Gå til innhold

Anbefaling av høytrykkspyler?


larserso

Recommended Posts

Hei!

Er endelig på plass i eget hus for første gang og har nå garasje :) Da melder jo visse behov seg raskt. Ett av de er høytrykkspyler når våren nærmer seg slik at jeg kan vaske bil på egen gardsplass. Hva burde man se etter når man ser etter høytrykkspylere? Hva er kjekt og hva er må-ha? Og hvor mye bør man legge i det (når man i tillegg bruker altfor mange penger på sykkel, stereo etc, etc. for ikke å nevne huslån...)? Må få tak i noe med bra pris-ytelse forhold.

Tenkte å følge med litt framover og utover vinteren om det kommer noe til god pris siden det først er til våren det er behov for en likevel.

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode spylere på markedet, men personlig har jeg ikke spesielt god erfaring med Foma. Har hatt to foma spylere de siste 9 årene og disse to tok kvelden ved at dem rett og slett bare stoppet opp... Men mange er jo også fornøyde med Foma....

Personlig holder jeg en knapp på Karcher. Kjøpte meg en Karcher K7.450 med 600l/t og ett trykk på 160bar. Betalte 4990,- for denne hos Jernia og denne er knall!

Koster jo litt selvsagt, men min far har en Foma (ca. 2 år gammel... husker ikke modell) på 120 bar og 450l/t til litt over tusenlappen og denne synes jeg blir litt spinkel.

Joda.. den funker jo... men man kjenner klart forskjell. Men det er jo forskjell på pris også så klart.

120bar. mener jeg dog er et absolutt minimum og selv dette er er i det minste laget etter min mening.

Nilfisk/Alto er sikkert også flotte saker, men disse har jeg ikke testet.

Bare pass på at du får en med messingpumpe. Disse har jeg for meg holder mye lenger, samt at de tåler kulde bedre. De fleste billigspylerene har vel ikke dette vil jeg tro...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vi si at 120bar er mere en nok, det betyr mere med vannmengde, en trykk, når det kommer til bruk på bil. Hvis du legger i litt ekstra, så kjøper du deg en med dieselvarmer. Du får vel foma fra ca 7000.- og karcher fra 15000.- Jeg har ikke tregt et sekund på min Karcher som har blitt brukt nesten daglig i snart 3 år uten problemer. Det svarfer seg å kjøpe HT på våren, ettersom det er flere firmaer som kjører kampanje da.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Foma 747 for 2000,- på Bauhaus i sommer. Er veldig fornøyd så langt. Denne har ikke messingpumpe, men i følge ekspeditøren har de ikke hatt mange problemer med denne type pumpe heller.

Det jeg er mest fornøyd med, er at den har stålarmert slange. Da slipper jeg at det blir knekk på slangen når jeg drar den rundt på gårdsplassen.

Kjøpte foam cannon hos Scandic Shine. Denne funker også bra, men den var veldig trang i bajonetten til å begynne med, så jeg måtte slipe ned adapteren litt. I tillegg måtte jeg bruke gjengetape. Den lakk som en sil uten. Men etter at jeg fikset disse tingene har den vært knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg kjøpte en Foma 747 for 2000,- på Bauhaus i sommer. Er veldig fornøyd så langt. Denne har ikke messingpumpe, men i følge ekspeditøren har de ikke hatt mange problemer med denne type pumpe heller.

Åssen pumpe sa ekspeditøren at 747 har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hva med aluminiumspumpe som er på de litt større karcherene, hvordan er disse i forhold til messing?

Skal også kjøpe meg Høytrykkspyler i disse dager og vurderer enten K 5.700 til 2990kr eller K 6.250 til 3990kr

Noen som har erfaringer med disse?

Endret av BullFire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg vet ikke helt hvor på kvalitetsskalaen Nilfisk ligger da jeg ikke er kjent med det merket, men jeg anntar jo at Nilfisk ikke er noe dårligere enn noe annet.

Bare pass på at du får en stålarmert slange!

Du vil garantert irritere deg grønn over en spyler med "vanlig" slange. Prøvde en Nilfisk av eldre modell for noen dager siden, og etter 1min. med spyling, så kveilet slangen seg opp på bakken og la seg inntil bilen. Rett og slett irriterende.

Jeg ser at slangen på Nilfisk E140 er 9m. lang og kortere enn dette bør den så absolutt ikke være synes jeg. Min slange er 12m. lang og det synes jeg er akkurat passe. Kunne dog vert enda lenger, men det funker. En slange som ikke er stålarmert på 9m. klarer du normalt aldri å få "rettet" helt ut slik at du får brukt hele lengden. Den kveiler seg opp som en cobra og tvinner seg sammen under bruk.

Trykket og vannmengden er dog helt grei synes jeg og midre enn dette synes jeg heller ikke det bør være.

Konklusjon:

Hvis slangen er stålarmert og spyleren ellers holder normal/god kvalitet så ser dette ut som ett godt kjøp. Er ikke slangen stålarmert, så dropp det. :)

EDIT:

Jernia har denne Karcheren:

http://www.jernia.no...aspx?sku=625428

Ca. samme pris, men 10 bar høyere trykk og 50L mer vannmengde pr. time.

Om slangen er stålarmert vet jeg dog ikke.

På karcher sine sider så står det at 6.250 har "slange med beskyttet gummiomslag"

Hva det nå enn betyr...

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem med en karcher HDS 5/13 UX i dag.

Gleder meg til test! Kjøpte forøvrig med en foam gun også! :)

Endret av offroad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålarmert slange er et must ja, er et hel**** å få krøll på det under vask :P

Skal ta en tur til BilXtra når tiden nærmer seg, er jo fortsatt vinter her oppe i nord så :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg endte opp med karcher k7.91 og er stålende fornøyd. Det å ha lang ledning er et must. deilig å slippe å flytte maskinen hele tiden. I tillegg var det greit å ha hurtigkobling på både lanse og maskin så man kan enkelt koble fra slangen, tømme den for vann og rulle den opp. Ikke er maskinen spessielt stor heller.

Er man ute etter denne er det et tips å sjekke byggmaker butikkene. Det har hvert en del butikker som har sittet igjen med kampanje maskin fra i fjor som man kan få til en god pris. Byggmaker Skui solgte ut sine for 2990kr nå i våres.

Endret av BullFire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...