Gå til innhold

Philips X-Treme Power


Øyvind G

Recommended Posts

Merker du forskjell altså? Jeg prøvde to forskjellige super-ultra-duper-mega-pærer i fjernlysene på den forrige bilen, i tillegg til vanlig Osram. Det var ingen forskjell, iallefall ikke før trinn fire der jeg monterte 55w xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

har hvert fornøyd med lyset på denne bilen så lenge jeg har hatt den. dama mi har samme type bil og det er ikke like godt lys på hennes som min.

jeg har også ment akkurat det samme som deg tidligere. har prøvd nightbreaker fra osram og ikke blitt veldig imponert.

står ikke annet enn Philips på pærene, men utifra hva jeg kan se og sammenligne med bilder på nettet, så heter deiie pærene som jeg har på bilen min Philips X-Treme Power.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode lys på bil bestemmes først og fremst av spenningen over lyspærene. På to biler jeg har hatt har jeg hentet strøm rett fra batteriet og brukt strømmen fra lysbryter til styrestrøm på releene. Økte fra 11,3 V til 13,9 V. Det ble enorm forskjell!! Jeg har heller ikke merket noe forskjell på billige og dyre pærer verken på lysstyrke eller holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Merker du forskjell altså? Jeg prøvde to forskjellige super-ultra-duper-mega-pærer i fjernlysene på den forrige bilen, i tillegg til vanlig Osram. Det var ingen forskjell, iallefall ikke før trinn fire der jeg monterte 55w xenon.

Samme erfaring her, det gjaldt H1 pærer av kjente merker.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode lys på bil bestemmes først og fremst av spenningen over lyspærene. På to biler jeg har hatt har jeg hentet strøm rett fra batteriet og brukt strømmen fra lysbryter til styrestrøm på releene. Økte fra 11,3 V til 13,9 V. Det ble enorm forskjell!! Jeg har heller ikke merket noe forskjell på billige og dyre pærer verken på lysstyrke eller holdbarhet.

Hvis ikke trådstarter har gjort dette er det absolutt å anbefale, har gode erfaringer med dette på både 1, 2, 7 og 9 serien til volvo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Gode lys på bil bestemmes først og fremst av spenningen over lyspærene. På to biler jeg har hatt har jeg hentet strøm rett fra batteriet og brukt strømmen fra lysbryter til styrestrøm på releene. Økte fra 11,3 V til 13,9 V. Det ble enorm forskjell!! Jeg har heller ikke merket noe forskjell på billige og dyre pærer verken på lysstyrke eller holdbarhet.

jeg veit dette, men jeg har riktig nok ikke målt. kan ha noe med at jeg er egentlig fornøyd med lysa på bilen min.

jeg får kjøpe pærer på biltema da? er det det dere vil fram til her. jeg har fortsatt bare 1 stk nærlys :P

jeg kan jo kjøpe vanlige pærer, men jeg tenkte siden jeg var fornøyd med disse (for en gangs skyld) så kan jeg jo kjøpe sånne som står der.

men det ser ut til at de er vanskligere å få tak i enn jeg trodde, så jeg får kjøpe noen andre pærer og se åssen det går

takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artigste er at alle reklamerer med 50-100% mer lys. Mer lys enn hva da spør nå jeg?! Dyre som F*** er de også.

Jeg har testet svært mye av det som finnes og mine erfaringer er at de holder det de lover. Det er enorm forskjell på standardpærer og disse +80 og +90 som finnes nå om dagen, men det er også stor forskjell mellom de forskjellige +80 og +90-ene, samt at det har vært noen dårlige serier med Osram Night Breaker som gikk i perioder.

Disse pærene har også vært testet av store kjente f.eks Auto Express og lignende som har i lystunnel testet og funnet ut at de faktisk gir flere titalls meter med ekstra sikt.

Det som er tingen med disse er at de kan ikke øke lysmengden fra pæra, da den er definert innenfor +/- 10% i forhold til godkjenning. De kan øke til +10%, men ikke mer enn det. Det som istedet benyttes er skjerming foran og bak tråden som gjør at de produserer mindre strølys, samt andre tweaks som gjør at lyset treffer i reflektoren akkurat der lyset som går til de viktige områdene ligger (dette er mulig å beregne fordi lysmønsteret fra en halogenpære er veldig fast og alle reflektorer bruker lysstyrkeforskjellene til å produsere et korrekt lysbilde på veien).

På veldig gamle lykter, dvs. der lykteglasset ikke er helt klart, blir ikke nødvendigvis forskjellen merkbar. Mener disse lyktene blander mye mer av lys fra forskjellige steder fra pæra, og dermed ender det opp med at det kun er lysmengde som bestemmer hvor godt de lyser.

Jeg foretrekker akkurat nå Osram Night Breaker, men jeg har ikke testet de nye fra Philips. Har fortsatt litt lager av Night Breaker som jeg bruker opp. Jeg bytter dessuten pærer lenge før tråden brenner av siden de mister veldig mye av lysstyrken igjennom levetiden. Akkurat nå er eneste stedet jeg bruker dem på er på fjernlyspærer, da i kombinasjon med bixenonprojektorer. Mitt bruksområde er dermed noe begrenset, i forhold til før da jeg hadde både nærlys, fjernlys og tåkelys som alle trengte skikkelige halogenpærer.

Lysfargen på Night Breaker f.eks er hvit, ikke gul. Lyset som kommer ut fra dem er like hvitt som lyset som kommer fra mine bi-xenon-projektorer. Klarer ikke å skille ut hva som er halogenlys og hva som er xenonlys. Det klarte jeg veldig veldig tydelig med pærene som sto der fra før, som sansynligvis var Philips +30%, siden +30% er Philips sin standard-serie nå.

Jeg har dessuten kjørt min egen labtest med lysmåler og et fjernlys, hvor jeg målte den maksimale lysstyrken som gikk fra lykta til en "vegg" (der hvor jeg testet med måleren). Det viste seg der at den maksimale lysstyrken jeg målte med en Night Breaker (+90%) var så og si dobbelt så høy i forhold til en standardpære, med andre ord holder de hva de lover etter mine tester også. Som sammenligning testet jeg også mot et xenon-kit, der var Night Breaker litt over fortsatt (men da ubetydelig i forhold til forskjellen mellom standardpære og night breaker), noe som forklares med at lykta ikke produserte et korrekt lysbilde med xenon-kitttet (det ble bare en stor flekk av lys som formet seg i samme form som lykta med veldig ujevn lysstyrke).

Jeg har kjøpt haugevis av pærer (massevis av tusenlapper) fra powerbulbs.com og vil fortsatt anbefale dem for å skaffe slike pærer. Bestiller man ett og ett sett slipper man også stort sett unna MVAen også (selv om verdien faktisk overstiger langt over 200kr). Det er gratis frakt, så det blir ikke noe dyrere.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere at det 55w xenon-kitet gav enormt mye bedre lys enn halogen, men enig i at reflektoren er langt fra optimal for dette. Jeg så på variasjoner i lysstyrke og konsentrering av stråle at dette ikke var optimalt. Men jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at det lyste tilsvarende halogen ca 100 meter lengre fremover. Det er ganske mye for å si det pent. Xenon-lykter har et helt annet lysbilde og spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte Xenon og er veldig fornøyd. Fordelen med Xenon er at man ikke blir blendet av eget lys når man kjører på våte veier eller snø. Så er det lettvint å montere på 940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blendet av eget lys? Den skjønte jeg ikke helt. Våte veier sluker jo lys, så er ikke akkurat der jeg forventer å bli blendet av eget lys. Uansett så er jo mer lys ut = mer lys tilbake, lys er jo alt vi ser :)

Her er forresten billige osram night breaker pærer: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/H7-Night-breaker-OSRAM-nightbreaker-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2a0c702ec2QQitemZ180597305026QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...