDI 2009 R-line

Vw Passat 1.9 TDI 2006 Highline

Seat Toledo 1.6 SR 2000

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...